بنر هدر

جاذبه گردشگری دریاچه ویستان بره سر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دریاچه بره سر (ویستان) از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی رودبار در استان گیلان است.

شهر کوهپایه‌ای بره سر در بخش خورگام و در 40 کیلومتری شهرستان رودبار واقع شده است. دریاچه ویستان فاقد رود دائمی است و از سرازیر شدن آب‌های سطحی و چشمه‌های زیرزمینی ایجاد شده است. پوشش گیاهی منطقه شامل بید، بلوط و راش، زالزالک و گیاهانی چون گل گاوزبان، لاله کوهی، شیرین بیان و… است اما در حاشیه دریاچه گیاه غالب نی به وفور قابل مشاهده است. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و قرار گرفتن دریاچه در دره برای فصول گرم سال پیشنهاد می‌گردد. امکان ماهیگیری در دریاچه وجود دارد اما ماهیان زینتی قرمز بیش از سایر ماهیان خودنمایی می‌کنند. اطراف این دریاچه فاقد هرگونه امکانات رفاهی است و منطقه از امنیت خوبی برخوردار است. وسعت دریاچه در حدود ۴ هکتار است و طولی در حدود ۲۳۰ متر و عرضی در حدود ۱۰۰ متر دارد.

دریاچه ویستان بره سر

در دریاچه ویستان چه می‌بینیم؟

به دلیل جاده دسترسی منتهی به دریاچه که وضعیت مناسبی ندارد اولین چیزی که در اینجا بنظر می‌رسد بکر بودن محیط دریاچه است. ماهیگری، برپایی بساط پیک نیک و کباب، بازی کردن و لذت بردن از هوای تازه از دیگر جاذبه‌های ویستان است. دریاچه ویستان در دل جنگل واقع شده است و طبیعت اطراف بسیار زیبا و تماشایی خواهد بود مخصوصا اگر در فصول گرم سال به اینجا سفر کنید مناظر جذاب بیشماری برای عکاسی و ثبت خاطرات خواهید یافت. بید، بلوط، راش، زالزالک و گیاهانی چون گل گاوزبان، لاله کوهی، شیرین بیان در جنگل‌های اطراف به چشم می‌خورد اما چیزی که در حاشیه دریاچه به وفور یافت می‌شود گیاه نی است. امنیت منطقه بالاست و ویستان همواره میزبان تعدادی از گردشگران است که برای بازدید از دریاچه می‌آیند.

دریاچه ویستان بره سر

بهترین فصل سفر

این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و قرار گرفتن دریاچه در دره برای فصول گرم سال پیشنهاد می‌گردد. در فصل زمستان آب سطح دریاچه بطور کامل یخ می‌زند و توصیه به رفتن در این فصل نمی‌شود. اما پاییز زیبایی‌های خاص خودش را دارد در این فصل برگ‌های درختان هرکدام به رنگی در می‌آیند و زیبایی خاصی به محیط اطراف دریاچه می‌دهند. در هر فصلی که به دریاچه سفر می‌کنید شرایط بارندگی را بررسی کنید هوای بارانی باعث دسترسی سخت‌تر به دریاچه شده و می‌تواند بازدید شما را با مشکل مواجه کند.

دریاچه ویستان بره سر

وسایل موردنیاز

چیزی شبیه به فروشگاه یا رستوران در این حوالی نمی‌بینیم و باید خریدهای‌مان را در همان شهر انجام بدهیم. نزدیک‌ترین شهر به دریاچه ویستان، رودبار است. در رودبار هم مغازه‌های زیادی هست و هم رستوران‌های خوبی. رستوران سرچشمه که دو شعبه در رودبار دارد، یکی از بهترین جاها برای خوردن غذاست.

درصورتی‌که بخواهیم کنار دریاچه کمپ کنیم، چراغ‌قوه، کیسه‌خواب، چادر، جعبه کمک‌های اولیه، لباس اضافی، مواد غذایی و آب کافی باید همراه‌مان باشد. البته خیال‌تان راحت که این ناحیه امن است و هیچ خرسی منتظر چادر زدن ما ننشسته.

جاذبه‌های نزدیک

در بره‌سر قدیم، می‌رسیم به آبشار طبیعی شارشار که خیلی باصفاست. فاصله آبشار تا مرکز روستا ۵۰۰ متر بیشتر نیست.اگر آخرهای بهار و اول تابستان سفر می‌کنیم، در داماش هم توقفی داشته باشیم بد نیست. از بره سر تا داماش ۶ کیلومتر مسیر خاکی‌ست. داماش که به آب معدنی‌اش هم معروف است، در تیرماه، میزبان سوسن‌های سفید است. این گل‌های سفید در دنیا کم‌نظیرند. وقتی شکوفه می‌کنند، جشنواره شروع می‌شود و مردم با لباس‌های محلی در بازارچه‌ها خوش می‌گذرانند.

دریاچه ویستان بره سر

از کجا بریم دریاچه ویستان بهتره؟

چنانچه از تهران قصد مسافرت به این منطقه را دارید می‌توانید از بزرگراه قزوین – رشت تا لوشان حرکت کنید و از آنجا با تغییر مسیر به سمت داماش بروید. از داماش تا بره سر کمتر از ۸ کیلومتر فاصله است. اگر از این مسیر استفاده کنید دقیقا در ابتدای بره سر و قبل از ورود به شهر جاده‌ای در سمت چپ وجود دارد که با 2 کیلومتر مسافت، شما را به دریاچه می‌رساند. این مسیر دارای شیب‌های تند و سنگلاخی است و ترجیحا خودروهای دو دیفرانسیل پیشنهاد میگردد. چنانچه از سمت رشت قصد سفر به این دریاچه زیبا را دارید باید از رستم آباد مسیر خود را تغییر داده و به سمت توتکابن و از آنجا به سمت بره سر و داماش بروید. در این مسیر می توانید از مناظر بسیار زیبایی استفاده کنید، همچنین نمای جنوبی قله درفک از این مسیر قابل مشاهده است.

فاصله دریاچه تا رودبار ۵۶ کیلومتر، یعنی کمتر از یک ساعت و نیم است. از رشت تا این منطقه هم یک ساعت و ۵۰ دقیقه فاصله است، یعنی ۹۰ کیلومتر. اگر از تهران راه بیافتیم، حدود ۴ساعت و نیم رانندگی در پیش داریم.

شب کجا بمونیم؟

برای شب مانی و اقامت می‌توانید سری به روستاهای اطراف بزنید و از خانه‌های محلی جهت اجاره استفاده کنید. محیط اطراف دریاچه تمیز است و محلی مناسب برای برپایی کمپ و چادر زدن می‌باشد اگر می‌خواهید شب را در چادر و در کنار دریاچه بگذرانید تا جای ممکن گروهی سفر کنید و امکانات لازم مثل آب آشامیدنی، کیسه خواب، لبلس گرم، مواد غذایی و … را همراه داشته باشید زیرا محیط اطراف دریاچه بکر است و امکانات رفاهی خاصی ندارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید