بنر هدر

روستای فوشه ، روستایی زیبا با چشم اندازهای فوق العاده

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از مناطق دیدنی شهرستان فومن، روستای فوشه می باشد که در فاصله ی ۲۲ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان است و در نزدیکی «قلعه ی رودخان» قرار دارد. محصور شدن این روستای زیبا از غرب، جنوب و جنوب غربی به مناطق کوهستانی، ارتفاعات و جنگل های زیبا با چشم اندازهای فوق العاده و قرارگیری آن در دامن کوه و جنگل، از ویژگی های ناب و دوست داشتنی این منطقه از شمال کشور برای بازدید و مسافرت محسوب می شود که سالانه میزبان علاقه مندان بسیاری به طبیعت و ایرانگردی است.

روستای فوشه ، روستایی زیبا با چشم اندازهای فوق العاده

روستای فوشه در دل کوه و جنگل‌های فومن واقع شده و با توجه به پراکنده بودن خانه‌های روستایی شبیه یک روستای خطی است که یک رودخانه پر آب از ارتفاعات بالای غارخون فوشه سرچشمه می‌گیرد و اکثر افرادی که به این روستا سفر می‌کند از آبگیرهای پرآب و زلال این رودخانه جهت  شنا استفاده می‌کنند.. این روستای سرسبز به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود، مناطق مسکونی روستا در قسمت شمالی و در قسمت جنوبی رودخانه احداث شده‌اند. روستای فوشه از ابتدای ورودی تا انتها و جایی که دیگر مناطق مسکونی وجود ندارد با داشتن تراسهای رودخانهای زیبا در دوطرف رودخانه و همچنین تراسهای یخچالی به جای مانده از گذشته دارای چشمانداز‌های بی‌نظیری است که در قالب کلام نمی‌گنجد، پس باید آن را از نزدیک مشاهده کرد.

روستای فوشه دارای محله‌های کوچکی به نام‌های جراویر، مشه، سله، نظرآلات، توت باغ، عبدالله روبار، اسپی سیکین، فوشه، لیلی سرا، شاویزن، خرنش للکی پرده سر و ولی نایه بوده که هر کدام از این محلات دارای زیبای خاص خودشان هستند .

روستای فوشه ، روستایی زیبا با چشم اندازهای فوق العاده

وجود جنگل‌های بکر ودیدنی در حاشیه رودخانه و جنگل و مرتع  به نامهای دریا لات، کله ما سون، ریحانه، شهرگاه، و بقعه متبرکه آقا شیخ جمال  که در دل جنگل‌های بکر فوشه و در کنار تراس رودخانه‌ای که درختان شمشاد  آن را احاطه کرده‌اند قرار دارد  که هم  زیارتی است و هم محیط بسیار زیبایی برای کوهپیمایی عمومی به شمار می‌آید.

انار دشته ، اسکاسون، لیسندی و غار خون فوشه از دیگر مکان‌های دیدنی روستای فوشه هستند غار خون فوشه با دهلیزها ودالان‌های متعدد از غارهای بسیار دیدنی  و زیبای گیلان است که در قلب جنگل‌های زیبای فوشه قرار گرفته که در ثبت غارهای ایران  به ثبت رسیده  است. ارتفاعات خون، برنا، دایلسر، دزد بن، مناره کل و تیکاو از مناطق بسیار زیبا  و دیدنی روستای فوشه هستند که استقبال زیادی را در بین  کوهنوردان صعود‌کنندگان به ارتفاعات دارند.

همچنین پوشش گیاهی متنوع و حضور درختانی همچون توسکا، افرا، لرگ، راش، خرمندی و راش طبیعتی زیبا با آرامش و سرسبزی منحصربه فردی را برای ساکنین و بازدیدکنندگان از این منطقه، به ارمغان آورده است و جنگلهای بکر در ارتفاعات قسمت جنوبی، شمالی و غربی و همچنین باغهای چای موجود در دامنهها بر جذابیت آن افزوده است. اگر در فصل چای به این محل بروید، می‌توانید از چای خوش عطر و تازه روستای فوشه خریداری کنید و به عنوان سوغات به شهر خود ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید