جاذبه گردشگری کاروانسرای عباسی قصرشيرين

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کاروانسرای عباسی یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی قصرشیرین واقع در استان کرمانشاه است.

این كاروانسرای در داخل شهر قصرشیرین قرار دارد كه متأسفانه در اثر حملات عراق آسیب زیادی دیده و تنها قسمت ورودی آن باقی مانده است. ولی در سال های اخیر میراث فرهنگی اقدام به بازسازی آن نموده است این كاروانسرا نیز از نظر پلان تا حدودی شبیه كاروانسراهای صفوی بیستون و ماهیدشت می باشد بطوریكه دارای ورودی طاق داری درضلع جنوبی بناست كه در هر طرف ورودی سكویی دراز ایجاد شده است .

جاذبه گردشگری کاروانسرای عباسی قصرشيرين

پس از ورودی ، هشتی گنبد داری قرار دارد كه از طریق آن می توان وارد حیاط مركزی شد در چهار طرف این حیاط ، ایوانهای بزرگی با طاق جناغی قرار داردهمچنین در اطراف ضلع حیاط مركزی تعدادی اتاق ساخته شده است در جلو هریك از این اتاق ها ایوان كوچكی و در پشت اتاق ها ، اصطبل های درازی احداث شده است این كاروانسرا به وسیله لاشه سنگ و آجر ساخته شده است حتی در برخی از قسمت‌های آن از جمله ورودی ، از آجرهای بناهای ساسانی نیز استفاده كرده اند .

کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین بعنوان یک مکان تاریخی و فرهنگی، از 28 مهر سال 87 با تصمیم استاندار وقت کرمانشاه و مسوولان محلی به مکانی برای عرضه کالاهای وارداتی و داخلی از جمله فروش محصولات صوتی و تصویری و لوزام خانگی وارداتی از بازارچه مرزی پرویزخان، تبدیل شده است.

جاذبه گردشگری کاروانسرای عباسی قصرشيرين

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر مسافر و گردشگری که به قصرشیرین وارد می شود به طور یقین به مکان تاریخی کاروانسرای شاه عباسی که محلی برای عرضه کالاهای وارداتی فعالیت کوله بری با قیمت بسیار مناسب است، سری می زند.
این مکان تاریخی که دارای حجره ها و رواق هایی از نوع معماری سنتی است ، چندین سال است که به مکان عرضه کالاهای خارجی وارداتی تبدیل شده و در همه ایام سال رونق خاصی دارد.
در روزهای تعطیل کاروان سرای تاریخی شاه عباسی به قدری پذیرای حضور مسافران و گردشگران است که خیابان های اطراف این مکان مملو از خودروهایی با شماره پلاک هایی از سراسر کشور است.
این کاروانسرا در زمان شاه عباس صفوی بر سر راه زایران عتبات عالیات و کربلای معلا با طول و عرض 60 متر و ارتفاع پنج متر از داخل در زمینی به مساحت سه هزار و 600 مترمربع ساخته شده است.

برای تهیه خشت خام و یا آجر این بنا از خاک اطراف شهر استفاده کردند، مواد یا ملات آن از نوع ساروج است که مخلوطی از آهک، خاکستر و گاهی سفیده تخم مرغ تهیه شده است.
طراحی منحصر به فرد این اثر تاریخی با توجه به شرایط اقلیمی و گرمای شدید تابستان و سرمای خشک زمستان این منطقه بنا شده به نحوی که در زمستان هوای داخل آن گرم و در تابستان خنک است.
کاروانسرای شاه عباسی دارای ورودی طاق داری در ضلع جنوبی بناست که در هر طرف ورودی سکویی دراز ایجاد شده پس از ورودی هشتی گنبد داری قرار دارد که از طریق آن می توان وارد حیاط مرکزی شد.
در چهار طرف این حیاط ایوان های بزرگی با طاق جناغی قرار دارد در اطراف ضلع حیاط مرکزی تعدادی اتاق ساخته شده در جلو هر یک از این اتاق ها ایوان کوچکی قرار گرفته است.

در گذشته کاروان های زیارتی و تجارتی در فصل تابستان با قرار گرفتن در حیاط بیرونی و بردن بار و بنه خود به درون اتاقک ها که به وسیله یک رواق به آن متصل است به استراحت پرداخته و در فصل سرما در درون دالان های درونی کاروانسرا که گرم می ماند، استراحت می کردند.
در درون هر راهرو یا دالان و یا شبستان چندین حجره قرار دارد که هر حجره دارای طاق های هلالی شکلی است که به وسیله رواق هایی به اتاق های کوچکتری متصل می شود و این برای نگهداری بارهای تجاری مورد استفاده قرار می گرفته و حجره ها نیز برای استراحت مسافران بوده است.
در چهار ضلع دیوار دور این کاروانسرا برج های نگهبانی احداث شده که نگهبانان کاروانسرا به بالای آن رفته و حفاظت و حراست از کاروان ها را در مقابل حمله دزدان و غارتگران برعهده داشته اند.
یکی از شاهکارهای این بنای تاریخی احداث طاق های گنبدی است که به دلیل نبود امکانات امروزی ساختمان و به منظور استحکام این بنا طاق هایی به فاصله چند متر از یکدیگر به صورت گنبدی زده اند که از نمای بیرون و بالای پشت بام گنبدی شکل و از داخل با یک ظرافت زیبایی به صورت چهار ضلعی که از ابتدا و دهانه طاق بزرگ و هر چه به انتهای طاق می رود کوچکتر و باریکتر می شود بنا شده است.

بخشی از این کاروانسرا نیز هم اکنون از سوی میراث فرهنگی، گردشگری به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.
این مجموعه به همراه آثار متعدد تاریخی و فرهنگی، طبیعت بکر، زیبا و سرسبز و مناطق عملیاتی و یادمان های شهدای دفاع مقدس از ابتدای نوروز تا کنون پذیرای شمار زیادی از گردشگران و مسافران نوروزی بوده است.
وجود اماکن طبیعی و چشم اندازهای زیبا و دلنواز، رودخانه خروشان الوند و بهار زودهنگام ، آثار تاریخی عمارت خسرو ، چهارقاپو ، کانال ساسانی ، کاروانسرای شاه عباسی ، بان قلعه و نهر شاه گدار و وجود بازارچه سنتی و نیز مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در قصرشیرین موجب شد تا هر ساله در ایام نوروز شمار زیادی از هموطنان به ویژه اهالی شهرهای همجوار، این منطقه را برای گذراندن تعطیلات نوروزی خود انتخاب کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید