بنر هدر

گردشگری در خانه تقوی های گرگان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گرگان شهریست که بیشتر به خاطر جنگلهایش معروف است و شناخته میشود ولی بناهای تاریخی این شهر هر کدامشان داستانی جدا از طبیعت این شهر زیبا دارند.حاج میرزا محمدتقی تقوی ملقب به تقی‌اف در دوره قاجار بنایی ساخته به مساحت دو هزار متر بوده که امروزه در شهر گرگان به اسم خانه تقوی ها شهرت یافته و جز امکان دیدنی شهر گرگان محسوب میشود.

خاندان تقوی از تجار بزرگ منطقه ی استراباد بودند كه به علت تجارت با روسیه عنوان تلگرافی آن ها «تقی اف» بود. (مانند سایر تجار گرگان كه به باقراف، ابراهیم اف، رضا قلی اف، حسن اف و… مشهور بودند) اكنون گروهی از بازماندگان این خانواده به نام های تقوی و شفیعی در گرگان ساكن می باشند.

گردشگری در خانه تقوی های گرگان

این مجموعه ی تاریخی شامل بیش از ده حیاط اصلی و فرعی بوده كه تا كنون ۵ حیاط اصلی آن توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و بازسازی شده است. این حیاط ها عبارتند از: حیاط های بیرونی اول و دوم ، حیاط های اندرونی اول و دوم، حیاط مطبخ، حیاط سرطویله، هشتی ها و پشت حیاط ها و…

مصالح به كار رفته در این ساختمان ها ، كچ ، خاك ، آهك ، آجر ، خشت خام و چوب می باشد. چوب های به كار رفته در ستون ها اغلب چوب درخت سرخدار و چوب های به كار رفته در درها اغلب چوب درخت ازدار (آزاد) می باشند.

ساختمان ها اغلب دو طبقه هستند و كف طبقه ی دوم با چوب، لمبه كوبی شده تا بار كمتری بر سقف طبقه ی تحتانی وارد شود. این ساختمان ها اغلب یك متر بالا تر از سطح زمین ساخته شده و زیر آن ها خالی می باشد تا از نفوذ رطوبت به داخل بنا جلوگیری شود.
در داخل حیاط ها ایوان ها یی طراحی شده كه به آن ها “مهتابی” می گویند. این ایوان ها از تابش مستقیم نور خورشید در امان بوده و محل خوبی برای نگهداری برخی آذوقه ها بودند.

گردشگری در خانه تقوی های گرگاندر داخل یكی از حیاط های بیرونی، جلوی نمای ورودی ساختمان در طبقه ی بالا، كنسولی طراحی شده كه به بنا زیبایی و ابهت خاصی بخشیده است که اصطلاحاً به این گونه بناها كلاه فرنگی گفته می شود. این ساختمان محل تجمع تجار و سیاستمداران بزرگ منطقه بوده و حتی در چند دوره هم دفتر انتخابات نمایندگان تجار بوده است.
در برخی قسمت های بنا هم، چوب های زیر “شیر سر” ها با نقوش اسلیمی ، اشعارفارسی به خط نستعلیق و آیات قرآن به خط نسخ تزیین شده اند. كه علاوه بر زیبایی، به بنا ؛ تیمن ، تبرك و تقدس می دهند و نقش نگاه دارنده و محافظ در مقابل بلایا را هم ایفاء می كنند.

داخل هر حیاط یك حوض طراحی شده كه دسترسی ساكنین آن حیاط را به آب آسان می ساخته، آب حوض ها هم توسط جوی های روبازی كه از خارج بنا آب را به داخل هدایت می كردند تأمین می شده است.

گردشگری در خانه تقوی های گرگان

این بنا درون حیاطهایش را با درختان پرتقال و لیمو و نارنج آراسته و در فصل بهار بوی بهارنارنج فضای این ساختمان تاریخی را پر میکند و انسان را با خودش به دل تاریخ میبرد.زیبایی های این بنا در وصف نمیگنجد و باید دید و لذت برد. پنجره هایی چوبی و زیبا که با شیشه هایی رنگی و دلبرانه و ایوانی زیبا در ورودی ساختمان انسان را به درون نوستالژی های کودکی و تاریخی فرو میبرد. لابلای آجرها و چوبهای این بنا تاریخ نهفته و قدم زدن درون حیاط و ساختمان مانند قدم زدن در دل تاریخ است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید