غار سوباتان تالش از جاذبه های گردشگری تالش

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از تالش، روستای ییلاقی و زیبای سوباتان در غرب دره لیسار در 36 کیلومتری شمال غرب شهر تالش و 17 کیلومتری جنوب دریاچه نئور در استان اردبیل در ارتفاع قرار دارد. این روستا دارای جمعیت کمی است و ساکنان آن در اواخر تیر ماه از روستاهایی مانند قلعه‌بین در این مکان اقامت می‌کنند و در اواخر شهریور ماه به خانه‌های خود باز می‌گردند.

سوباتان در ظاهر به اسامی ترکی شباهت دارد اما این نام از ریشه تالشی «سووتن» به معنای محل رویش گلپر است.این غار که از جاذبه های گردشگری تالش است در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده است که به نام گنج‌خانه نیز معروف است.

غار سوباتان تالش از جاذبه های گردشگری تالش

برای دسترسی به این غار راهنما لازم است، پیاده‌روی سبک ۱۵ دقیقه‌ای از روستا لازم است، مسیری به رنگ سبز که با شقایق‌ها رنگ‌آمیزی شده بود و هوایی بی‌نظیر که همه را از خود بی‌خود می‌کند. غار گنج‌خانه بین صخره‌هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر پنهان بوده و عرض این دیواره صخره‌ای بیش از ۲۰۰ متر است.پس از ورود به غار و صعود تنوره‌ای به دهانه غار می‌رسیم، شکافی به عرض حدود ۳۰ سانتی‌متر مانع از ورود به غار می‌شود. دهانه غار سوباتان باریک است و برای طبیعت‌گردی مناسب نیست گویا این غار به طور کامل گشایش نشده و مکان مناسبی برای غارنوردان است.

مردم محلی، گنج‌خانه را می‌شناسند و به عنوان یکی از جاذبه‌های سوباتان به مسافران معرفی می‌کنند؛ اما به این نکته هم اشاره می‌کنند که این غار طلسم شده و اگر کسی وارد آن شود، صدمه می‌بیند، برای همین کمتر کسی جرأت داخل شدن به آن را دارد. تا به حال گروه حرفه‌ای غارنورد یا غارشناس، کاوشی در این محل انجام نداده و مردم هم بدون دسترسی به اطلاعات علمی، به افسانه بافی‌های خود درباره این غار ادامه می‌دهند.

غار سوباتان تالش از جاذبه های گردشگری تالش

روستای ییلاقی و زیبای سوباتان کجاست؟

ییلاق سوباتان در استان زیبای گیلان و در ۲۰ کیلومتری غرب لیسار در نزدیکی تالش قرار گرفته است. این تکه از بهشت، خود در میان بهشت هایی دیگر محصور شده است، به طوری که سمت شمال آن رودخانه خروشان لیسار واقع شده است و از غرب به دریاچه زیبای نئور و ییلاقات اردبیل می رسد. جنوب سوباتان، مناطق ییلاقی آسبومار جا خوش کرده اند و شرق آن، جنگل های تالش قرار دارند.

ییلاق سوباتان در بالای یک طرف دره لیسار که جنگلی است واقع شده و منظره زیبایی دارد.ییلاق زیبا و تاریخی «برزبیل» نیز ییلاق اهالی خطبه‌سرا و دو طائفه عشایری تالش «ایشیگ آقاسی» و «آقاجانی» است.در این ییلاق معدن مس و آثار تاریخی کاروانسرای شاه عباسی و قبرهای ماقبل تاریخ در محلی به نام «کندی» یا «کهنه‌ده» ییلاق برزبیل وجود دارد.

غار سوباتان تالش از جاذبه های گردشگری تالش

روستای زیبای سوباتان در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و دارای آب و هوای بس خنک، در فصول گرم سال است. اگر در فصل بهار به این منطقهسفر کنید، چشم انداز دشت هایی مملو از گل های وحشی و شقایق چشم انتظار شما خواهند بود. به واقع در همان لحظه های اول ورود به روستا، نفستان تازه و شش هایتان لبریز از اکسیژن و هوای پاک می شود.

این منطقه در زمستان ها، به دلیل سرمای شدید هوا و بارش سنگین برف تقریبا خالی از سکنه می شود و به هنگام بهار، رفته رفته کلبه هایش دوباره رنگ زندگی به خود می گیرند. به دلیل ارتفاع بالا و قرارگیری این منطقه در مسیر بادهای شمالی، در تابستان هم هوای آن بسیار معتدل و مطلوب خواهد بود.

نقاط دیدنی روستای سوباتان شامل چشمه باتمان بلاغ که بین سوباتان و «اسبومار» قرار دارد، منطقه باستانی گنج‌خانه و سرچشمه اصلی قنات سلسال که از قلعه سلسال لیسار نشأت می‌گیرد، است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید