بنر هدر

جاهای دیدنی و گردشگری شوسف

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شوسف مرکز بخش شوسف شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی ایران است.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۳٬۱۸۱ نفر (در ۸۷۹ خانوار) بوده‌است.

اماکن دیدنی شوسف

قلعه‌ دختر

در حدود ۵ کیلومتری غرب شوسف و در میان کوه‌های نسبتاً بلند بر فراز کوهی به ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متر قلعه‌ای واقع شده که اهالی روستای طارق در شمال این کوه از آن به قلعه رستم و اهالی شوسف از آن به قلعه دختر یاد می‌کنند این قلعه از لحاظ موقعیت، صعب العبورترین قلعه شهرستان نهبندان است. در دره‌های واقع در دو طرف این کوه جویباری روان است که در گذشته آب مورد نیاز اهالی قلعه را تأمین می‌کرده‌است. مصالح استفاده شده در این قلعه بیشتر سنگ و مقداری هم آجر با ابعاد ۳۰در۳۰ بوده‌است. قطعات سفالی یافت شده در این قلعه مربوط به ۲ دوره است نوع اول سفال‌ها شباهت زیادی به سفال‌های دوران تاریخی قلعه نهبندان دارد و نوع دوم مربوط به دوران اسلامی است به‌طور کلی بررسی آثار سفالی قلعه بیانگر احداث آن در دوران ساسانی و استفاده از آن در دوران اسلامی به ویژه اسماعیلیه است.

شوسف

آبشار هنگر

این آبشار در بالادست سد شوسف واقع شده و بسیار دلنواز و زیباست این آبشار بیشتر فصلی است و در مسير رودخانه هنگر که از کوههاک غرب شوسف سرچشمه می‌گیرد وجود دارد.

شوسف

سد شوسف

اين سد در فاصله 38 كيلومتری شمال شهرستان نهبندان واقع شده است .حجم مخزن سد در تراز نرمال 0.3826 و حجم مفيد مخزن 0.23 ميليون مترمكعب می باشد. رودخانه هنگر كه اين سد بر روی آن احداث گرديده است از ارتفاعات كوه هوری سرچشمه می گيرد و حوزه آبريز آن به شكل طويل و كشيده ای است كه در امتداد شرق به غرب بوده و بيشترين نقطه ارتفاعی آن 2723 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. امتداد حركت جريان در داخل حوزه از غرب به شرق می باشد.

یکی از تفریحگاههای شوسف این سد می باشد که درغرب شوسف ساخته شده است.

شوسف

بند بخشدار

بند تاریخی بخشدار در فاصله حدود پنج کیلومتری غرب شوسف بر روی رودخانه هنگر که از کوه‌های واقع در غرب شوسف سرچشمه گرفته و به طرف شوسف جاری می‌شود بسته شده‌است. این بند در مناسبترین محل از نظر استحکام زمین و محلی که دو دماغه سنگی درست روبروی یکدیگر قرار گرفته و کم عرض‌ترین محل رودخانه را به وجود آورده‌اند بسته شده. طول تاج این بند حدود ۱۵ متر، عرض تاج حدود ۵/۸ متر و عرض بند در پایه ۱۰ متر است ارتفاع اولیه بند طبق شواهد ۶ متر بوده که بعلت تخریب قسمت‌هایی از بتد ارتفاع کنونی بند حدود ۸/۴ متر است. متأسفانه نیمی از بند در گذشته در پی یک بارندگی شدید تخریب شده‌است. مصالح بکار رفته در ساخت این بند سنگ، آجر و ملات ساروج می‌باشد. هر چند این بند از لحاظ تاج کوچک است اما مخزن بند به لحاظ عرض زیاد رودخانه نسبتاً وسیع بوده و میزان زیادی آب را ذخیره می‌کرده‌است. با توجه اینکه این رودخانه در سال‌های پر باران همیشه جریان دارد، بازسازی این بند به صورت سنتی و اولیه علاوه بر بازسازی یک اثر تاریخی از چند لحاظ دیگر مفید است. اول ازلحاظ تأمین آب کشاورزی و نیز آب شرب شوسف و روستاهای اطراف و دیگر از لحاظ جذب توریست و گردشگر.

شوسف

بند بخشدار مربوط به اواخر دوره قاجار -اوایل دوره پهلوی است و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

اردوگاه تفریحی قند آب

این اردوگاه  همانطور که از اسم آن پیداست در محل قناتی به نام قند آب می باشد که بالادست روستای خونیک علیا واقع شده است در جنوب غربی مرکز بخش شوسف واقع شده و از مرکز بخش 6 کیلو متر فاصله دارد در تابستانها افراد بسیاری برای فرار از گرمای شهر و در ایام تعطیلی به آنجا پناه می برند لازم به ذکر است که این اردوگاه متعلق به آموزش و پرورش شهرستان نهبندان می باشد.

بند همند

این بند همانطور که از نام آن پیداست در بالا دست روستای همند در فاصله 6 کیلومتری مر کز بخش شوسف می باشد  و در فصول مختلف بویژه بهار تعداد زیادی از مردم شهرستان نهبندان و روستاهای اطراف برای تفریح و ایام تعطیلی سری به این بند می زنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید