بنر هدر

رودخانه سفید رود ، طولانی ترين رود استان گيلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سفیدرود دومین رود بلند ایران است. سفیدرود را در باستان رود آمارد می‌نامیدند.رودخانه سفيد رود با طول 765 كيلومتر طولانی ترين و پر آب‌ترين رود استان گيلان است.
در کتب قدیم سپید رود را با نام های گوناگون از جمله: سپیدرود، اسفیدرود، اسبیذروذ، سپیذروذ و سفیدرود خوانده‌اند.

سر چشمه اصلی آن كوه چهل چشمه كردستان است كه بعدا” شعبه‌ای به نام گروس از كوه‌های پنجه‌علی و در شمال غربی همدان و شاخه‌های ديگری در ناحيه بيجار (گروس) به آن متصل شده و به سمت شمال جريان می يابد.

از محل تلاقی رودخانه شاهرود و قزل‌اوزن به بعد رودخانه سفيد رود ناميده می شود. در منطقه منجيل سد بزرگ سفيدرود بر روی اين رودخانه ساخته شده كه درياچه‌ای با وسعت 56 كيلومتر مربع در پشت آن پديد آمده، در ادامه مسير اين رودخانه با پيوستن آبراهه‌هايی كه اصلی ترين آنها عبارتند از آبرود، سياه رودبار، تويسن و آبراهه شلی به سفيدرود و پس از گذر از مزارع حاشيه رودخانه به طرف شمال‌شرقی و منطقه تجن جاری می شود. در انتها شعبه اصلی اين رود از طريق صدها كانال و آبراه زراعی در منطقه حسن كياده به دريای خزر می ريزد.

رودخانه سفید رود ، طولانی ترين رود استان گيلان

آب و هوا در منطقه ی رودبار مديترانه‌ای می باشد يعنی زمستان های معتدل و اندكی مرطوب و تابستان های گرم و خشك . اين رود در ناحيه ی منجيل در مسير بادهای دائمی دره سفيد قرار گرفته كه به بادهای منجيل معروف است.

این رودخانه به موازات جاده قزوین-رشت پس از سد سفیدرود تا روستای گنجه در نزدیکی شهرستان رستم آباد جریان دارد.

طی بررسی‌های اعمال شده در طرح جامع شیلاتی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ در ناحیه دهانه رودخانه سفیدرود تا سد سفیدرود و سر شاخه های قزل‌اوزن و شاهرود، ۴۵ گونه و زیرگونه ماهی متعلق به ۳۶ جنس و ۱۷ خانواده شناسایی شده است که در بین ماهی های مهاجر عمده ‌ترین آنها عبارتند از: اوزون برون، تاس ماهی، ماهی سفید، کپور معمولی، سس ماهی، لای ماهی، اسبله، سفید کولی، شاه کولی، سیاه کولی و البته ماهی های خانواده کپور بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

رودخانه سفیدرود از لحاظ مهاجرت و زاد و ولد آبزیان بخصوص گونه های ماهیان خاویاری و گونه های ماهیان استخوانی از رودخانه های منحصربه فرد در حوزه جنوبی دریای خزر می باشد.

رودخانه سفید رود ، طولانی ترين رود استان گيلان

وضعيت رودخانه از نظر قايقرانی:

با قايقرانی در اين رودخانه علاوه بر تجربه هيجان گذر از امواج متلاطم، می توان مناظری زيبا و بی نظير مختص به شمال كشور را تماشا كرد.
قسمت های خروشان (Rapid ها) رودخانه تقریبا” 500 متر بعد از سد سفیدرود شروع می‌شوند، كه‌ قایقرانان محلی روی هريك نامی خاص گذاشته‌اند. درجه قسمت‌های خروشان این رودخانه بین 2 تا 3 می‌باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید