بنر هدر

معرفی آرین شهر استان خراسان جنوبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آرین شهر یک از شهر های استان خراسان جنوبی است.

وجود آثار تاریخی در محل همچون قلعه نشان از تاریخ کهن آن می باشد. در برخی از سفرنامه ها نیز به سده و موقعیت آن در گذشته اشاره شده که از آنجمله مک گروگر در مورد آن می گوید: روستا در دشت پهناوری واقع شده و از دور به مجتمعی از کندوهای زنبور عسل می ماند. خانه هایش است ولی زمینهای زیادی زیر کشت گندم دارد. ساکنان آن مردم سه روستا هستند که چند سال پیش توافق کردند که در کنار هم زندگی صلح آمیزی را ادامه دهند. اما ار آنجا که مردم دو تا از این سه روستا هر کدام درختی دارند و مردم روستای سوم نتوانسته اند درختی پرورش دهند این مسئله مایه اختلاف و از هم پاشیدگی روابط صمیمانه آنها شده است .

در سال 1383، سده به علت ارتقا به شهر تغییر نام و آرین شهر نامیده شد. این شهر در 45 کیلومتری شهرستان قاینات و 55 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.بخش سده دارای 3 دهستان سده، قومنجان و آفریز است که از جمله اماکن دیدنی و زیارتی آن می توان به بارگاه ملکوتی امام زادگان حسن و افضل (ع) از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) در جنوب غربی روستای قومنجان و کاروان سرا و بقایایی روستای قارن و 7 قنات بزرگ در روستای قومنجان همچنین امام زاده زید النار در روستای آفریز و قلعه بسیار زیبای این روستا و قلعه، مسجد جامع، ارگ، منزل قدیمی اقبالی، مسجد عاشورا و آب انبار در آرین شهر و رابط چاهک و دژ زیرزمینی نیگ و زیارت و زیارت گاه های روستای کرچ و تیغدر، انجیری روم، قدم گاه آرین شهر، مزار وزق و… اشاره کرد.

ارگ تاریخی آرین شهر با بیش از یک هزار متر مربع و قدمت چند صد ساله در 2 طبقه ساخته شده از جمله زیباترین آثار تاریخی این منطقه است و قلعه آرین شهر هم که قدمت آن به عهد تیموریان می رسد دارای 3 در اصلی و 7 برج بسیار بزرگ و پلان نامنظم بوده که در داخل قلعه نیز آثاری از یک چاه آب شرب تخریب شده و سنگ بسیار بزرگی برای تکیه به پشت در ورودی وجود دارد. از مهم ترین صنایع دستی بخش سده می توان به جاجیم سنتی، گلیم، فرش و … اشاره کرد که متاسفانه به علت ماشینی شدن این صنایع عملا کارهای دستی و سنتی رو به افول است.

معرفی آرین شهر استان خراسان جنوبیزعفران، زرشک، چغندر قند، هندوانه، خربزه، گندم و جو عمده ترین محصولات کشاورزی آرین شهر است که این محصولات نقش بسزایی در اقتصاد خانوارهای این منطقه ایفا می کند که با توجه به پیشینه تاریخی و جمعیت رو به فزون آن مساعدت بیشتر مسئولان و حمایت از کشاورزان، صنعت گران و مرمت و بازسازی آثار تاریخی این منطقه ضروری است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید