جاذبه گردشگری رودخانه آستاراچای

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

رود آستارا ، رود کوچکی است که «آستاراچای» نام دارد و در مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان جریان دارد.نام رودخانه برگرفته از نام شهر آستارا است که به زبان آذری به آن «آستاراچای»، یعنی رودخانۀ آستارا می گویند. این رود زیبا که از جاذبه های گردشگری آستارا می باشد، در ایران شامل سه شاخه فرعی است که دو شاخه آن از ارتفاعات حیران و یک شاخه دیگر آن از ارتفاعات جنگلی بهارستان جریان می‌یابند. کناره‌های این رودخانه زیبا از درختان سرسبز و بیشه‌زارها پوشیده شده است و دارای منظره حیرت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای است.

رودخانه آستاراچای

اهمیت این رودخانه به دلیل مرزی بودن آن است.این رودخانه حوضۀ آبریز مستقلی است که آب آن مستقیماً به دریای کاسپین می ریزد.  آبادی های ونه بین، حاج امیر، حیران، دگرمان، سیج، گیلاده، آق چای، بهارستان، دمیر اوغلی کش، صیادلر خان بلاغی، کشفی، بی بی یانلو، قلعه، باغچه سرا، خشکه دهنه، جلال آباد و شهر آستارا در حاشیۀ جنوبی این رودخانه قرار دارند. آستاراچای از کوه های خان بلاغی و آسبیناس سرچشمه می گیرد و از سرشاخه های مهم آن می توان از رودخانه های «حیران چای»، «سیج چای»، «آق چای»، «بهارستان چای» و «دمرولی کش چای» نام برد.

رودخانه در کوهستان مسیری با جهت شمال شرقی را طی می کند و پس از ورود به جلگه با کمی تغییر جهت با سمت شرقی به دریای کاسپین می ریزد. در طول مسیر این رود به سمت دریا، چند پیچان رود در آن شکل گرفته است. آستاراچای دارای جریانی دائمی است و در دورۀ پر آبی یکی در بهار و دیگری در پاییز دارد و رژیم آن برفی- بارانی است. رژیم ماهانۀ رودخانه تابع بارش های باران است که از شهریور ماه در منطقه شدت می گیرد. آبدهی بیشینۀ این رودخانه در آبان ماه برابر با ۳/۸ متر مکعب در ثانیه و کمینۀ آبدهی آن در ماه تیر برابر با ۸/۰ متر مکعب در ثانیه و میانگین سالیانه آن، ۴ متر مکعب بر ثانیه است. ایستگاه های آب شناختی برجک ۸ و بهارستان و ایستگاه های باران سنجی بهارستان و حیران (به ترتیب با میانگین بارش سالانۀ ۱۲۹۴ و ۸۰۰ میلی متر) در این حوضه قرار دارند.

رودخانه آستاراچای

در این رودخانه، همه ساله مقدار چشم‌گیری ماهی سفید، سیاکولی، ماهی آزاد، سس ماهی، انواع ماهیان فلسدار توسط صیادان سنتی با ماشک صید می‌گردد. در تابستان از آب آن برای مصارف و آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می‌شود. مسیر آن از کنار آبادی‌های مرزی گذشته و دو شهرآستارای شمالی و جنوبی را از هم جدا ساخته و به دریا می‌ریزد. پل معروف مرزی بر روی همین رودخانه احداث گشته‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید