بنر هدر

جاهای دیدنی شهر شوقان، طبیعت زیبای شوقان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شوقان از شهرهای استان خراسان شمالی است. شهر شوقان که در فاصله ۶۴ کیلومتری شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار گرفته‌است به عنوان مرکز بخش دشت شوقان و شهر ییلاقی در منطقه معروف است. دارای آب و هوای کوهپایه‌ای و معتدلی است . عمده محصولات کشاورزی این منطقه گندم و جو است. این شهر از نظر تولید صیفی‌جات مخصوصاً گوجه‌فرنگی و خیار نیز از قطب‌های منطقه محسوب می‌شود.

اين شهر از لحاظ تاريخی قدمت زيادی دارد به طوری كه تعدادی از جهانگردان مشهور از شوقان به عنوان سرزمينی آباد و با مردمانی مهمان‌نواز كه به زبان پارسی و تركی سخن می گویند ياد كرده‌اند .

این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی از جمله کوهستان‌های ییلاقی زیبا و خوش آب و هوا و چشمهٔ زیبا و پرآبی که آب کل شهر را تأمین می‌کند را دارا است. روستاهای تابعه این بخش نیز دارای ویژگی‌های گردشگری زیادی هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به امامزاده اسماعیل، غار گنج‌کوه، بنیزو پایین و بنیزو بالا، کلاته قاجار، سر آسیاب بام، کلاته ریزی جغدی، قز لر قلعه، پای پیر و سرچشمه شوقان اشاره کرد.

جاهای دیدنی شهر شوقان، طبیعت زیبای شوقان

جاذبه های شوقان

سرچشمه شوقان

در فاصله حدود 5/1 کيلومتري از شمال غربی ميدان امام خمينی شهر شوقان چشمه زيبا و معروفي به نام سرچشمه شوقان قرار دارد .

اين چشمه در مجاور يک کوه واقع شده و آب آن از زير چندين نقطه از شکاف‌های کوه خارج می شود . آب اين چشمه برای شرب داخل شهر و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد .طبق تحقيقات محلی اين چشمه اصلی ترين چشمه منطقه بوده و علت تشکيل شهر شوقان و سکنی گزيدن اهالی در مجاور آن بوده است .آب اين چشمه پس از گذر از باغات و مزارع وارد جوی های شهر شده و فضای سبز شهر را آبياری می کند .

در مجموع اين چشمه بدليل برکتي که برای شهر دارد و باعث تبديل شدن اين مکان به يک منطقه گردشگری شده است، بسيار حائز اهميت است.

چنار کهنسال شهر شوقان نيز که در ميدان مرکزی شهر قرار دارد و در فهرست آثار طبيعي ملي کشور به ثبت رسيده است، از آب اين چشمه سيراب می شود .شهر شوقان دارای آب و هوای کوهپایه‌ای و معتدلی است که درشمال آن کوه آلاداغ ودرجنوب آن کوههای سالوک وبهار قرار دارد .

جاهای دیدنی شهر شوقان، طبیعت زیبای شوقان

امامزاده اسماعیل (علیه السلام)

آستان امامزاده شاهزاده اسماعیل(علیه السلام) در5 کیلومتری غرب مرکز بخش شوقان، درمجاورت شمال روستای چپه و در 72 کیلومتری شمال شرق شهرگرمه ازتوابع شهرستان جاجرم واقع شده است.
بنای ساختمان بقعه به شکل مستطیل و به ابعاد 15×17 متراست .ایوان بنا درجنوب آن واقع شده وابعاد آن 5/3 ×3 وارتفاع آن حدود 4 مترمی باشد که درطرفین آن دو اتاق تعبیه شده است .نمای ایوان با سنگ مرمر تزیین شده ودرجانبین آن دو گلدسته به ارتفاع 6 متر قرار دارد.زمین زیارتگاه بیش از 5/1 هکتار می باشد که به عنوان قبرستان از آن استفاده می شود.

جاهای دیدنی شهر شوقان، طبیعت زیبای شوقان

غار گنج کوه

مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه غار گنج کوه می‌باشد که در نزدیکی شوقان در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و غار روی دیوار ۱۲ متری واقع شده‌است که صعود از آن مشکل می‌باشد. داخل غار دارای ۳ شعبه کوچک است که تمام آن‌ها را سنگ‌های استلا کمیت پوشانده است. بخشی از کف این غار را آب پوشانیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید