جاذبه های زیبا و دیدنی کاخک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کاخْک مرکز بخش کاخک واقع‌در گناباد در خراسان رضوی است. جمعیت این شهر بر اساس آمار سرشماری ۴٬۶۲۵ نفر بوده‌است.

این شهر در دامنه رشته کوه براکوه قرار داشته و زیارتگاه امامزاده سلطان محمد عابد در دامنه تپه مشرف به این شهر همچنین مزار علمدار در پانصد متری امامزاده قرار دارد.

این شهر که خانه‌های آن همگی گلی و آجر خام بودند در زلزله سال ۱۳۴۷ به کلی ویران و حدود پنج هزار نفر مردند؛ ولی مهندسانی از آلمان برای بازسازی این شهر اعزام شدند و شهر را دوباره ساختند.

مردم کاخک بسیار مردم مهمان نواز و مهربانی هستند. این شهر بخاطر قدمت بالا از نظر گردشگری اهمیت زیادی دارد. این شهر دارای یک آبشار زیبا است و به آن جلوه‌ای بسیار زیبا می‌دهد و شهری ییلاقی و خوش آب و هوا است و کشاورزی و دامپروری نیز در این شهر رونق دارد.

محصولات آن شامل زعفران، گردو، بادام، زردآلو و سایر محصولات باغی است. این شهر باغها و دشت‌های سرسبز زیادی دارد. از چهره‌های سرشناس کاخک می‌توان رضا عطاران بازیگر مشهور سینما را نام برد.

جاهای دیدنی کاخک

آبشار کاخک

این آبشار که در 25 کیلومتری جنوب گناباد و در نزدیکی شهر کاخک واقع است، در سال های اخیر به شکل نیمه مصنوعی در آمده است. کاخک محلی زیبا و دارای سابقه تاریخی است و یکی از ییلاقات مهم اهالی منطقه برای درامان ماندن از گرمای شدید کویر به حساب می آید. در کنار آبشار کاخک بقایای معماری آسیاب هایی قدیمی به چشم می آید که جهت تهیه آرد مورد استفاده می شده است. آب خنک آبشار کاخک پس از گذشتن از درون یک پارک تفریحی در میان بلوار اصلی شهر کاخک جریان می یابد. شهرستان گناباد به واسطه داشتن قناتی بسیار طویل و پرآب نیز معروف است. این قنات از اراضی کوی شرقی گناباد از محلی معروف به برج علی ضامن آغاز شده و از هفت کانال متصل به هم شکل گرفته است. قنات گناباد به عنوان یکی از پدیده های شگفت انگیز ساخت بشر در این منطقه کویری به حساب می آید.

جکاخک

آسیاب های آبی کاخک

آسیاب‌های کاخک دارای یک مخزن بزرگ است که تنوره نامیده می‌شود. این آسیاب‌ها واحدهای صنعتی در قدیم بودند و برای آرد کردن به کار می‌رفتند و همچنان استوار و برپا هستند، اما اکنون بیشتر جنبه نمادین دارند.
تاریخ ساخت این آسیاب‌ها به دوره قاجار برمی‌گردد. در سال 47 زلزله مهیبی کاخک را لرزاند در جریان این زلزله بیشتر ابنیه و منازل به کلی ویران شد. از این آسیاب‌ها تنها یک دیوار، مخزن و سنگ آسیاب باقی مانده بود که طی سال‌های اخیر بازسازی و مرمت شد.

جکاخک امام زاده سلطان محمد عابد(ع)

امامزاده سلطان محمد عابد در سمت شرقی کاخک و در ۲۴ کیلومتری جنوب شهر گناباد واقع شده است.بارگاه این امامزاده بر روی تپه مرتفعی قرار و صحن آن بسیار بلند و اراضی اطراف آن گود است به طوری که صحن احتیاج به دیوار ندارد و بسیار خوش منظره، زیبا و مشرف بر شهرستان گناباد است.

فضای مقبره حدود دو هزار متر مربع است که با مساحت اراضی اطرافش شامل فضای سبز بسیار گسترده که محل مناسبی برای اسکان و استراحت زائران و مسافران است به ۴۷ هکتار می رسد. این بقعه از جمله بقاع میقات الرضا(ع) نیز شناخته شده است.

جکاخک

آن گونه که از اسناد بر می آید بنای اولیه مقبره این امامزاده در اواخر دوره سلجوقیان ساخته شده که مسجد جامع گناباد نیز در آن قرار داشته است و در زمان صفویان نیز تعمیرات و تزئینات فراوانی بر روی آن صورت گرفته است اما بنای این مقبره در جریان زلزله سال ۱۳۴۷ شمسی به شدت آسیب می بیند که پس از آن این بنای ارزشمند به وسیله یکی از معماران معروف تهران تعمیر و همه پایه های بنا بتن ریزی و به تدریج مرمت می شود.

فرم کلی این مقبره از بیرون به شکل مکعب مستطیل به نظر می رسد که ارتفاع آن از زمین حدود شش متر است. گل‌واژه ها و طاق‌نماهای بسیار در قسمت فوقانی این مکعب مستطیل گنبد مقبره را به وجود آورده است. سر در ایوان شمالی کتیبه ای با کاشی معرق به تاریخ ۹۸۰ هجری به خط علیرضا عباسی قرار دارد.در قسمت ساقه گنبد تالار مربع شکل مقبره امامزاده سلطان محمد عابد با یک حلقه کتبیه که با خط ثلث به رنگ سفید و خط کوفی به رنگ فیروزه ای و مزین به سوره دهر است و در گنبد پیازی شکل آن نیز با کاشی های خوشرنگ پوشیده شده و اشکال لوزی را به وجود آورده است.

امامزاده سلطان محمد عابد برادر بزرگوار امام رضا(ع) است که تا سال ها محل دفن ایشان نامعلوم بود و پس مشخص شدن محل دفن ایشان، این مکان مورد توجه عاشقان اهل بیت قرار  گرفت.

امامزاده از اعتقاد و علاقمندی زیادی بین اهالی شهر کاخک و مردم شهرستان گناباد و دیگر شهرستان ها قرار داشته و بسیار قابل احترام است.

این امامزاده در ایام پایانی هفته زائران بسیاری از شهرستان های بجستان، ‌ کاشمر، تربت حیدریه و دیگر نقاط استان دارد که ساعاتی را به راز و نیاز در بقعه می پردازند و ادای دین و نذر خود را دارند و این مکان به عنوان مرکزی برای عزاداری های ایام عاشورا و اربعین حسینی زائران از مناطق مختلف استان بوده و در طول سال نیز پذیرای خیل عظیمی از زائران است.

دیگر برنامه های فرهنگی برپائی و اقامه نماز مستمر و سه نوبت یومیه است و نماز جمعه شهر کاخک نیز داخل شبستان امامزاده برگزار می شود.

درایام جمعه جلسات قرائت قرآن و برنامه های مراسم ادعیه توسل و کمیل و ندبه بصورت مستمر و مناسبت های میلاد و شهادت و مراسم تحویل سال دراین مکان با حضور سخنرانان و مولودی خوانان مداحان اهل بیت وجود دارد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های زیبا و دیدنی کاخک»

دیدگاه خود را بنویسید