غار خون فوشه ، از دیدنی های فومن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در فاصله ی ۱۵ کیلومتری از روستای فوشه و در نزدیکی قلعه ی رودخان شهرستان فومن، غاری کهن با قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال قرار دارد که می توان از آن به عنوان یکی از دیدنی های فومن و جاذبه های ارزشمند این منطقه از استان گیلان یاد کرد.

غاری جالب و دیدنی با قدمت بیش از هزار سال به نام خون فوشه که در کمرکش کوه و در منطقه ای جنگلی واقع شده است و به دلیل قدمت تاریخی و زیست محیطی از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است. نام این غار از نام روستای فوشه گرفته شده با پیشوند “خون” که در زبان محلی به چشمه گفته می شود و این نام را به علت وجود چشمه در کنار غار بر آن نهاده اند. این غار همانند غار های دیگر در سراسر کشورمان از اهمیت تاریخی و زمین شناسی برخوردار است.

غار خون فوشه ، از دیدنی های فومن

مسیر دسترسی به غار خون فوشه

غار خون فوشه در موقعیت جغرافیایی ۴۹ درجه و ۹ دقیقه و ۵۴ ثانیه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۲ دقیقه و ۴۱ ثانیه عرض شمالی و در ارتفاع ۹۳۰ متری رشته کوه تالش در جنوب غربی روستای فوشه قلعه رودخان قرار گرفته است و از طرف جنوب به ارتفاعات برنا و لاسه پشت و تیکاو و از طرف شرق به ارتفاعات مته خوانی و از غرب به ارتفاعات دزدبن منتهی می شود. به عبارتی غارفوشه در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای فوشه و ۴ کیلومتری قلعه رودخان در دل منطقه جنگلی به نام “خون” قرار گرفته است.
بعد از فوشه از جاده اصلی به محله للکی پرده سر می ‌رسیم، ارتفاع این محله ۳۴۰ متر است که چیزی حدود ۲۰ خانوار جمعیت دارد تا این محله جاده آسفالته است. کوهپیمایی از للکی پرده سر و در منطقه جنگلی و از کنار رودخانه برای رسیدن به غار شروع می ‌شود، در مسیر ابتدا به منطقه دامداری دریا لات؛ کله ماسون؛ ریحانه؛ شهرگاه؛ شیخ جمال؛ اناردشته؛ عسکاسون؛ سیاهپوست که تا این منطقه که حدود ۵ و نیم کیلومتر است و ارتفاع آن ۶۱۵ متر است از کنار رودخانه حرکت می‌ کنیم ولی بعد از سیا پوست از سمت راست رودخانه تا ارتفاع ۷۰ متری صعود کرده و سپس به صورت افقی حرکت می‌ کنیم و پس از ۱ ساعت و ربع کوهپیمایی به منطقه لیسندی به یک زیرشاخه رودخانه فوشه می ‌رسیم که ارتفاع آن ۸۵۴ متر است و بعد از گذشتن از رودخانه به جهت جنوب غربی حرکت کرده و ۱۰ دقیقه بطرف ارتفاع صعود می ‌کنیم که در اطراف درخت‌ های سرخدار یا کاج جنگلی مشاهده می ‌شود و بعد از ۵ دقیقه نیز به سمت جنوب شرقی در شیب به صورت افقی حرکت کرده که به دهانه غار می ‌رسیم.
غار در زیر یک خط الراس فرعی قسمت شرقی میاناب که هم در سمت شرق و غرب آن زیر شاخه‌ های رودخانه فوشه جاری است قرار دارد. از للکی پرده سر تا دهانه غار حدود ۹ کیلومتر راه است که ۳ ساعت و نیم کوهنوردی نیاز است.گردشگران در مسیر دسترسی به غار با جاذبه های بکر طبیعی و زیبایی های خارق العاده ای روبه رو می شوند که سختی راه و پیمودن شیب تند مسیر را به فراموشی خواهند سپرد.

غار خون فوشه ، از دیدنی های فومن

این مسیر به قدری زیبا و سرسبز است که از دیدن آن نهایت لذت را می برید. تا رسیدن به غار می توانید در فضاهای زیبایی که در مسیر از آنها عبور می کنید اتراق کنید و ضمن استراحت از جاذبه های بکر طبیعی نهایت لذت را ببرید. غار فوشه با شیبی نسبتاً تند و طول زیاد دارای چهار دهانه ورودی با دالان ها و دهلیز های زیبایی است که چشم های بازدیدکنندگان را خیره می کند.
دهانه غار به سمت شرق می‌ باشد که ارتفاع دهانه ۲ متر و ۲۰ سانت و عرض آن ۲ متر و ۸۰ سانت می‌ باشد جهت غار شرقی غربی است و در ابتدای ورودی غار یک شیب ملایم به سمت داخل غار وجود دارد که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی شامل خرد شدن سنگ ها به صورت واریزه یا تالوس و رنگ خاکه قرمز رنگ به خوبی دیده می‌ شود و بعد از ۱۰ متر یک سنگ تخریبی در مدخل ورودی قرار گرفته که بایستی تا طول یک متر بصورت سینه خیز وارد غار شد. غار از نوع ریزشی است.

غار خون فوشه ، از دیدنی های فومن

در ابتدای ورودی غار خون فوشه فومن یک شیب ملایم به سمت دامنه غار به چشم می‌خورد که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی به صورت واریزه یا تالوس و رنگ خاکه قرمز نیز قابل مشاهده است. بعد از 10 متر پیاده‌روی در داخل غار یک سنگ تخریبی بزرگ در سر مسیر خود می‌بینید که برای عبور از آن بایستی تا طول 1 متر به صورت سینه خیز آن را طی کنید. در داخل غار خون فوشه چند دالان بزرگ در چهار جهت به چشم می‌خورند که هر کدام به قسمت‌های مختلف دالان‌ها ارتباط دارند، جالب است که بدانید هر کدام از این دالان‌ها طول و عمق متفاوتی دارد و دهلیزهای متعدد و چند دودکش هم به طرف بالا در آن مشاهده می‌شود که زیبایی منحصر به فردی دارد. شما در بازدید از قسمت‌های مختلف غار خون فوشه استالاگمیت‌های 5 سانتی متری، سفال‌های شکسته و خفاش را می‌بینید که بیانگر جریان زندگی و حیات در این غار است. در این غار هیچگونه کمبود هوا و اکسیژن وجود ندارد، یادآور می‌شویم که برای رفتن به غار حتما امکانات کوه‌نوردی و غارنوردی را به همراه داشته باشید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید