بنر هدر

جاهای دیدنی و زیبای لاهرود ، مملو از جاذبه طبیعی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

لاهرود یا لاری یکی از شهرهای گردشگری استان اردبیل است.  شهر لاهرود در ۷۵ کیلومتری اردبیل و ۱۸ کیلومتری مشگین شهر در دامنه سر سبز سبلان قرار گرفته است که با وجود جاذبه های مختلف توریستی و گردشگری به جرآت می توان گفت نگین درخشان استان اردبیل است .

این شهر از دیر باز به عنوان شاهراه اتصال اردبیل به تبریز، مغان به اردبیل و تنها مسیر ارتباطی به قله سبلان بوده‌است. لاهرود به دلیل داشتن چراگاه‌های ییلاقی همه ساله در فصول گرم سال پذیرای هزاران نفر از عشایر ایل سون می‌باشد.

لاهرود از دو کلمه له (به معنی گل و لای) و رود تشکیل شده‌است. برخی بر این باورند این نامگذاری به دلیل رودخانه‌ای بوده‌است که در مسیر عبور از این شهر گل آلود می‌شده‌است.

جاذبه های توریستی شهر لاهرود عبارتند از : ارتفاعات متعدد، آبهای معدنی، دریاچه های کوچک و بزرگ (مانند دریاچه سبلان و آت گولی) دشت و جلگه های وسیع و شرایط آب و هوایی مساعد و مطلوب، همگی نشان از قابلیت ها و استعداد های طبیعی منطقه برای جلب مشتاقان و علاقه مندان طبیعت را دارد.

منطقه لاهرود شامل جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی، غار تاریخی لاهرود،قبرستان تاریخی انار و ارباب کندی، محوطه تاریخی شهریری پیرازمیان و امامزادگان(سید ابراهیم(ع) لاهرود، سید سلیمان (ع) فخرابادو سید جعفر(ع) انار است).

لاهرود در ایران به باغ‌های انگور آن شهرت دارد. این شهر و روستاهای تابعه آن دارای باغات بی بدیل انگور، زردآلو و گردو می‌باشند. همه ساله از باغهای این شهر، انگورهای بسیار زیادی برداشت شده و در سطح شهرستان، استان و حتی کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد. گرمای زیاد در تابستان و سرمای ملس در شب‌های همین فصل موجب سفت شدن حبه‌های انگور شده و مرغوبیت خاصی به این محصول می‌دهد به گونه‌ای که بنا به آزمایش‌ها و شرکت در جشنواره‌های کشاورزی مختلف از جمله کسب رتبه برتر در میان انگورهای کشورهای مختلف در جشنواره‌ای در کشور آلمان گواهی بر این مدعاست.

از دیگر تولیدات این شهر می‌توان به زرد آلود محلی به نام زرد آلوی پیوندی که بسیار شیرین تر و درشت از گونه‌های معمول در سایر نقاط کشور است. هر ساله اوایل تیر ماه گردشگرانی از سراسر ایران برای خرید نورس این محصول به این شهر سفر می‌کنند. علاوه بر این مردم در این شهر با خشک نمودن سنتی این محصول به صورت کاملاً طبیعی در فصول دیگر سال نسبت به فروش آن اقدام می‌کنند.

عسل سبلان نیز از دیگر محصولات این خطه است که بیشتر آن را به نام سوغاتی اردبیل می‌شناسند. شاخصه اصلی عسل لاهرود شفافیت منحصربه‌فرد آن به دلیل به عمل آمدن این محصول در دامنه‌های پر گل سبلان و عاری از گل‌های همچون گل پنبه است. چرا که گلهایی مانند گل پنبه موجب عدم شفافیت عسل می‌شود.

جاذبه های لاهرود

امامزاده سید ابراهیم

امامزاده سید ابراهیم لاهرود در مرکز شهر لاهرود (میدان امامزاده) قرار دارد. ساختمان قدیمی این امامزاده در سال ۱۳۷۷ تخریب و از نو ساخته شده‌است. این بنا تقریباً به سبک معماری اسلامی است که دارای یک گنبد با پوشش فلزی و دو مناره می‌باشد. نماز جمعه شهر لاهرود و مراسم مذهبی مهم شهر نیز در صحن این امامزاده برگزار می‌شود. آرامگاه سید بزرگوار در مرکز شهر لاهرود با زیربنای بالغ بر/۱۵۰۰مترمربع احداث ومورد استفاده زائرین و مسافرین گرامی است بقعه امامزاده سید ابراهیم (ع) دارای کتابخانه – زائرسرا – شیستان – مطبغ خانه – حسینیه و حرم خواهران و مسجد و حرم برادران – دفتر هیئت امناء – وضوخانه و سایر محدثات بوده که بازسازی و احداث اماکن یاد شده ازسال ۱۳۷۷با کمک زائرین محترم و مساعدت لاهرودیهای مقیم تهران واهالی شهر لاهرود وزیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه آغاز و مورد بهره‌برداری می‌گیرد.

جاهای دیدنی و زیبای لاهرود ، جاذبه های گردشگری لاهرود

آب‌گرم شابیل

مجتمع آبدرمانی شابيل در ۵۰ کیلومتری مشگین‌ شهر و ۲۵ کیلومتری شهر لاهرود قرار دارد. چشمه شابيل که در دامنه قله ساوالان و در مسير صعود به آن قرار دارد دارای دمای ۴۹ درجه سانتی‌گراد و دبی ۵ ليتر در ثانيه می‌ باشد. آب این چشمه در ردیف آبهای معدنی اسید بی‌کربنات یا بیکربناته سدیک قرار دارد. به خاطر وجود مقدار زیادی اسید بی‌کربنیک، از آب آن برای درمان بیماریهای حرکتی، عصبی (درمان پادرد و کمردرد) استفاده می‌ شود.

جاهای دیدنی و زیبای لاهرود ، جاذبه های گردشگری لاهرود

غار لاهرود

غار لاهرود در غرب لاهرود دره معصوم خان واقع شده است. در سراشیبی این دره غارهایی وجود دارد که قدمت آن به ماقبل تاریخ برمی‌گردد و روی این غارها را صخره‌ های سنگی پوشانیده است. در پایین این غارها چشمه‌ های متعددی وجود دارد که این چشمه‌ ها نقش حیاتی برای بومیان این منطقه بوده است. این چشمه‌ ها احتمالا به دریاچه زیر غار منتهی میشود.

آدرس غار تاریخی لاهرود : اردبیل ، مشگین شهر٬ غرب لاهرود، دره معصوم خان

جاهای دیدنی و زیبای لاهرود ، جاذبه های گردشگری لاهرود

کوه سلطان ساوالان

کوه معروف سلطان ساوالان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر از سطح دریا عظمت خاصی به منطقه بخشیده است ، این کوه با یخچال های عظیم از منظر ورزش کوهنوردی و یخچال نوردی، یکی از کوه های مطرح در سطح جهان است و هر سال و بویژه در فصل تابستان هزاران علاقه مند از نقاط مختلف ایران و جهان به این کوهستان روی می آورند و از مواهب طبیعی آن بهره مند می شوند .

جاهای دیدنی و زیبای لاهرود ، جاذبه های گردشگری لاهرود

چشمه آب معدنی ایلاند

چشمه آب معدنی ایلاندو در 15 کیلومتری مشگین شهر و در نزدیکی چشمه دودو قرار دارد.چشمه ایلاندو سویی/ آب ایلان دو/ دودو، در ته دره ای، در جنوب مشکین شهر قرار دارد.

 آبگرم قوتورسوئی

شمه های آبگرم قوتورسوئی یکی از مشهور ترین چشمه های لاهرود و دامنه سر سبز سبلان است که در ۲۵ کیلومتری جنوب لاهرود واقع شده است که درجه حرارت آب در حوض و نزدیک چشمه ۴۱ درجه است.
آب این چشمه در گروه آبهای معدنی سولفات کلسیم و سدیم گوگرد دار گرم قرار دارد . این چشمه در درمان بیماریهای روماتیسمی و پوستی مورد استفاده قرار می گیرد . آب این چشمه روی بیماریهای مجاری تنفسی برونشیت های مزمن همراه یا بدون آسم، سرفه های تشنجی، تشنجهای عضلانی، جوش های بدن و دردهای مفصلی اثر مفید و موثر دارد.چشمه قوتورسوئی که در حقیقت از لحاظ درمانی نگین چشمه های سبلان محسوب می شودبه علت داشتن مقدار زیادی گاز SH2 و حرارت حدود ۴۱ درجه سانتیگراد جایگاه محسوسی در میان تمام چشمه های سبلان دارد.

جاهای دیدنی و زیبای لاهرود ، جاذبه های گردشگری لاهرود

در منابع بین المللی کنگر های هیدرولوژی در اروپا بارها روی اثر گاز SH2 که از لحاظ علمی ثابت شده تاکید می شود. در حالیکه اثرکاتیون ها و آنیون ها و مواد معدنی در سایر چشمه ها که فاقد گاز مزبور هستند هنوز از نظر علمی مورد بحث است بنابراین با استناد به عصاره کنگرهای تشکیل شده اثر گاز SH2 در بدن ثات شده و بطور خلاصه به این ترتیب است که گاز SH2 که پس از حدود ۴۰ثانیه به مقدار زیاد در پوست بدن انسان جذب می شود و نفوذ می کند.

شیروان دره سی

شیروان دره سی یکی از مناطق دیدنی و زیبای منطقه سبلان در استان اردبیل است که به علت عدم وجود راه دسترسی مناسب بکر و دست نخورده مانده و به عنوان یازدهمین زیستگاه حیات وحش ایران شناخته شده است. این دره از آبگرم شابیل در دامنه سبلان آغاز شده و به دشت لاهرود ختم می شود.

جاهای دیدنی و زیبای لاهرود ، جاذبه های گردشگری لاهرود

این پارک طبیعی به عنوان دومین ژئو پارک خاورمیانه مراحل ثبت خود را در سازمان یونسکو سپری می کند. این منطقه دارای ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی حیات گیاهی و جانوری می باشد. این زیستگاه محل زندگی دائمی و حوش متعددی چون خوک، روباه، گرگ، قوچ, میش ارمنی، خرس قهوه‌ ای، کبک، قمری و تعدادی پرندگان مهاجر می‌ باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید