بنر هدر

جاهای دیدنی چهاربرج

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

چهاربرج شهری در بخش مرحمت‌آباد شهرستان میاندوآب استان آذربایجان غربی است. این شهر ترکیبی از دو قسمت چهاربرج قدیم و جدید بوده و مرکز بخش مرحمت آباد است.

چهاربرج

تاریخچه شهر چهاربرج

منطقه مرحمت آباد به مرکزیت شهر چهاربرج در شمال غربی شهرستان میاندوآب واقع شده است و از حدود ۵۰۰ سال پیش ناصر الدین شاه عایدات جلگه شمالی میاندوآب را به نوه دختری خویش به نام مرحمت واگذار کرد. از آن پس جلگه شمالی میاندوآب به منطقه مرحمت آباد معروف و نامگذاری شد.

اما در مورد وجه تسمیه شهر چهاربرج نقل و قولهای بسیاری وجود دارد. از جمله :

سابقه تاریخی شهر چهاربرج به هزاران سال قبل بر می گرددو طبق ادبیات سینه به سینه به زمان هلاکو خان حاکم در مراغه می رسد که با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی از جمله: دریاچه ارومیه، جنگل های چند صد کیلومتری معروف به شامات، شکارگاه مناسب و محل نگهداری اسب و گوسفند و ….این منطقه احشام حکومتی محسوب می شده و وجود شکار و امکانات دیگر حیاتی باعث مهاجرت مردم از سایر مناطق و رونق سکونت در این منطقه شد.و با گذشت زمان به شکل و بافت امروزی تبدیل شود. البته آثار تاریخی و زیر خاکی از جمله کوزه های سفالی و … بدست آمده از منطقه حاکی از سابقه تاریخی حتی قبل از هلاکوخان است.

و هم چنین چندین روستا که سالیان خیلی پیش در اثر بلایای طبیعی و … ازبین رفته است و آثار به جای مانده از آن‌ها، و نشانه‌های حیات و زندگی در آن مخروبه‌ها که هم نام روستا های امروزی بودند در منطقه آثار آنها بر جای مانده است.

حکایت دیگر اینکه: منطقه چهاربرج اردوگاه قوم مغول و لشکرگاه بوده و دور تا دور منطقه حصار کشیشده بود و چهار تا برج و قلعه محکم، در چهار گوشه منطقه به عنوان برج مراقبت برای نگهبانی وجود داشت که اثر دو تا ازآنها به نام های تپه بزرگ چهاربرج و تپه ی فیروزآباد تاکنون باقی است. همچنین بناهای تاریخی و زیارتی موجود در منطقه برای گویا ساختن قدمت تاریخی شهرچهاربرج و شناخت دقیق تر منطقه قابل توجه است.

از مناطق دیدنی چهاربرج، امام زاده تاج الدین علی و منطقهٔ شامات را می‌توان اشاره کرد.

امام زاده تاج الدین علی (ع)

بقعه تاج الدین علی(ع)در 45 کیلومتری میاندوآب و 15 کیلومتری شهر چهاربرج از توابع این شهرستان قرار گرفته است.

بنای اولیه آن بصورت 4 گوش با گنبد های مدور بوده و به تازگی با خودیاری مردم بنای بزرگتری در اطراف آن ایجاد گردیده بطوریکه بنای اولیه در مرکز قرار گرفته است.

امامزاده سید تاج الدین علی(ع)از نوادگان امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع)می باشد.

چهاربرج

در اواخر حکومت رژیم پهلوی و در بحبوحه نا آرامی های کشور، اکراد یاغی به مناطق شمال غرب کشور از جمله شهر میاندوآب و روستاهای اطراف حمله برده و خسارات جانی و مالی بسیاری را سبب شدند.

در همین زمان بقعه تاج الدین علی و شهر چهاربرج نیز مورد غارت و چپاول این یاغیان از جمله افراد اسماعیل سیمیتقو قرار گرفته و بسیاری از کتاب ها و نسخ قدیمی و نیز شماری از اشیا موجود در آن به سرقت رفتند.

همه ساله زائران زیادی بخصوص در ایام ماه مبارک رمضان و ماه های محرم و صفر از این مکان بازدید می کنند و درایام محرم عزاداری را در این مکان مقدس انجام می دهند.هم چنین این بقعه متبرکه در کنار نظرگاه حضرت عباس(ع)میاندوآب همه ساله میزبان برگزاری طرح آرامش بهاری است که از سوی اداره اوقاف و امور خیریه برگزار می شود.

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید