معرفی شهر نیمبلوک استان خراسان جنوبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نیمبلوک شهری در بخش نیمبلوک شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است.

جمعیت: طبق آمار گرفته شده در سال ۱۳۹۰ کل جمعیت نیمبلوک حدود 5010 نفر و تعداد خانوار آن 1351 می‌باشد .

فرهنگ و گویش : فرهنگ مردم نیمبلوک آمیخته ای از ملی وطنی و دینی که ضرب المثل‌ها و آداب و رسوم و رفتارهای اجتماعی به خوبی مبین آن است که تاکنون هویت خود را حفظ کرده و در عین حال مردمی آرام،محتاط،قانع،ساده وخونسرد، دانش دوست و بادیانت دارد.

در آمد مردم شهر : در آمد مردم از طریق کشاورزی و کاشت محصولاتی از قبیل ؛ گندم، جو، چغندر، پسته، زرشک و زعفران می‌باشد همچنین مردم این منطقه به شغل کامیونداری و دام داری و دام پروری مشغول هستند.

معرفی شهر نیمبلوک استان خراسان جنوبی

وجه تسمیه نیمبلوک

واژه «نیم­­بلوک» ترکیبی از دو کلمه­ی «نیم» و «بلوک» به معنای نصف یک بلوک می­باشد. «بلوک» یکی از واحدهای تقسیم بندی یک ایالت حکومتی در کذشته جهت تسهیل در امور حکومتی و اداری بوده است.

بر این اساس، ایالت قهستان – قاینات –  از ادوار بسيار دور و شايد از زمان صفويه و احتمالاً از دوره ي قاجاريه، از نظر تسهيل در امر وصول ماليات هاي مختلف و يا از جهت كنترل درامور حكام هر محل كه از طرف حكومت هاي زمان تعيين مي شدند؛ به نه  و نيم بلوك تقسيم شد. اين بلوك ها عبارتند از:  1- بلوك شهاباد وخوسف 2ـ بلوك پسگرد، چرمه و بيهود 3ـ بلوك النور 4ـ بلوك شاخن 5ـ بلوك نه وبندان 6ـ بلوك مؤمن آباد و سربيشه 7ـ بلوك عرب خانه و مختاران وناحيه ي هردنگ 8ـ بلوك زيركوه و زهان 9ـ بلوك قاين و بالأخره نيم بلوك كه شامل روستاهاي، صلايان، اسدآباد، خضري و دشت بياض، گريمنج، بيناباج و كارشك، فيض آباد، فتح آباد، علي زنگي، بسكاباد، دهشك، بزن آباد و جعفري بود..منطقه­ی نیم­بلوک با این آبادی­های ذکر شده هم­چنان به حیات خود ادامه می­داد تا این­که زلزله ي ويرانگر شهريور سال1347 خورشيدي، در جنوب خراسان، اكثر آبادي هاي  این منطقه را با خاك يكسان كرد و این منطقه را متحمل خسارات جاني و مالي فرواني کرد.به طوری که دو روستای بزرگ این منطقه یعنی صلایان و خضری دشت بیاض به کلی ویران شد. حدود پنج ماه پس از اين حادثه­ی مهيب، يك شركت آنكارايي، به دستور دولت وقت ـ محمد رضا شاه پهلوي ـ ، در مکان­های ديگری شروع به ساختن منازل مسكوني براي بازماندگان زلزله كرد.به اين ترتيب دولت وقت، بازماندگان اين زلزله را در سال 1349 خورشيدي ، در دو مکان به نام هاي «شاه آباد(1)» و «شاه آباد(2) »اسكان داد که بعداز انقلاب شاه آباد 2 به نام اسلام آباد ودر سال 1383 همزمان با ارتقاء به شهربه نیمبلوک تغییر نام یافت.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی شهر نیمبلوک استان خراسان جنوبی»

  1. سلام چند سالی است که فولاد قائنات در پایین شهر نیمبلوک شروع له ساخت کرده اند و امسال فاز اول آن افتتاح شده و باعث شاغل شدن اکثر جوانان منطقه شده است
    شهر نیمبلوک داری شرکت سهامی زراعی می باشد لطفا این اطلاعات و دیگر موارد مشابه را اضافه بفرمائید

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید