جاذبه های زیبای روستای شالان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی شهرستان اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه ، روستایی است کهن و بسیار زیبا که به «شالان» شهرت دارد. در این منطقه از اسلام‌آباد غرب می‌توان دیدنی‌های تاریخی و آرامگاه‌های مقدس متعددی را که اکثر آن‌ها متعلق به دوران حکومت صفویه و به دستور شاه عباس احداث شده است، مشاهده کرد. از جمله مقبره‌ی ابودجانه، مقبره‌ی بابا شیخ، مقبره‌ی بابافقی، آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد، بنای سنگی به نام طاق‌گرا و مسجد عبدالله بن عمر از این آثار تاریخی ارزشمند است. اقلیم مناسب و حضور رودخانه‌ی الوند و پوشش جنگلی در ارتفاعات دالاهو با چشم‌اندازی مسحورکننده،این منطقه را به تفرجگاه مناسبی برای گردشگران و مسافران تبدیل کرده است.

جاذبه های زیبای روستای شالان

ارتفاع روستای شالان از سطح دریا۱۰۷۰ متر است، رودخانه پرآب الوند در جنوب روستا جریان دارد.
روستای شالان دارای پیشینه کهن تاریخی است.
بسیاری از بناهای آرامگاهی این روستا در دوره صفویه و به دستور شاه عباس احداث گردیده و در دوره قاجاریه مرمت شده‌اند. مردم روستای شالان به زبان کردی با لهجه کلهر سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب تسنن هستند.
دامداری، زراعت، پرورش زنبور عسل، جنگلداری و باغداری از اهم فعالیت‌های اقتصادی مردم این روستا می‌باشد. تولید محصولات و فرآورده‌های لبنی مانند کره محلی، کشک، روغن حیوانی و عسل در این روستا رواج دارد.
انجیر، گردو، انار و هلو از عمده‌ ترین محصولات سردرختی باغات شالان محسوب می‌شوند. گندم و جو نیز در این روستا کشت می‌شود. در روستای شالان صنایع دستی نیز رواج دارد و گروهی از مردم به ویژه زنان به تولید آن اشتغال دارند.
روستای کوه‌پایه‌ای شالان بافت مسکونی متراکم دارد. معماری خانه های روستاییان به نحوه معیشت و نوع فعالیت آنان بستگی دارد. فضاهای خانه‌ ها را اتاق‌های استراحت و پذیرایی، سرویس بهداشتی، انبار و تنورخانه تشکیل می‌دهد.

جاذبه های زیبای روستای شالان

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این روستا باید به ۲۳ کیلومتری شهر سرپل ذهاب، ۳۳ کیلومتری کرندغرب یا ۱۴۰ کیلومتری کرمانشاه سری بزنید تا به منطقه ای کوهستانی برسید که از شمال و شمال‌شرقی به ارتفاعات دالاهو از جنوب شرقی به ارتفاعات بانه‌ریز و از جنوب به ارتفاعات زنگ علیان محدود می‌شود.

پیشینه تاریخی و جاذبه های گردشگری

کمی که در روستا گشت و گذار کنید، می بینید که پیشینه تاریخی این روستا کم از جاذبه های طبیعی اش ندارد. وجود آثاری مثل زیارتگاه مسجد عبدالله بن عمر، بابا یادگار، مقبره ابودجانه، مقبره باباشیخ، مقبره شیخ بایزی و همچنین مقبره بابافقی شاهدانی هستند که قدمت و سابقه تاریخی این روستا را به شما نشان می دهند.
بد نیست بدانید که عمر خیلی از بناهای آرامگاهی این روستا به دوره صفویه می رسد که به دستور شاه عباس ساخته شده اند و البته خیلی از آنها در دوره قاجاریه مرمت شده‌اند.
چیزی که تماشای آن را نباید از دست بدهید، بافت مسکونی روستا است که به شکلی متراکم بر کوه پایه ها بنا شده است. سقف خانه‌ها مسطح است و با تیرهای چوبی و کاه‌گل پوشیده شده‌اند ایوان وجه اشتراک تمام این خانه هاست که با سنگ، آجر، گچ، چوب، خشت و گل ساخته شده اند.
در ۴ کیلومتری روستای شالان آبشار پیران و ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‌رسد. این ویرانه را باید در یکی از بلندترین ارتفاعات روستا ببینید که اطراف آن را حصاری با برج‌های نیم دایره‌ای شکل پوشانده است که در فاصله ۶ تا ۱۶ متری هم ساخته شده اند.

 سایر جاذبه های گردشگری

رودخانه الوند که این رودخانه در جنوب روستا قرار دارد و پوشش گیاهی جالب توجهی در اطرافش وجود دارد.
جنگل؛ جنگل های انبوه اطراف روستا و پوشش جنگلی ارتفاعات دالاهو
آبشار که این آبشار در ۴ کیلونتری روستا قرار دارد.
بنای تاریخی قصر یزدگرد؛ قدمت این بنا به دوره ساسانی برمی گردد. این بنا در ارتفاعات روستا قرار دارد. اطراف این قصر را حصاری با برج های نیم دایره ای دربرگرفته است.
بنای تاریخی سنگی طاق گرا که این بنا در ۹ کیلومتری روستا قرار دارد. مصالح بکار رفته در ساخت این بنا: سنگ و ملاط
مقبره ابودجانه که قدمت این مقبره به دوران سلجوقی برمی گردد. بنای این مقبره در ۵ کیلومتری روستا قرار دارد.این مقبره سماک بن خوشه از یاران پیامبر است.
زیارتگاه بابا یادگار؛ این زیارتگاه در ۱۰ کیلومتری روستا قرار دارد ودر میان اهل حق اهمیت بسیاری دارد.
مسجد عبدالله بن عمر؛ این مسجد در ۲ کیلومتری روستا قرار دارد. قدمت این مسجد به دوران قبل از اسلام برمی گردد و جز مساجد صدر اسلام در ایران به حساب می آید.
مقبره بابا شیخ که این مقبره در ۲ کیلومتری روستا قرار دارد.
مقبره شیخ بایزی که در ۵ کیلومتری روستا قرار دارد.
مقبره بابا حقی که در ۵ کیلومتری روستا قرار دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید