جاذبه های دیدنی شهر ترک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ترکی یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است. ترک ، شهری در شهرستان میانه و مرکز  بخش کندوان . این شهر در 26 کیلومتری شمال شرقی شهر میانه ، در دشتی در جنوب قسمت میانی بخش کندوان واقع است. و حدود 525 ، 1 متر ارتفاع دارد.

دامنه های جنوبی رشته کوه بُزقوش بر آن مشرف است و تپه های متعددی در پیرامون آن قرار دارد، از جمله تپه عمران در شمال و قره تپه در حدود 5ر3 کیلومتری جنوب آن . رود فصلی تَرْک یا گرگه رود اراضی پیرامون شهر را آبیاری می کند و پس از عبور از حدود پنج کیلومتری شمال ترک به رود قزل اوزن می پیوندد. از جمله چشمه های مهم پیرامون شهر، چشمه میرعبدالعلی و چشمه گبره است . قنات تراب خان سو نیز در شمال شهر جاری است .
ترک در منطقه آب و هوایی سرد و خشک قرار دارد. میانگین بیشترین دمای آن در تابستانها ْ35، میانگین کمترین آن در زمستانها ْ18-، و میانگین بارش سالانة آن حدود 250 میلیمتر است . آب شهر از رود و چشمه و قنات تأمین می گردد. از مراتع غنی و فراوان پیرامون شهر برای دامداری استفاده می شود. وجود رود و اراضی حاصلخیز و مراتع پیرامون را در پیدایش آبادی ترک و سکونت در آن مؤثر دانسته اند . ترک در منطقة زلزله خیز واقع است و در زمین لرزة 1260 بشدت آسیب دید .ترک با شهر خلخال در حدود 75 کیلومتری در مشرق ، ترکمان چای در حدود هفتاد کیلومتری در مغرب و شهر نیر در یکصد کیلومتری در شمال مرتبط است .
در 1323 ش ، ترک یکی از آبادیهای دهستان کندوان در شهرستان میانه در استان سوم بوده است . در 1330 ش ، بخش ترک ، یکی از بخشهای شهرستان میانه (مشتمل بر دو دهستان گرم و کندوان )، به مرکزیت آبادی ترک ذکر شده است . در 1366 ش آبادی ترک جزو دهستان کندوان ، و مرکز آن شد (. با تبدیل دهستان کندوان به بخش در 1368 ش ، آبادی ترک نیز مرکز بخش کندوان گردید .با تصویب وزارت کشور در 1379 ش ، این آبادی به شهر تبدیل شد.
جمعیت شهر ترک درسرشماری 1389، 2041 نفر بوده است. اهالی این شهر به ترکی آذری سخن می گویند و شیعه دوازده امامی اند.

دیدنی های ترک

مسجد سنگی ترک

مسجد سنگی ترک به ترکی آذربایجانی (داش مسجید) یکی از مساجد تاریخی استان آذربایجان شرقیاست که در شهر ترک از توابع شهرستان میانه قرار گرفته‌است. این مسجد در ۲۹ کیلومتری شهر میانه واقع شده و تمام قسمت‌های آن از سنگ تشکیل یافته‌است. تاریخ بنای مسجد سنگی ترک مشخص نبوده و هیچ کتیبه‌ای نیز در این رابطه یافت نشده‌است؛ البته برخی بنای آن را به زمان حیات حسن بن علی، برخی دیگر به سدهٔ ششم هجری و برخی نیز به سدهٔ هشتم هجری و دوران حکومت سلطان محمد خدابنده مربوط می‌دانند. کتیبه‌ها و کنده‌کاری‌های دیوارهای بیرونی مسجد سنگی ترک به خط نستعلیق مزین شده و در کتیبه های داخل مسجد عموما خط نسخ در کنده کاری ها به کار برده شده است. و ستون‌های این مسجد از سنگ‌های سرخ‌رنگ یکپارچه ساخته شده‌است. مسجد سنگی ترک از ۱۰ بخش تشکیل شده که ساختمان آن از سنگ و شبستان‌های آن (سال ها بعد از بنای اصلی مسجد) از آجر بنا شده‌است. آرامگاه بانی این مسجد نیز در بخش جنوب غربی آن قرار گرفته‌است.اوج هنر معماری مسجد محراب اصلی آن می باشد که یک محراب بزرگ ساخته شده از سنگ یکپارچه است. و با کنده کاری های با شکوهی مزین شده است.بردر دیـوارهـای سنگی این مسجـد تاریخـهای 1016و1282 قمـری بـه چشم می خـورد کـه تنـها نشـان معتـبر از تعمیـر این مسجـد در زمـان شـاه عبـاس صفـوی و ناصـرالدین شاه قاجـار دارد .

جاذبه های دیدنی شهر ترک

در کتیبـه دیگری که بر روی سنگـهـای مـیـان دو پنجـره قرار دارد اسـامی کار فرمـا; بانـی; کنـده کار و معمـار مسجد بـه تـرتـیـب: حاجــی مـراد ترکـی;عـباس کـربـلایی; محـمد صـادق تبـریـزی و عبدالوهاب به چشم می خورد.در حیاط این مسجد نیز حوضی به چشم می خورد که بنا به ضرورت محلی برای وضو گرفتن نماز گزاران بوده است.این مسجد در طول زمان بدفعات مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و اداره ای حفظ آثار باستانی استان آذربایجان شرقی وظیفه حفظ و مرمت آن را بر عهده گرفته است .شبستان مسجد به صورت مستطیل شـکل به ابعـاد 90/17* 5/21متـر است که از در ورودی که در شمال شرقی آن قرار دارد می توان وارد شبستان شد یک گنبـد بـزرگ بر فـراز جلـو خـان محراب و12گنبد کوچکتر بر روی ستونهای سنگی حجاری شده است .در گوشه جنـوب شرقی شبستان اتاق کوچکی به ابعاد 2۵ /2 *70 /2 وجــود دارد که به آرامگاه امامزاده و یا به قـولی مدفـن بانی بنا اختصاص داده شده است که به وسیلـه ی دو پنجـره مشبـک سنگی از شبستان و صحـن نور میگیرد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های دیدنی شهر ترک»

  1. با سلام شهر ترک آدم های مذهبی دارد و جاهای تاریخی دیدنی دارد مثال شهر ترک مسجد سنگ را دارد که بناهای تاریخی دارد و شهر ترک آدم های خیلی خیلی مهربان و خوش اخلاق مذهبی دارد با تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید