بنر هدر

جاهای دیدنی هویزه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان هویزه در استان خوزستان و غرب اهواز قرار دارد که یادگاری‌های زیادی از تاریخ و دوران جنگ تحمیلی را در دل خود جای داده است.شهر هویزه مرکز شهرستان هویزه است و شهر رفیع از شهر‌های این شهرستان به شمار می‌رود.شهرستان هویزه در استان خوزستان قرار دارد که از شمال شرقی و شمال به بخش‌های مرکزی و بخش بستان شهرستان دشت آزادگان و از شرق به بخش مرکزی شهرستان اهواز و از جنوب و غرب به کشور عراق محدود شده است.

هویزه با قدمتی زیاد است و کلمه آن از کلمه حوزه علمیه مشتق شده که در سال ۱۳۱۴ هجری کلمه حویزه به هویزه تبدیل شد.

هویزه

این شهر توسط شاپور دوم ساخته و در زمان خلیفه طائی (۳۸۱ – ۳۶۳ ه. ق. / ۹۷۴-۹۹۱ م.) توسط دوبیس بن عفیف بن اسدی بازسازی شد.این شهر با یورش نیرو‌های عراقی تصرف و به طور صد در صد تخریب گردید که پس از پایان جنگ تحمیلی دوباره بازسازی شد.

جاذبه های هویزه

باغ وحش هویزه

باغ وحش هویزه در ورودی شهر قرار دارد و بزرگ‌ترین باغ وحش استان خوزستان به شمار می‌رود که در آن انواع حیوانات درنده و اهلی و انواع پرندگان نگهداری می‌شوند.

هویزه

تالاب هورالعظیم

تالاب هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه (هورالهویزه) بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان است که در غرب استان و در انتهای رود کرخه قرار دارد.این تالاب از آب‌های مازاد رود‌های کرخه، دویرچ و اروند رود تشکیل شده و مساحت این تالاب حدود ۱۱۸ هزار هکتار بوده که یک سوم آن در ایران و مابقی آن در عراق است.

تالاب هورالعظیم یکی از زیستگاه‌های حساس و مهم پرندگان مهاجر آبزی و بومی منطقه از جمله؛ اردک‎ها، غاز خاکستری، چنگر، انواع آبچیلک است، و از گونه‌های کمیاب تالاب نیز می‌توان به مرغ میوه خوار، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید و اردک مرمری اشاره نمود.

۱۲ گونه ماهی در هور زیست می‌کنند که ماهی بِنی، عَنزه، گَطان، حَمری، شلج، آمور، برزم، بیاح و کپور نقره‌ای برخی از آن‌ها هستند.وجود این تالاب در منطقه سبب می‌شود که میزان رطوبت در آن منطقه افزایش یافته و از تشکیل طوفان شن و گرد و خاک جلوگیری می‌کند.

هویزه

قدمگاه ابراهیم الخلیل

قدمگاه ابراهیم الخلیل در شهر هویزه قرار دارد که قدمت قبه این قدمگاه به بیش از ۸۰۰ سال می‌رسد و در داخل این بنا یکی از سادات مشعشعی مدفون است.

مزار سید زین العابدین مشعشعی از دیگر جاذبه‌های مذهبی شهرستان هویزه است که بدلیل عبادت و تدین به این نام معرف شد، ضمن اینکه مزار وی در زمان هجوم بعثی‌ها کاملا منهدم شد و سپس توسط مردم دوباره بازسازی گردید.

مرقد سید عرب موسوی (ره) در غرب شهرستان هویزه از دیگر مکان‌های مذهبی  است،این آرامگاه در بخش نیسان، پایین‌تر از روستای یزدنو و در یک منطقه خوش آب و هوا با فضای کافی برای استراحت و زیارت قرار گرفته و همه امکانات خدماتی پذیرای مهمانان و زوار گرامی در همه اوقات سال است.

همچنین قدمگاه صاحب الزمان (عج) در ۲۵ کیلومتری و شرق شهر هویزه قرار دارد که روایت شده که صاحب الزمان (عج) در یکی از سفرهایش در این محل استراحت کرده است و هم اکنون شیخ بدر فرزند مبارک مشعشعی مدفون شده است.

مزار و یادمان شهدا در هویزه

جابر جادری اظهار داشت: مزار شهدای هویزه و یادمان شهید علم الهدی در ۲۰ کیلومتری شهر هویزه قرار دارد.

هویزه

یادمان شهدای طلاییه، زیارتگاه عشاق

یادمان شهدای طلاییه در ۸ کیلومتری غرب پاسگاه طلاییه قدیم و در منتهی الیه جنوب غربی مرز و در فاصله ۳۰۰ متری سه راهی شهادت قرار دارد که پس از پایان جنگ تحمیلی، در این مکان مقری برای جست و جوی پیکر مطهر شهدا دایر گردید و در مکانی که تعداد زیادی از پیکر‌های شهدا یافته شد، حسینیه‌ای به نام حضرت ابوالفضل العباس (ع) بنا گردید که در آن ۵ شهید گمنام و گلگون کفن به خاک سپرده شده اند.

هویزه

شهرستان هویزه، یکی از مناطق ایران به شمار می‌رود که در ۸ سال دفاع مقدس، مردم این دیار رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند و خاک این شهر به خون شهدا رنگین شد.

اگر به سفر در روز‌های جنگ تحمیلی علاقه دارید، در ایام نوروز به این شهر سفر کنید تا کتاب تاریخ جنگ ایران و عراق را با دستان خود ورق بزنید و وقایع آن دوران را بی واسطه و با روح و جان لمس نمایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید