بنر هدر

شهر سرسبز و توریستی فیرورق ، گردشگری در فیرورق

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

فیرورق شهری است در بخش مرکزی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی ایران.

فیرورق در حدود ۸–۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر خوی قرار گرفته و باغ‌های انبوه و طبیعتی سرسبز دارد. نام محلی این شهر «پره» می‌باشد. در آنجا آب فراوان است و باغداری رونق بسیار دارد. درهٔ فیرورق (پره) که در آن پارک‌هایی نیز ساخته شده از دره‌های سرسبز شهرستان و تفرج‌گاه مردم در روزهای تعطیل است. پارک جنگلی داغلارباغی (باغ کوهستان) نیز از اماکن دیدنی این شهر است.

شهر سرسبز و توریستی فیرورق ، گردشگری در فیرورق

تاریخچه

وجود ویرانه‌های یک کاروانسرای قدیمی در نزدیکی فیرورق نشان می‌دهد که این منطقه در مسیر کاروانرو قدیمی قرار داشته‌است.

امیران دُنبُلی که مدتی در این منطقه حکومت راندند باغی به نام باغ هفت‌طبقه نیز در فیرورق ساختند. شهر فیروق از قدیم الایام منطقه خوش آب و هوا، سرسبز و دارای چشمه‌های آب فراوانی بوده و به عنوان مرکز توریستی و تفرجگاه در آن منطقه از استان قلمداد می‌شد. این باغ که توسط محمدبیگ دنبلی پسر کوچک شهبازخان ساخته شده یکی از سکونت‌گاه‌های امیران دنبلی به‌شمار می‌آمدکه دارای دیوارهای گلی بند می‌باشد که آثار آن باقی است. در حال حاضر باغ مذکور در وسط شهر فیروق قرار گرفته و اکثر اراضی آن در مالکیت حاج مجید فروتن قرار دارد که از خیرین شهر بوده و بزرگترین مسجد این شهر که مسجد ولیعصر نام دارد، توسط نامبرده بنا گردیده‌است. همچنین ایشان در کنار مسجد یک حمام عمومی تأسیس نمودند که به بافت قدیمی شهر تبدیل شده‌است. روبروی باغ هفت طبقه، حمام محمد بیک قرار دارد این حمام در زیر زمین ساخته شده و از آثار تاریخی شهر فیرورق محسوب می‌شود از دیگر آثار تاریخی این شهر می‌توان به باغ هفت طبقه و دیوارهای آن باغ اشاره کرد.

سکونت‌گاه مرتضی‌قلی‌خان دنبلی نیز مدتی در فیرورق بود. نادرشاه افشار پس از شکست دادن عثمانیان و بیرون راندن ایشان از تبریز در سال ۱۱۰۹ حکومت خوی را به مرتضی‌قلی خان که پسر بزرگ شهبازخان دنبلی واگذار نمود.

حاج میرزا محمدعلی موحد (۱۲۷۲ تبریز-۱۳۴۴ خوی، مدفون در بقعه شیخ نوایی) از فرهنگیان معروف منطقه، چند سال بعد از تأسیس مکتب‌خانه در زاویه مسجد شهانق به استخدام وزارت معارف درآمد و در سال ۱۳۰۵ روانه فیرورق گردید و در آن‌جا مدرسه چهارکلاسه حکیم قطران را ایجاد نمود.

شهر سرسبز و توریستی فیرورق ، گردشگری در فیرورق

باغ هفت طبفه فیرورق(پره)

پره، در گذشته دارای چشمه های فراوانی با آب زلال و گوارا بود، متأسفانه در سالیان اخیر به سبب كم آبی، بسیاری از آنها، كور شده اند. هم اكنون نیز (پره) و اطرافش جزو تفرّجگاه های مردم خوی، به حساب می رود. و روزهای تعطیلی اهالی میهمان دوست (پره) پذیرای میهمانان خوانده و ناخوانده فراوانی از مردم شهر و حتّی اطراف هستند.

شهر سرسبز و توریستی فیرورق ، گردشگری در فیرورق

شهبازخان دنبلی، پیش از عهده داری دفاع خوی، در برابر هجوم عثمانی ها و كشته شدن در جنگ با آنها، در سال ۱۱۳۶ هجری قمری مقیم آنجا بود، محمّدبیگ، پسر كوچك شهبازخان دوّم، پسر عموی احمدخان دنبلیحكمران لایق و شایسته خوی، باغ هفت طبقه ای در (پره) احداث كرده است. به نقل كتاب های تاریخی، محمّدبیگ، معادل بیست هزار تومان، خرج خاكریزی طبقات، و ساختمان دیوار پیرامون طاباغاباغی كرد، امّا فرصت اتمام آن را نیافت، در دو قسمت دیوار جنوبی، دو قلعه كوچك، جهت دیده بانی و نگهبانی ساخته شده بود، این باغ با اینكه مالك خصوصی داشته و دارد، هم اكنون نیز، در اختیار خانواده فروتنی است. از گردشگاه های خوی بود و دریاچه ای كوچك یا استخری ، در وسط آن قرار داشت كه متأسفانه از بین رفته و هم اكنون با اینكه در آن تغییراتی به وجود آورده اند، ولی آثار دیوار در بسیاری از نقاط و طبقات آن باقی مانده است. در حاشیه دیگر خیابان انقلاب فیرورق، روبروی طاباغاباغی، حمّامی قدیمی وجود دارد، كه چند پلّه از سطح خیابان پائین تر است و به گفته بعضی از معتمدین محل، آنجا نیز از ساختمان های دوره محمّد بیگ می باشد، و در پشت حمّام مزبور كوچه ای است كه محمّد بیگ، نامیده می شود. و حمّام مزبور هم اكنون رونقی ندارد و اگر آنجا را به صورت یك قهوه خانه سنّتی در آورند، سبب جذب گردشگران بیشتری به آن منطقه خواهد شد.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «شهر سرسبز و توریستی فیرورق ، گردشگری در فیرورق»

  1. منطقه فیرورق در ایران بی نظیره و حقیقتا”نشانه ای از بهشته،،،،که امیدوارم مسیولین استانی و شهری این منطقه را به دنیا بشناسانندو محلی برای گردشگری و اشتغالزایی کشوری تبدیل بشه،،،،

    پاسخ
  2. اگر انصافا”این منطقه در استانی مثل تبریز بود !!!!الان مرکز تفریحی و گردشگری ایران و جهان شده بود،،،،

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید