بنر هدر

معرفی شهر کدکن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کَدکَن شهری در استان خراسان رضوی است. این شهر مرکز بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه است. شهر کدکن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر تربت حیدریه واقع است.

رضاقلی خان هدایت در «ریاض العارفین» و «مجمع الفصحا» تولد شاعر نامدار، عطار نیشابوری را به سال ۵۱۲ در کدکن می‌داند.

محمدرضا شفیعی کدکنی از چهره‌های معروف نویسندگی و شعر ایران از این شهر است.

معرفی شهر کدکن

بخش كدكن با مساحت 878 كيلومتر مربع و با جمعيت 13147 نفر و3233  خانوار در شمال غربی شهرستان تربت حيدريه , درعرض جغرافيائی35 درجه و 19 دقيقه تا 35 درجه و 38 دقيقه و در طول جعرافيائی 57 درجه و 58 دقيقه تا 59  درجه واقع گرديده  و ارتفاع  بخش از سطح دريا 1900 متر ميباشد كه از سمت شرق به بخش جلگه رخ , از جنوب به بخش بايگ واز سمت شمال وغرب به بخش ميان جلگه شهرستان نيشابور منتهی می گردد .

بخش کدکن از نظر طبیعی به دو قسمت هموار و جلگه ای و کوهستانی و مرتفع تقسیم می شود. همه قسمت های بخش در محدوده آبریز دشت نیشابور قرار دارد و شیب در تمام بخش به سمت دشت نیشابور می باشد.بخش کدکن در دامنه شمالی قله چهل تن به ارتفاع ۳۰۱۳ متر قرار دارد. این قله در لهجه محلی ملکوه (ملکان) گفته می شود. قله از شهر به زیبایی هر چه تمام دیده می شود. تعادل آب و هوایی در این منطقه ناشی از کوهستان و خاصه قله ملکوه است.قله و دیواره های سنگی ان خط الراس تقسیم اب بین دشت نیشابور و حوزه ابریز کویر نمک است. در جنوب قله روستای زیبای رود معجن و بخش بایگ تربت حیدریه و در قسمت جنوب غربی ان بخش کوهسرخ کاشمر و روستای نامق قرار دارد که از روی قله به خوبی دیده می شوند.

آثار باستانی كشف شده در محل حكايت از سابقه قبل از اسلام كدكن دارد . بعد از اسلام نيز كدكن مهد تمدن و فرهنگ بوده وافراد صاحب نامی همچون كريم الشرق كدكنی , تاج الدين علی كدكنی , نورالدين منشی كدكنی وميرزا شفيع كدكنی داشته كه در دوران سلجوقيان , خوارزمشاهيان و صفويان دارای مشاغل سپه سالاری , وزارت و صاحب ديوانی بوده اند و نيز عارفانی همچون شيخ ابراهيم عطار نیشابوری  و پسرش شيخ فريدالدين عطار نیشابوری , شيخ حيدر و سلسله ای به نام خلوی از اين منطقه برخاسته اند و از جمله انديشمندان و فرهيختگان معاصر كدكن ميتوان از فخر الشعرای كدكنی , ميرزای خاوری , شيخ ميرزا محمد شفيع كدكنی ,  شيخ هادی كدكنی و دكتر محمد رضا شفيعی كدكنی و… نام برد و همچنين مسجد , ايوان , قبره , سرداب و نيز تعدادی سنگ قبر مربوط به قرون دهم تا سيزدهم برروي تپه أی در مركز شهر كدكن از رونق بازار علم و ارشاد در آن دوران حكايت می كند و و جود عارفانی بنام خلوی الكبروی سبب اين رونق بوده است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید