معرفی شهر خداجو ، جاهای دیدنی خداجو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

خُداجو یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی ایران است. این شهر مرکز بخش سراجو شهرستان مراغه است.

شهر خداجو (با نام قدیمی و اصلی خراجو)، مرکز بخش سراجو و در حدود ۳۰ کیلومتری شرق مراغه و ۲۶ کیلومتری جنوب کوه سهند واقع شده‌است؛ و با روستاهایی چون: ملاقاسم، شیخ جان، بلوک آباد، گلستان سفلی، گلستان علیا، صومعه سفلی و تازه کند همسایه می‌باشد.

بر اساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن آمار سال ۱۳۹۰در حدود ۱۵۸۴ و در سرشماری آمار نفوس و مسکن در سال 1395، ۱۸۲۴ نفر (۵۷۴ خانوار، ۸۷۲ مرد و ۹۵۲ زن) بوده‌است. شهر خداجو (روستای خراجو) تا سال ۱۳۷۳ تابع بخش مرکزی شهرستان مراغه بوده که در سال ۱۳۷۴ طی تصمیمات هیئت دولت به بخش و در سال ۱۳۷۷ به شهر ارتقا یافت.

در سال ۱۳۹۰ نام شهر از خراجو به خداجو تغییر کرد. سابقاً اسم نوشتاری شهر «خراجو» بوده‌است. نام خراجو از ابتدای پیدایش این شهر بر روی آن بوده‌است.

برخی آثار تاریخی شهر خداجو عبارت اند از:

کوه قره بابا: این محوطه در کنار پل راه‌آهن مراغه به میانه واقع شده‌است.

محوطهٔ خرابلر (خرابالار) و تپهٔ زینال (زینال تپه سی)

معرفی شهر خداجو ، جاهای دیدنی خداجو

محوطه باستانی خرابلر

یک روستای تاریخی که احتمالاً نام اصلی روستا جیغالی بوده که قبرستان آن تا چند سال پیش تا حدودی باقی مانده بود. احتمالاً این محوطه تداوم سکونت از دوران تاریخی تا دوران اسلامی را داشته است که بنا به نظر اهالی شهر خداجو در زمان حمله ی بال باس ها به کلی تخریب شده و مردم مجبور به مهاجرت به مکانی دیگر ( خراجو ) شدند . و به خاطر همین خرابی نام محوطه را خرابلر گذاشتند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید