جاذبه های تاریخی طبس مسینا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

طبس مسینا، شهری است در بخش گزیک از شهرستان درمیان، واقع در استان خراسان جنوبی. طبس مسینا، تا آذرماه سال ۱۳۸۷ مرکز دهستان طبس مسینا از بخش گزیک بود که در این تاریخ به شهر ارتقا یافت.فاصله تا مرکز استان 120 کیلومتر و فاصله تا مرکز شهزستان درمیان 20 کیلومتر می باشد.

طبس مسینا

آثار تاریخی طبس مسینا

قلعه های مسلمانان وکافران

قدمت:دوران اسماعیلی
مصالح به کار رفته:سنگ ودیگر مصالح موجود در همان منطقه
شماره ثبت آثار ملی:17420
برفراز قله‌های دو طرف كوه‌های واقع در مشرق روستای گرسك دو قلعه عظيم در مقابل يكديگر قد برافراشته‌اند. اين قلعه‌ها كه يكی به نام قلعه مسلمانان و ديگری به نام قلعه كافران مشهور است از قلعه‌های عظيم سنگی دوران اسماعيلی و دوران قبل از اسلام به شمار مي‌روند. قلعه مسلمانان دارای حصار برج، آب انبار، اطاقها و راهروهای متعدد مسير ورود سواره نظام به داخل قلعه، كوره پخت آجر، و سد ذخيره آب می باشد و قلعه كافران دارای بخشهای كمتری می باشد. مهمترين بخش آن دروازه ورودی آن است كه بقايای آن قابل مشاهده است.

طبس مسینا

قلعه تاريخی طبس مسينا

قدمت بنا: قرون اوليه اسلامی
اين قلعه در حاشيه شرقی شهر طبس مسينا واقع شده است كه دارای پلان دايره ای شكل می باشد قلعه دارای حصار بزرگ و برجهای متعدد است كه در حال حاضر فقط 15 برج آن قابل رويت است برج بزرگ آن حدود 11 متر ارتفاع و حدود 15 متر قطر دارد در سطح خارجي اين برج تعداد زيادی روزنه ديده بانی و تيركش وجود دارد با توجه به پلان مدور قلعه احتمال می رود مربوط به دوران پيش از اسلام باشد . دور تا دور اين بنای عظيم خشت و گلی خندقی برای دفاع از اهالی ساكن در قلعه حفر گرديده است. فضای داخلی قلعه بدليل ساخت و سازهای متوالی دچار تخريب و آشفتگی شده است.در داخل قلعه اماكن عمومی مانند مسجد و آب انبار و… برای ساكنين تعبيه شده است.كه قدمت مسجد آن دوره پيش از اسلام می باشد.عمده ترين مصالح بكار رفته در بنا خشت و گل است و از وجود تزئينات در بنا با توجه به آسيبها و تخريبهايی كه در قلعه صورت گرفته اثری وجود ندارد.

طبس مسینا

روستای رزه

«رزه» روستایی در دهستان طبس مسینا بخش گزیک شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی است. این روستا دارای بافت تاریخی است که یکی از پدیده های بی نظیر آن ساباد است. ساباد یکی از ویژگی های منحصر به فرد معماری کویر در ایران است. ساباد اصطلاحا به تونل هایی گفته می شود که به عنوان سایبان و کانال های جابه جایی هوا استفاده می شده، به این صورت که خیابان ها و کوچه پس کوچه های داخل شهرها را مسقف می کردند و در برخی مواقع قسمتی از خانه روی آن سقف قرار می گرفته است و مردم در سایه سار این منازل حرکت می کردند. سابادها چندین فایده داشته است یکی اینکه سایه ایجاد می کرده که وقتی مردم از داخل کوچه حرکت می کردند از تابش شدید نور آفتاب در امان باشند. دوم اینکه هوا به داخل خانه ها هدایت می شده و این جریان هوا باعث خنکی مضاعف شده و از همه مهم تر اینکه در ساخت این سابادها از لانه موریانه ها و مورچه ها الهام گرفته شده و بشر در واقع تکنولوژی ساختمان ها را از جانوران اخذ کرده است. خانه های قدیمی روستای رزه از مصالح موجود در طبیعت ساخته شده که یکی از این مصالح خشت خام است. خشت خام خشتی است که در آفتاب خشک شده، این خشت ها تحمل بسیار بالایی دارند و به دقت در سقف خانه ها به کار رفته است. در بعضی از سقف ها هم از چوب هایی در اندازه های مختلف استفاده شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید