بنر هدر

معرفی شهر ویس استان خوزستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ویس شهری است در شهرستان باوی در استان خوزستان ایران. در سال ۱۳۷۶ خورشیدی روستاهای ویس و مویلحه هواشم که بزرگ‌ترین طوایف آن طایفه سلامات، طایفه مراغی، طایفه هواشم (چنانه) و طایفه حمید است از توابع بخش باوی شهرستان اهواز در هم ادغام و به شهر تبدیل شده و به عنوان شهر ویس شناخته‌شدند.

زبان رایج آن عربی و فارسی با گویشهای شوشتری و دزفولی سخن می گویند. یکی از علتهای نامگذاری این شهر را وجود قدمگاه “اویس قرنی” در این شهر می‌دانند که هم اکنون نیز قدمگاهی به نام وی در کنار رودخانه کارون در این شهر وجود دارد.

معرفی شهر ویس استان خوزستان

علت نامگذاری

درمورد علت نامگذاري شهر ويس ۲ نظر وجود دارد:

۱- بعلت وجود قدمگاه جناب اويس قرنی در اين شهر و دركنار رودخانه كارون؛

تا قبل از پخش سريال “چهل سرباز” خود بنده نيز درمورد امكان وجود چنين قدمگاهی ترديد داشتم.

در اين سريال اينطور نمايش داده شد كه حضرت علی (ع) هنگام عزيمت به يكي از جنگهای بزرگ خود-اسم جنگ در ذهنم نيست- وعده پيوستن ۱۰۰۰ نفر از افراد قبايل اطراف را به لشكريان خود داد كه تحقق آن چيزی شبيه به معجزه می نمود. در طول مسير دقيقاً ۹۹۹ نفر به لشكريان پيوستند. امام(ع) آنقدر منتظر ماند تا نفر هزارم هم از راه رسيد و آن كسي نبود جز “اويس قرنی” كه آمدن وی باعث ارتقای روحيه سربازان شد. البته جناب اويس در اين جنگ به شهادت رسيد.

با توجه به اينكه ايشان اهل يمن بوده و احتمالا طی سفر دريايي خود را به اطراف بوشهر و يا بندرعباس رسانده و پس از طی مسافت طولاني بدليل قرار گرفتن محل كنونی شهر ويس در مسير سفر وی به كوفه در اين محل توقفی داشته و لذا قدمگاهی برايش ساخته شده است. البته بحث مسير سفر تحليل بنده می باشد كه اميدوارم دوستان در اين مورد نظر خود را اعلام فرمايند.

۲– بيماری، خواب ديدن، شفا … ؛

اين موضوع را بنده در عيد فطر امسال از يكی از دوستان شنيدم كه از قول پيره مردان قديمی و كمی تا قسمتي مرحوم شده! گفتند، در زمان قديم روستايی در محل كنونی ويس ولی با نام ديگر – كه ايشان شنيده ولی از ياد برده بود- وجود داشته است كه در سالی در آن بيماری سختی (مثل طاعون، وبا، سل و يا …) روی داده و باعث فرار مردم از روستا شده است.

پس از مدتی يكی از متقين شهر در خواب می بيند كه يك فرد نورانی نزديك وی آمده و خود را “ويس بوعيلان” معرفی ميكند و اظهار ميدارد كه به مردم بگوئيد بيماری بطور كامل برطرف شده و ميتوانند به روستای خود بازگردند. از آن پس نام روستا به “ويس” تغيير پيدا ميكند. البته در اين موضوع چندين مورد مشابه نيز وجود داشته از جمله درخواب ديدن ايشان توسط فردی متدين كه ايشان سوار بر اسب از بروز سيل وحشتناك در ويس جلوگيری مينمايد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید