حمام قدیمی کسما ، از بناهای تاریخی صومعه سرا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این حمام با بافت سنتی و پیشینه تاریخی ۷۰ ساله خود، یکی از بناهای تاریخی صومعه‌سرا بشمار می‌رود که در کنار راه جاده کنونی کسما واقع شده است. حمام کسما یکی از بناهای قدیمیِ صومعه سراست و مربوط به دوره ی قاجار است. اطرافِ این حمام، کوچه های زیاد وجود دارد که به بازار راه پیدا می کند و نشان میدهد در جای پُر رفت و آمدی ساخته شده است.

این حمام دارای دو حوض آب سرد و گرم بوده است و آب آن نیز با آب رود و قنات تامین می شده است . متاسفانه این حمام به علت رعایت اصول بهداشتی تعطیل گردید و امروزه به صورت بنایی متروک و بلا استفاده باقی مانده است.

حمام قدیمی کسما ، از بناهای تاریخی صومعه سرا

معماری حمام کسماء

حمام کسماء دارای پلانی چند ضلعی است که طول بلندترین ضلع آن (ضلع جنوبی)۵/۱۲ متر است. در انتهای غربی همین ضلع یک فرو رفتگی تقریبا هلالی شکل در کنج بنا دیده می شود. ورودی حمام در ضلع شرقی آن قرار دارد. سقف بنا دارای ۹ گنبد است که ۶ گنبد از همه بزرگتر و به یک اندازه است . بر بالای این گنبدها گنبد کوچک تر دیده می شود که به خاطر نور دهی به فضای داخلی حمام، دارای سوراخ های گردی است. پوشش این گنبدها همگی از سیمان است که احتمالا جزو مرمت های بعدی بنا به شمار می روند. بر اساس گفته های اهالی محل، این حمام تا سال ۷۴ مورد استفاده بود.فضاهای تشکیل دهنده این بنا همچون دیگر حمام های سنتی بوده که شامل سربینه، میان در، صحن اصلی (مرکزی)، نظافت خانه، فضای شستشو، خزینه، سرد درون و گرم درون می باشد. پوشش فضاهای مختلف ، سقف بنارا به عهده داشته که گل جام های تعبیه شده به روی آن ها نور و تهویه مورد نیاز فضاها را تامین می کرده است.

در سال 1342 دگرگونی هایی در بعضی قسمت هایی ابن بنا پدید امده است.

حمام قدیمی کسما ، از بناهای تاریخی صومعه سرا

مرمت و نگهداری

آخرین مرمت این حمام حدود ۷۰ سال پیش بوده است و بخشی از آن نیز با گسترش شهرسازی و لزوم احداث خیابان ویران شده است. این حمام دارای دو حوض آب سرد و آب گرم بوده است و آب آن نیز از آب رودخانه و قنات تامین می شده است. در قسمت های مختلف حمام معمار با استفاده از پوشش گنبدی و عرق چین های زیبا به سقف کردن همت گماشته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید