بنر هدر

جاذبه های دیدنی زهان،زهان قطب تولید زرشک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

زهان شهری است در استان خراسان جنوبی. این شهر در بخش زهان از توابع شهرستان زیرکوه قرار دارد.قدمت تاریخی این شهر به دوران پیش از اسلام برمی گردد.

این روستا ابتدا به نام «زه‌آب» بوده یعنی محل جوشش آب که به تدریج به تغییر لهجه به نام زهان درآمده‌است. عمده درآمد اهالی این منطقه از طریق کشاورزی است که زرشک بیشترین سطح زیر کاشت را به خود اختصاص داده‌است.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵ برابر ۷۰۷ نفر گزارش شده‌است.

بازار زهان در حدود سیصد سال پیش در منطقه شهرت داشته‌است و تا صد سال پیش اهمیت ان در جنوب خراسان بیشتر از قاین و بیرجند بوده‌است.

محصولات کشاورزی
زرشک یکی از محصولات استراتژیک شهر زهان می باشد و این شهر مقام نخست تولید زرشک در دنیا را دارد و قطب تولید زرشک محسوب می شود.  زرشک درختچه‌ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است. برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است. به ریشهٔ درخت زرشک «آئر خیس» گفته می‌شود.

جاذبه های دیدنی زهان،زهان قطب تولید زرشک

مسجد جامع زهان

مسجد جامع زهان در طول دوره های تاریخی تحت تاثیر دو عامل زلزله و سیل چندین مرتبه تخریب و بازسازی شده است که آخرین بار در سال 76براثر زلزله ویران گردید.بنای اولیه این مسجد در دوره صفویه احداث گردیده است. موقعیت آن در بخش میانی زهان و در جوار رودخانه واقع شده شکل و فرم پلان آن بامسجد جامع قاین و افین تفاوت دارد. دارای یک ایوان رفیع و دو غرفه در اطراف آنست  و شبستانی ندارد. درب ورودی از ضلع شمال غربی بوده و ایوان رفیع آن گچکاری شده و بر بالای ایوان تاریخی از گچکاری سال 1322ه.ق مشهود است. در انتهای ایوان محرابی ساده دارد. مصالح ساختمانی در پاکار از سنگ و ملات و ساروج و آجر وگچ با ترکیبی از گل می باشد. در میان دیوارها قطعات فراوانی از چوب بکار رفته تا استحکام ساختمان را بیشترنماید.
در اطراف صحن تعدادی غرفه جهت عبادت و استراحت مومنین بوده است.درطرف راست ایوان بزرگ کتیبه وقفی نصب شده که تاریخ آن مربوط به سال 1281ه.ق است. مضمون آن پیرامون موقوفه ای از وقف آقا رضا ابن حسن خان می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید