بنر هدر

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

رودهن منطقه ایست در ۳۰ کیلومتری شرق تهران و در شهرستان دماوند که دارای جاذبه‌های گردشگری بکر فراوانی است. رودهن از شمال با شهرستان آمل در استان مازندران، از شرق با بخش مرکزی دماوند، از غرب با شهرستان پردیس و از جنوب با کوه‌ها و کویرهای ورامین و پاکدشت همسایه است.

این منطقه به دلیل داشتن باغات و طبیعتی زیبا، از گذشته مکانی برای استراحت پایتخت‌نشینان بوده و هست. بکر بودن و دسترسی راحت از دلایل توریستی خیز بودن رودهن است و در سالهای اخیر مهاجرت از سوی پایتخت به شهر رودهن به چند برابر افزایش پیداکرده و این منطقه امروزه به محلی برای زندگی افرادی که از شلوغی و آلودگی فراری هستند تبدیل‌شده است. مناطق ییلاقی رودهن در فصل تابستان، هرساله پذیرای گردشگران فراوانیست.

در بخش رودهن گویش مردم آبعلی مازندرانی است. گویش روستاهای مهرآباد و گلاهک، آذری است و مردم روستاهای وسکاره، جورد وآردینه و ایرا به گویش مازندرانی و روستای چنارغرب به گویش لری صحبت می‌کنند.ساکنان بومی رودهن در مقایسه با مناطق پیرامون خود فرهنگی خاص و بسیار متمایز دارند. مهاجرت یا تبعید احتمالی این قوم از ارومیه می‌تواند بیانگراین تمایز باشد. ساکنان بومی این منطقه ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی خاص خود را تا حدودی حفظ نمودند گر چه طی دههٔ اخیر این ویژگی فرهنگی کم‌کم ضعیف شده‌است. زبان مادری ارومیه‌ای‌تباران شهر رودهن آذری است.

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

اکثر مردم بخش رودهن در حوزه های شهری کارمند و یا دارای شغل آزاد هستند و در برخی از روستا ها نیز مردم از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.گویش اصلی مردم رودهن آذری است ولی در برخی از روستا ها و شهر آبعلی مردم به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

شهر رودهن به دلیل نزدیکی به پایتخت وآب و هوای مناسب و موقعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب و بکر پذیرش سرریز جمعیت تهران بوده و خواهد بود و مساله ایی که بسیار مهم است شاهد مهاجرت افراد تحصیل کرده و فرهنگی به شهر رودهن هستیم که این مهم بر دیگر ویژگی های این بخش می افزاید و جای بسی خوشحالیست که این منطقه هدف این قشر جامعه قرار گرفته است.

از دیگر امکانات شهر رودهن می توان به وجودیکی از بزرگترین دانشگاهای آزاد اسلامی با حدود ۲۵ هزار دانشجو با حدود۱۹۰ رشته تحصیلی درمقاطع کاردانی،کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و ۹ دانشکده مصوب اشاره کرد که در دو قسمت مرکزی(مجتمع امام علی(ع) و یا دانشگاه علوم پزشکی رودهن) و مجتمع دانشگاهی، بیش از ۳۰سال سابقه است که سالانه بیش از هشت هزار دانشجو از این دانشگاه جامع فارغ التحصیل می شوند. دانشگاه آزاد رودهن جز معدود دانشگاهای جامع و بین المللی کشور محسوب می شود .این دانشگاه که  از اروپا و آسیا نیز دانشجو پذیرش می کند از نظر علمی و آموزشی و تعداد دانشجو و وسعت یکی از معتبرترین و بزرگترین دانشگاههای کشور به شمار می رود که به همین جهت شهر رودهن رتبه نخست تولید علم در استان تهران را به خود اختصاص داده است.

اقتصاد و صنعت

از دیگر ویژگی ها و امکانات بخش رودهن می توان به دو جاده بین المللی هراز( رودهن- آمل) و جاده ترانزیتی فیروزکوه( رودهن- فیروزکوه – قائم شهر) وآزاد راه (تهران –پردیس –رودهن ) اشاره کرد که محور های مهم هراز و فیروزکوه از شهر رودهن آغاز و استان تهران را به استان های سمنان و مازندارن متصل می نمایند و محل عبور زائران محترم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) می باشد که این دوجاده مهم با ترانزیت کالا و مسافر موجب رونق اقتصادی بخش رودهن شده است. از این دو جاده مهم روزانه بیش از ۵۰ هزار خودرو در غالب مسافربری، باربری و شخصی تردد می کنندکه در ایام تعطیل به ۱۵۰ هزار خودرو نیز می رسد. شهر رودهن در سال های ۹۱ و۹۲ بعد از شهر چالوس دومین شهر پرتردد کشور در ایام نوروز انتخاب شد.

کشاورزی

همانطور که گفته شد شغل اکثر مردم روستاهای بخش رودهن کشاورزی و دامپروری است. از محصولات مهم باغی رودهن می توان به گیلاس، زرد آلو، گردو و سیب و محصولات کشاورزی به تولید گندم و جو و برخی صیفی جات اشاره کرد که بیشتر این محصولات مورد مصرف مردم این شهر و همچنین شهرهای اطراف بویژه تهران قرار می گیرد.

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

از لحاظ دامپروری و تولید شیر، رودهن حرف اول و آخر را در شرق استان تهران می زند که می توان نمونه بارز آن را شرکت دام اصیل لار با بیش از ۳۰۰۰راس دام نام برد که این شرکت بزرگ توسط برادران حنیفی که از بومیان رودهن نیز می باشند سالهاست راه اندازی شده و شیر مورد نیاز تهران و شهرهای اطراف و همچنین چندین شهر شمالی کشور را نیز تامین می کنند. همچنین در بخش تولید گوشت مرغ نیز، شرکت بزرگ (زر ران رودهن) توانسته با تولید هزاران تن گوشت مرغ، نیاز های مردم شرق استان تهران و برخی از نقاط شهر تهران را نیز برطرف کند. درباره کشت محصولات کشاورزی خاص که فقط مختص نقاطی از کشور می باشد باید گفت که مدتی است طرح کشت گل محمدی جهت بهره برداری و گلاب گیری و کاشت محصول زرشک در منطقه گندک رودهن در حال اجراست که این دو محصول فقط مختص دو شهر قمصرکاشان و بیرجند می باشد و برای اولین بار در این منطقه اجرا شده که می توان رودهن را به عنوان قمصر دوم ایران نام برد.

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

دیدنی های رودهن

روستاهای جورد و وسکاره و آردینه

طبیعت بکر و زیبای روستا های جورد، و وسکاره و آردینه در شمال شهر رودهن که همچنان بافت بسیار قدیمی خود را حفظ نموده اند و از جاذبه های طبیعی خاص و جالبی برخوردارند و دهیاران واعضای شواری اسلامی روستا های وسکاره و جورد در تلاش هستند که این سه روستا را جزء آثار ملی ایران به ثبت برسانند. قدمت برخی از این روستا ها مانند وسکاره به بیش از هزار سال پیش بر می گردد.

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

دشت سیاه پالاس

این منطقه در شمال شهر رودهن قرار گرفته و جزء پارک ملی لار می باشد و دارای طبیعت زیبا و دست نخورده ایی است و قله دماوند را به راحتی می توان در این دشت مشاهد کرد.

این دشت زیبا دارای گونه های گیاهی و جانوری مختلفی است که از جمله آن می توان به انواع گیاهان دارویی، سبزی کوهی ، قارچ کوهی و حیواناتی از جمله خرس، گربه وحشی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، مار،قوچ کوهی، اسب و الاغ وحشی و انواع پرنده ازجمله عقاب و… نام برد. این دشت که سراسر پراز گل های شقایق و زنبق وحشی و لاله سرخ می باشد در فصل بهار و تابستان چراگاه دام های عشایر مختلف استان تهران است که از مناطق ورامین، پاکدشت، دماوند، بومهن، رودهن و… برای چرای گوسفندان به این منطقه کوچ می کنند.

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

اکثر مردم استان تهران جهت استراحت و تفرج به این دشت رفته و از طبیعت دست نخورده آن به نحو احسن استفاده می کنند. یکی دیگر از ویژگی های این دشت وجود چشمه سار ها و رودخانه ای فراوان است. در این رودخانه ها یک نوع ماهی قزل آلا در حال زیست می باشدکه به ماهی (قزل آلای خال قرمز رنگین کمان) معروف است و از نوع بی نظیر و کمیاب ماهی در دنیا به شمار می رود که صید غیر قانونی آن مجازات های خاص خود را در پی دارد. تنها راه دسترسی به دشت سیاهپالاس لار از داخل شهر رودهن و از بلوار شریعتی است.

پارک مرکزی شهر رودهن (سردار جنگل)

این پارک در مرکز شهر رودهن قرار گرفته که بسیاری از مسافران عبوری جهت استراحت در این پارک زیبا توقف می نمایند. این پارک تشکیل شده از آلاچیق جهت استراحت، فضای سبز، لوازم بازی جهت کودکان، لوازم ورزشی جهت بزرگسالان و چندین آبشار مصنوعی که بزرگترین پارک شهر رودهن محسوب می شود. در کنار این پارک نیز بیش از ۱۵ پارک نیز در محلات مختلف شهر رودهن وجود دارد که می توان به پارک دانشجو،پارک معلم، پارک بانوان و پارک لاله صحرا و پارک پلیس به عنوان نمونه نام برد.

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

کمپ مسافرتی رودهن

کمپ مسافرتی و یا به عبارتی پارک کوهستان در حال حاضر با چند وسیله بازی و سرگرمی در حال خدمات دهی به مردم می باشد و توسط شهرداری در حال تجهیز است. در کنار این فضا، کمپ مسافرتی جهت مواقع ضروری و استفاده مسافران عبوری در نظر گرفته شده و دارای امکاناتی ازجمله آلاچیق، سرویس بهداشتی و نماز خانه و پارکینگ می باشد.

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

کمپ محمد داغی (بام رودهن)

این کمپ در بلندترین نقطه شهر رودهن قرار گرفته و دارای امکاناتی از جمله آلاچیق، فضای سبز، فضای پیاد روی و ورزش،سرویس بهداشتی می باشد و قهوه خانه سنتی و رستوران آن نیز در حال بهسازی و تجهیز است. از این نقطه می توان تمامی شهر رودهن را از نمایی فوق العاده زیبا نظاره گر بود بطوری که شهر های پردیس و بومهن نیز دیده می شوند.

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

پل نمیر

پل نمیر مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان دماوند، جاده تهران به فیروز کوه، بخش رودهن واقع شده است.

جاذبه های گردشگری و تفریحی رودهن، طبیعت بکر رودهن

این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید