معرفی شهر تیکمه داش استان آذربایجان شرقی 

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تیکمه‌داش یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مرکز بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد است.تیکمه‌داش در سال ۱۳۷۶ خورشیدی تبدیل به شهر شده‌است.دوشنبه‌بازار این شهر در سطح منطقه معروف است.

خسته قاسم شاعر، عارف و فیلسوف قرن دوره افشاریه، ، متولد و در گذشته تیکمه‌داش می‌باشد. او خود در اینباره می‌گوید؛

خسته‌قاسم تیکمه‌داش‌لی، گونی غم‌لی گوزی یاش‌لی

معرفی شهر تیکمه داش استان آذربایجان شرقی 

شهر تیکمه‌داش در دامنهٔ کوه‌های قارقالان و قلیچ‌قیه قرار گرفته و ۱۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. رود بنوچای از درون و رود بوستکان‌چای از پیرامون آن می‌گذرد. در اطراف تیکمه‌داش چشمه‌های آب‌معدنی بسیاری وجود دارد و نیز غار یاغیشلو در این منطقه واقع شده‌است.

نام تیکمه داش ازدو کلمه ترکی تشکیل شده است تیکمه به معنی دوخته شده ، برپا ، نهال یا کاشته شده و داش به معنی سنگ ، و تیکمه داش یا تیکیلی داش یعنی سنگی که بر پاست و سنگی که در زمین فرو رفته و به حالت قائم ایستاده است. نام تیکمه داش از سنگی به نام تیکیلی داش که در جنوب غربی شهر قرار دارد گرفته شده است که ارتفاع آن سه و نیم مترو عرض آن دو و نیم  متر و ضخامتی حدود دو و نیم متر در پایین و یک متردر بالا داشته است .

پیشینه

موریتس فون‌کوتسبو در سفرنامهٔ خود در سال ۱۸۱۷، روستای تیکمه‌داش را باعنوان توده‌سنگ خوانده‌است. فریزردر سفرنامه‌اش از روستای تیکمه داش و اوژن فلاندن در سفرنامهٔ خویش به روستای تخمه‌داغ در میان روستاهای حاج‌آقا و قره‌چمن اشاره کرده‌است. در اواخر دورهٔ قاجار، این روستا یکی از منزلگاه‌های پادشاهان در سفر به خارج از کشور بوده‌است؛ به‌گونه‌ای که مظفرالدین شاه در جریان یکی از این سفرها به روستای تیکمه‌داش در ۱۸ کیلومتری حاج‌آقا و ۳۰ کیلومتری قره‌چمن اشاره داشته‌است.

آب و هوا

آب و هوای تیکمه داش به دلیل ارتفاع از سطح دریا و قرار گرفتن در میان دو کوه بزقوش در  شمال و سهند در غرب  در زمستانها سرد ودر تابستان ها معتدل می باشد.

اماکن دیدنی 

از مکانهای دیدنی و گردشگری تیکمه داش می توان به سد الخلج ،  چمنزارهای شاه یوردی ،  سهند رود قره چمن و کوه حیدر بابا  ، دره سرسبز رودخانه سلطانگه چایی ، باغات اطراف رودخانه شهر چایی ،  دریاچه مخروط آتشفشانی آلمالو گولی نزدیک روستای قره چای حاجعلی ، کاروانسرای شاه عباسی ،  مقبره خسته قاسم،کاروانسرای روستای امامیه ،  روستای نارین آباد و  خشکناب (روستای اجدادی شهریار) ، قاسم داغی و کوه معروف حیدر بابا اشاره کرد .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید