بنر هدر

جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر گوریه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گوریه، شهری از توابع بخش شعیبیه شهرستان شوشتر در استان خوزستان ایران است.

این شهر در دهستان شعیبیه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395، جمعیت آن سه هزار نفر (715خانوار) بوده‌است.

شعیب نبی (علیه السلام)

بقعه شعیب نبی مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان شوشتر، روستای گوریه واقع شده است.

شرح حال شعیب نبى:یکى از پیامبران عظیم الشأن، حضرت شعیب نبى است که شرح حال او در قرآن کریم به طور اجمال بیان شده و مفسران شیعه نیز با بهره مندى از رویات و احادیث منقول از ائمة معصومین به شرح حال و زندگانى آن حضرت در تفاسیر پرداخته‏اند.

حضرت شعیب پدر زن موسى نبى بوده و در شهر مدین زندگى مى‏کرد. زمانى که اهل مدین به لهو و لعب و بت پرستى روى آورده و کم فروشى را پیشه ساخته بودند، خداوند تبارک و تعالى حضرت شعیب نبى را برانگیخت. تا آن‌ها را هدایت نماید. آن حضرت قوم خود را موعظه کرده و از کارهاى زشت منع‏شان مى‏نمود و مى‏فرمود: در خرید و فروش به دیگران خیانت نکنید، که مى‏ترسم عذاب خداوند بر شما نازل شود. اما سران قوم وى را تهدید نمودند که تو و پیروانت را از شهر بیرون خواهیم کرد. عاقبت شیعب نبى آنان را نفرین نمود و زلزله عظیمى رخ داد و تمام آبادی‌ها و عمارات را بر سر مردم ناسپاس در هم شکست. در این میان شعیب نبى با پیروان اندکش که از شهر خارج شده بودند پس از نزول عذاب الهى و ویرانى شهر مدین، به آن‌جا بازگشتند و دوباره آن شهر را بنا نمودند.

گوریه

بناى با شکوه منسوب شعیب نبىبه شماره 8344 و در تاریخ 9/2/1382 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید