معرفی جاذبه های دیدنی نیر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نیر شهری است در بخش نیر شهرستان تفت استان یزد ایران.نیر شهری است خوش آب و هوا در منطقه‌ای کوهستانی که امروزه با احداث چندین کارخانه رفته رفته به شهری صنعتی تبدیل می‌گردد. همچنین با دارا بودن مزرعه‌های متعدد پرورش گل رز یکی از مراکز اصلی تولید گل رز گلخانه‌ای در استان یزد می‌باشد. که اغلب به شهرها و همچنین کشورهای همجوار صادر می‌شود؛ باشگاه پروش اسب حسین‌آباد بزرگترین پاشگاه پروش اسب در سطح استان می‌باشد.

شهر نیر دارای روستاهای سرسبز و خوش آب و هوای زیادی می‌باشد که از آن جمله می‌توان از روستای دیدنی و زیبای «پندر،چاهوک،زردین،سخوید،بنادکوکو بیداخوید» نام برد که هر ساله تعداد زیادی مسافر از آن دیدن می‌کنند.

اغلب مردم نیر کشاورز و دامدار هستند بخش نیر دارای ۵۲ روستا است؛ و اینکه اب و هوای نیر با مرکز استان قابل مقایسه نیست در کنار شیر کوه همیشه سرافراز که در خود زمستان را در تابستان جای می‌دهد همچنین دیدنی‌های همچون گردوی سوخته سنگ عروس درختی باعمر بیش از ۳۰۰۰ سال در ترکان آباد دریاچه خاکی.

دیدنی های نیر

مسجد توده سغد

اين بنا در آبادی سغد يا سخويد در ۲۵ کيلومتری نير در استان يزد واقع گرديده و بنای کوچکی است که بر اساس سنگ نوشته تاريخی آن، در سال ۱۰۹۲ ه-.ق بنا گرديده است .

مسجد جامع بیداخوید

اين بنا در مقابل زيارتگاه شيخ علی بنيمان در ۲۴ کيلومتری شهرستان نير و ۵۷ کيلومتری جنوب غربی يزد واقع گرديده و از مساجد نيمه قرن نهم هجری است که در مجاورت آرامگاه مذکور بنا گرديده است . بنا دارای نقشه ساده و مشتمل بر فضاي گنبدخانه مربع و شبستان مستطيل شکلی است . فضای گنبدخانه به ابعاد تقريبی ۵×۵ متر و شبستان مستطيل شکل به ابعاد تقريبی ۳×۵/۷ متر است . در سه ضلع گنبدخانه ، شاه نشين بزرگی با بالکن هايی قرار دارد که با کاشی های شش ضلعی آبی روشن تزيين شده است . فضای مربع گنبدخانه توسط قوس های ديواری، فيلپوش های زوايا و دو رديف مقرنس کاری ميان آنها به کثيرالاضلاع تبديل گرديده و گنبد بر آن قرار گرفته است .

معرفی جاذبه های دیدنی نیر

در سمت قبله گنبدخانه، محرابی مرمری به ابعاد ۶۷×۱۱۰ سانتی متر تعبيه شده که بر آن، آيات قرآنی و عبارات ذيل به خط نسخ نقر شده است : ” قد صنع هذاالمحراب المبارک فی سابع شهر ربيع الاول سنه احدی و اربعين و ثمانمائة ” (۸۴۱ ه-.ق )و “وقف مسجد مزار شيخ علی عليه”.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید