جاهای دیدنی داورزن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان داورزن در غرب استان خراسان رضوی به فاصله 320 کیلومتر از مشهد مقدس و به فاصله 500 کیلومتر از تهران در مسیر جاده ارتباطی تهران به مشهد واقع گردیده است .

شهرستان داورزن به مرکزیت شهر داورزن در دهه مبارک فجر سی و سومین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی از بخش به شهرستان ارتقا یافت و در بیست و دوم بهمن 1391 اولین فرماندار آن تعیین و منصوب گردید .

مساحت شهرستان داورزن 2873 کیلومتر مربع میباشد ، جمعیت آن براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 برابر با 21070 نفر برآورد شده است که از این تعداد 2672 نفر شهری و 18398 نفر آن در نقاط روستایی ساکن می باشند .

موقعیت جغرافیایی شهرستان داورزن از شرق به شهرستان سبزوار ، از غرب به شهرستان میامی از استان سمنان ، از شمال به شهرستانهای جوین و جغتای و از جنوب به بخش روداب شهرستان سبزوار محدود می شود.

داورزن به عنوان دروازه غربی استان خراسان رضوی با جاذبه های تاريخی، فرهنگی و گردشگری فراوان، محلی مناسب و ديدنی برای مسافران و گردشگران نوروزی است.

جاذبه های داورزن

غار لور

غار لور درشمال روستای کلاته سادات دردهستان باشتین از توابع شهرستان داورزن بر دامنه شرقی کوه 2235 متری لور قرارگرفته است.  دهانه ورودی غار که در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد و مشرف به دره زیبای بفره  بوده که به صورت یک شکاف گسلی می باشد.

جاهای دیدنی داورزن

مجموعه تاريخی روستای باشتين

روستای تاريخی باشتين كه نام آن يادآور قيام سربداران است در جنوب روستاي ريوند داورزن قرار دارد. باشتين خاستگاه و نقطه آغاز قيام سربداران بود و نخستين حاكم سلسلهٔ سربداران عبدالرزاق باشتينی از آنجا برخاست و اكنون بقايای قلعه سربداران در اين منطقه برجای است.

روستای تاريخی مزينان

زادگاه مرحوم دكتر علی شريعتی در مزينان كه يك روستای تاريخی است در فاصله پنج كيلومتری شهر داورزن و در حاشيه كوير قرار دارد كه با بناهای تاريخی فراوان، می تواند مقصد بسياری از گردشگران باشد.
رباط تاريخی مزينان نيز كه در ضلع جنوب غربی روستا و در حاشيه راه قديم ابريشم قرار گرفته اثری ديدنی است و اين بنای كهن كاروانسرايی بزرگ و نسبتا سالم است كه چند سال قبل توسط سازمان ميراث فرهنگی بهسازی شد و قدمتش با توجه به كتيبه سردر ايوان ورودی به سال 1064 هجری قمری می رسد.
اين بنا توسط حاجی معين الدين محمد اصفهانی برای استراحت زائران و مسافران ساخته شده است.
كاروانسرای مزينان از نوع كاروانسراهای دو ايوانی و دارای حياط مركزی است كه ايوان و غرفه های متعددی در اطراف آن احداث شده و در انتهای هر غرفه يك حجره و در پشت حجره های ضلع های شرقی غربی و جنوبی سالن های طويلی به عنوان اصطبل ساخته شده است.
به گفته كارشناسان ميراث فرهنگی كاروانسرای تاريخی مزينان به دليل اهميتی كه برای زائران و مسافران شاهراه خراسان داشته در سال 1283 هجری قمری مرمت و هم اينك نيز با شماره 1664 در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده است.

 آتشكده آذربرزين مهر در شمال روستای ريوند

بقايای اين بنای باستانی در فاصله 35 كيلومتری شمال غربی سبزوار در ميان ارتفاعات شمالی روستای ريوند شهرستان داورزن بر فراز كوهی صخره ای واقع است.
اتشکده آذربرزين مهر يكی از سه آتشكده مهم ساسانيان بوده كه اختصاص به طبقه كشاورزان داشته و اكنون چهارتاقی از آن باقی مانده و اين آتشكده با شماره 4035 به ثبت آثار ملی رسيده است.

دره بفره

زیباترین و جالبترین جایی که در بفره خودنمایی می کند آبشارهای بلند و کوتاه آن است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. مسیر به آبشاری بلند حدود ۱۵متر ختم میشود. البته که این پایان راه نیست بلکه شروعی برای کوهنوردان حرفه ایست که می توانند بوسیله ابزار صعود و فرود بقیه مسیر را طی کنند و از دیدن ۴۰ آبشار بفره لذت ببرند. از این تعداد آبشار، ۲۶ آبشار فنی است که قبلا گشایش شده و دارای کارگاه آماده است ونیازمند ابزارالات کوهنوردی است. بلندترین آبشار این منطقه ارتفاعی در حدود ۹۷ متر دارد و بلندترین فرود در این منطقه ۴۵ متر است.

عبور از همه آبشارهای منطقه بدون تجهیزات کامل صخره نوردی و کوه نوردی امکان پذیر نمی باشد و تنها در صورت داشتن مهارت کافی در سنگ نوردی می توان از بالادست این آبشارها عبور کرد.

حوضه ابریز رودخانه بفره در منطقه ای به نام اولنگ بفره در دامنه های جنوبی رشته کوه جغتای تشکیل شده و سرچشمه های متعددی را از دامنه های شرقی کوه لور معروف به زوپلنگ ها و دامنه های غربی کوه نظرگاه دریافت می دارد.

نهر بفره به طول ۳۳ کیلومتر و شیب متوسط ۴/۴ درصد با خروج از دره های کوهستانی و سرسبز بفره از غرب روستای کایف و مزرعه باغشت عبور کرده و اراضی کشاورزی این مناطق را سیراب می سازد . در نهایت جریانات آبی این رودخانه بعد از عبور از روستاهای کوشکباغ – طزر و سویز در دشت فیض اباد به اتمام می رسد.

برای دسترسی به منطقه فوق العاده زیبای بفره در ابتدا باید به روستای ساروق سفر کرد واز آنجاست که برای رسیدن به طبیعت بکر منطقه بفره حدود ۲ الی ۳ ساعت پیاده روی و کوهنوردی به سمت غرب روی دامنه های کوه های شهرستان داورزن داشته باشید.

جاهای دیدنی داورزن

منطقه چوبين و بادغوس

در حاشيه كوير داورزن محوطه باستانی وسيعی وجود دارد كه به خرابه های چوبين معروف است و در قديم شمار زيادی از اهالی ايالت بيهق قديم در اين منطقه ساكن بوده اند.
خرابه های شهر بادغوس يا بادغيس نيز محوطه باستانی وسيعی است كه بر سر راه روستای مزينان به بادغوس داورزن واقع است.

 رباط تاريخی بين راهی روستای مهر

اين كاروانسرای تاريخی بين راهی در روستای مهر مربوط به دوران قاجاريه است كه با شماره ‎3/1660 در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده در كنار راه قديم ابريشم و در حاشيه جاده اصلی تهران – مشهد در جنوب روستای مهر قرار دارد.
مصالح اين رباط از آجر، ملات گل و گچ و تزيينات آن به صورت آجری نيم دايره است و تاقها و قوسهای آن نيز جناقي و هلالی بوده و دارای هشتی، حياط مركزی، اصطبل شرقی و غربی و يك شاه نشين است.
كاروانسرای تاريخی روستای مهر يكی از بهترين و زيباترين كاروانسراهای بين راهی اين مسير محسوب می شود كه محلی مناسب برای توقف و بازديد مسافران است.

 يخدان های قديمی

يخچال يا يخدانهای تاريخی داورزن هم بسيار ديدنی است. كويری بودن داورزن و تابستانهای بسيار گرم و نياز مردم به مصرف آب خنك، در قديم ايجاب می كرده است كه مردم به فكر احداث بناهايی چون يخدان و آب انبار باشند.
به همين منظور در گذشته داورزن دارای چندين مجموعه يخدان بوده است كه هم اينك تعدادی از آنها در حاشيه شمال شهر و روستای \’طزر\’ باقی مانده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید