طبیعت بکر و زیبای باغ ملک،جاذبه های گردشگری باغ ملک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان باغ‌ملک، یکی از شهرستان‌های استان خوزستان در جنوب غربی ایران است. این شهرستان با شهرستان‌های رامهرمز، ایذه، وشهرستان هفتکل هم‌مرز است. مرکز این شهرستان، شهر باغ‌ملک است.

این شهرستان نسبت به سایر شهرستانهای استان خوزستان هوای متعادل و بعضاً سرد را دارد که در فصل تابستان آحاد مردم استان خوزستان را به خود جذب کرده و در منابع طبیعی و گردشگری زیادی که در بستر خود با امنیت بسیار مطلوب جای می‌دهد.

قدمت شهر کنونی باغملک به دوران عیلام برمی‌گردد، در دوران عیلام این ناحیه اوربه نام داشته‌است. در باغملک محلی به‌نام منجنیق وجود دارد که آثار تاریخی از یک شهر کهن در آن بجا مانده‌است که بنابر روایتی ماجرای ابراهیم و نمرود در این محل رخ داده‌است و به همین دلیل منجنیق نام دارد، پل شکسته‌ای نیز در آن نزدیکی وجود دارد که مربوط به دوران ساسانی است. همچنین سنگ آسیابی در باغملک وجود دارد که آثار خطوط کوفی بر روی آن نقش بسته‌است.

مردم شهرستان باغملک از دو ایل لر زبان بختیاری و بهمئیوهم خانواده هستند و به زبان لری بختیاری صحبت می‌کنند.

شغل اغلب مردم باغملک کشاورزی و دامپروری است، از محصولات زراعی آن می‌توان به گندم، جو و برنج اشاره کرد.

جاذبه‌های طبیعی شهرستان باغ ملک منطقه‌ای کوهستانی است که از کوه‌های بادرنگان در شمال و کوه‌های زرین و دیوانه در جنوب تشکیل شده‌است. مهم‌ترین پوشش گیاهی منطقه را بلوط و افرا تشکیل می‌دهند و از گیاهانی که کاربرد دارویی و صنعتی دارند؛ گل گاوزبان، خاکشیر و گون کتیرا و پوشش گیاهی مخصوص دام در این منطقه می‌رویند. روباه، شغال، گرگ، بزکوهی، قوچ، میش، گراز، خرگوش، کبک، قرقاول در اطراف این شهرستان دیده می‌شوند.

جاهای دیدنی باغ ملک

روستای گردشگری رباط

در فاصله تقریبی ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان خوزستان و ۱۵ کیلومتری شرق باغملک روستای گردشگری رباط قرار دارد.  رباط از نظر لغوی کلمه‌ای عربی است که در گذشته به مکانی که محل اقامت کاروانسراها و سربازخانه‌ها بوده اطلاق می‌شده است اما به مرور زمان و به دلیل کم شدن کاروان‌ها به مکان ثابت تبدیل شده است.

روستای گردشگری رباط در دامنه منطقه ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس واقع شده که با وجود درختان متنوعی نظیر بلوط، بن و کلخونگ، باغ‌های انار، انگور و آلو سیاه، کوه‌های سربه فلک کشیده و رودخانه جاری زرد دارای طبیعتی خاص و دلپذیر می‌باشد و سالانه طبیعت گردان زیادی برای فرار از دغدغه ها و زندگی ملال آور شهری به طبیعت این منطقه پناه می آورند. دراین منطقه گردشگری علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌ ای مذهبی نظیر امامزاده حضرت سلیمان قرار دارد که وجود این زیارتگاه یکی دیگر از دلائل بازدید گردشگران می‌باشد.

طبیعت بکر و زیبای باغ ملک،جاذبه های گردشگری باغ ملکدسترسی به منطقه مورد نظر از طریق جاده آسفالته درجه ارتباطی اهواز- شهرکرد و جاده انحرافی باغملک- رباط امکان پذیر می باشد.
علاقمندان  به طبیعت  برای دیدن این روستای زیبا از شهر باغملک به سمت رباط حرکت میکنند و در دره سبز پیش رفته و به این منطقه خوش آب و هوا قدم می نهند.

روستای مال آقا

این روستا در حدود ۱۶ کیلومتری شمال شرقی شهرستان باغ ملک، در شرق استان خوزستان واقع شده است. روستای مال آقا در میانه های رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است و حدود ۹۱۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه، با شهر معروف قلعه تل خوزستان، حدود ۶ کیلومتر فاصله دارد و از جمله مناطق بسیار خوش آب و هوای استان خوزستان حساب می شود.

طبیعت بکر و زیبای باغ ملک،جاذبه های گردشگری باغ ملک

ویژگی اصلی روستای مال آقا بکر بودن و ناشناخته بودن آن در میان مردم و گردشگران است. این روستا، از معدود روستاهای کشور است که بیشتر بافت سنتی و تاریخی اش را به طور کامل حفظ کرده است. طبیعت اطراف روستا نیز بسیار تمیز و دست نخورده باقی مانده است و البته امیدواریم که طی سال های آینده نیز همینطور هم باقی بماند. این روستا، درون دره ای باصفا که در میان کوه های زاگرس پدید آمده، قرار گرفته است. درون این دره و در مجاورت روستا، رودخانه ای پر آب و خروشان جریان دارد که بسیاری از مردم محلی آب آن را می نوشند. البته اگر در روزهای آخر هفته به این منطقه سفر کردید، هیچگاه از آب این رودخانه ننوشید، چرا که به دلیل ازدحام محلیان در اطراف آن، آب کمی کثیف می شود.

وجود همین رودخانه زیبا، باعث سرسبزی و خرمی روستا و ایجاد باغ های پر شمار انار در مجاورت آن شده است. درختان سر به فلک کشیده چنار و انار، کوه های مرتفع، رودخانه ای خروشان، بافت تاریخی دست نخورده و مردمانی خونگرم و میهمان نواز، روستای مال آقا را به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری خوزستان معرفی کرده اند.

طبیعت بکر و زیبای باغ ملک،جاذبه های گردشگری باغ ملک

علاوه بر ویژگی هایی که در بالا ذکر شد، این روستا قدمت تاریخی زیادی هم دارد. اخیرا محلیان این منطقه در طی حفاری های خانگی خود، به اشیایی باستانی با قدمت هزاران سال بر خوردند. این موضوع، نشان از اهمیت تاریخی این روستا دارد و لزوم کاوش های علمی و مطالعات گسترده در این منطقه را نمایان می کند. سنگ نوشته هایی به جای مانده از هزاران سال قبل و همچنین خانه های تاریخی این روستا، از جمله جاذبه های تاریخی موجود در آن هستند.

در روزهای آخر هفته، گردشگران و مسافران بسیاری از مناطق و شهرستان های اطراف این روستا، به این منطقه سفر می کنند و از گرمای هوای شهرهای خود به خنکی هوای مال آقا پناه می برند. اگر برای بار اول به این منطقه سفر کنید، قطعا متعجب خواهید شد. چرا که خوزستان در ذهن اکثر ما شهریست آفتابی و گرم که نخلستان های فراوان آن را احاطه کرده اند. ولی اینجا همچین خبری نیست.

طبیعت بکر و زیبای باغ ملک،جاذبه های گردشگری باغ ملک

آبتنی در آب رودخانه، لذت هم صحبتی با مردمی خونگرم و میهمان نواز، خرید غذاها و محصولات محلی، پیکنیک، طبیعت گردی در کوه ها و طبیعت اطراف روستا، عکاسی از چشم اندازهای حیرت انگیز و دیدار از آثار تاریخی موجود در این روستا، از جمله فعالیت های رایجیست که گردشگران در این منطقه انجام می دهند. البته اگر قصد آبتنی در رودخانه را دارید، حتما باید فصل تابستان به این ناحیه سفر کنید، چرا که آب این رودخانه در سایر ایام سال بسیار سرد است. اگر از مجاورت این رودخانه در خلاف جریان حرکت آب حرکت کنید، پس از حدود ۴ کیلومتر به تنگه ای زیبا به نام تنگ تِهی خواهید رسید. تنگ تهی از زباترین جاذبه های این روستاست که در انتهای آن آبشاری زیبا قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به روستای مال آقا:روستای مال آقا در میان کوه های مرتفع زاگرس قرار گرفته است. به همین دلیل، بر خلاف سایر نقاط استان خوزستان حتی در فصل تابستان هم آب و هوایی خنک و مطلوب دارد. سفر به این روستا در تمامی فصول سال زیبایی های خاص خودش را دارد. البته پاییز و زمستان این منطقه، سرد و برفی است و برای کسانی که سرمایی هستند پیشنهاد نمی شود. اما الی گشت فصل بهار و به خصوص ماه های فروردین و اردیبهشت را بهترین زمان سفر به این منطقه زیبا می داند.

مسیر دسترسی به روستای مال آقا:کوله بار خود را ببندید و راهی استان شگفت انگیز خوزستان شوید. اگر قصد بازدید این روستای زیبا را دارید، ابتدا باید به شهرستان باغ ملک و شهر باغ ملک در این استان بروید. از شهر باغ ملک، وارد جاده باغ ملک به ایذه شوید. در میانه های راه به قلعه تل خواهید رسید. از این جا مسیر خود را به سمت روستای مال آقا تغییر دهید. پس از حدود ۴ کیلومتر رانندگی در میان طبیعت زیبا و متفاوت این جاده، به مقصد خود خواهید رسید.

در میانه های این جاده و قبل از رسیدن به مال آقا، روستای تاریخی تنبی هم قرار گرفته است که در صورت تمایل می توانید از آن دیدن کنید.

امامزاده عبدالله

این مقبره در فاصله 55 کیلومتری باغملک و در 20 کیلومتری شهر صیدون واقع است .بنای این امام زاده در کوه منگشت که بلندترین ارتفاعات شهرستان است قرار دارد .به روایتی سر مبارک آن حضرت در شهر شوشتر است که در بنای امام زاده عبداله شوشتر مدفون است. بدن مطهر آن حضرت در بنای امامزاده عبداله فعلی به خاک سپرده  شده است .

منطقه امامزاده عبدا… باغملک از جمله جاذبه های گردشگری استان  خوزستان می باشد که وجود آرامگاه متبرکه امام زاده عبدا… در این منطقه به عنوان یکی از جاذبه های مذهبی و پراهمیت ، هرساله خیل عظیم زواران دور و نزدیک را به این مکان می کشاند.

طبیعت بکر و زیبای باغ ملک،جاذبه های گردشگری باغ ملک

برطبق اطلاعات بدست آمده از سوی روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  استان خوزستان ، به دلیل اهمیت این مکان مقدس از لحاظ مذهبی ، تاریخی و تعداد زیاد گردشگران ، این سازمان در نظر دارد به منظور رفع نیاز اقامتی زائران و گردشگرا ن بسیار این منطقه ، سایت گردشگری در این محل احداث نماید. وجود فضاهای زیبای طبیعی همچون (چشمه ، کوهستان و جنگل) و فضای فرهنگی (آداب و رسوم ، پوشش و تغذیه ) و تلفیق آنها با عامل  بسیار مهم مذهبی ، عاملی موثر در شاخص گردانیدن این منطقه به لحاظ توریستی می باشد. گفتنی است در سایت گردشگری امامزاده عبدا… ، ساخت فضاهای اقامتی موقت ، سرویس های بهداشتی ، بازارچه سنتی ، پارکینگ ، زمین بازی و نشیمن گاه کودکان  پیشبینی خواهد گردید .

منجنیق

این محوطه تاریخی در شهر باغملک و در مجاورت رودخانه ابوالعباس قرار دارد .پل تاریخی سنگ و ساروج و سنگ آسیاب این محوطه به دوران ساسانی تا دوره اسلامی تعلق دارد .

کوشک یا بنای ارغوانی

درجنوب غربی شهر باغملک بر بلندی مشرف به رودخانه ابوالعباس ، بنای زیبای سنگ و گچی ارغوانی قرار دارد. طرح زنده سازی این بنا با طاق های قوسی و حیاط مرکزی جهت مهمانسرای شهر تهیه شده است .

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «طبیعت بکر و زیبای باغ ملک،جاذبه های گردشگری باغ ملک»

    • باغملک واقعا از همجا قشنگتر??
      یه آرزو دارم که برم باغملک

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید