بنر هدر

معرفی شهر گلدشت استان اصفهان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گُل‌دَشت شهری است در بخش مرکزی شهرستان نجف‌آباد استان اصفهان ایران. نام اول این منطقه قلعه شاه بود و پس از انقلاب به شهرک امام تبدیل گردید. این شهر تا ۱۶ بهمن ۱۳۷۰،شهرک امام نام داشت که در آن تاریخ با نام قلعه شاه به عنوان شهر رسمیت یافت و نام آن به گلدشت تغییر داده‌شد. همچنین بیشتر جمعیت این شهر را مهاجرین تشکیل می‌دهند و افراد بومی آن کمتر از مهاجرین می‌باشند و علت مهاجرت به این شهر وجود کارخانه جات و شرکت‌های مهمی است که در حال فعالیت در این شهر می‌باشند.

معرفی شهر گلدشت استان اصفهان

این شهر از طرف شرق منتها به کهریزسنگ و از غرب به نجف آباد و از جنوب منتها به شهر بزرگ قهدریجان می‌شود؛ از همین رو این شهر رابطی است برای متصل شدن راه‌های نجف آباد- قهدریجان و همچنین از نجف آباد به اصفهان و بلعکس.

شهر زیبای گلدشت دارای سه محله می‌باشد که محله اول آن مرکزی و ساکنین آن بومی می‌باشند محله دوم آن بلوار ابوذر که بیشترین ساکنین آن محل را مهاجرین لر و ترک و محله سوم بومیان روستای قلعه سفید می‌باشند. در این شهر کارخانه های بزرگی نظیر کارخانه نساجی فدک , کارخانه نساجی اطلس چاپ , نساجی میهن باف ووجود دارد.

شهر گلدشت از سه محله تشکیل شد که محله اول محله مرکزی که اکثر ساکنین این محله بومی شهر میباشند و محله دوم بلوار ابوذر که بیشترین ساکنین انی محل را مهاجرین لر و ترک و محله سوم بومیان روستای قلعه سفید میباشند.

شغل اکثر ساکنین شهر و بومیان کشاورزی و دامداری است و شغل اکثر مهاجرین و بومیان کارگری و کارمندی در کارگاهها و کارخانجات شهر گلدشت می باشد، نظر به اینکه یکی از علتهای مهاجر پذیری شهر گلدشت وسعت آن و همچنین داشتن کارگاه و کارخانه های کوچک و بزرگ می باشد از جمله کارخانه های موجود و مشغول بکار در شهر1-کارخانه کاشی اصفهان 2-کارخانه کاشی نیلو 3-کارخانه میهن باف 4-کارخانه نشاسته سازی آردینه و…

ضمنا شهر گلدشت از دیر باز دارای باغات و باغچه های زیبا و سرسبز بوده اند و از طرفی به منطقه ویلایی هم تبدیل شده ، چنانچه اکثر سرمایه داران شهرستانهای اطراف و بازاریان مرکز استان قطعه ای باغ خریداری و بعنوان ویلا جهت گذراندن تعطیلات آخر هفته به اتفاق خانواده، اقوام و دوستان … مورد استفاده قرار میدهند.

باغات گلدشت دارای میوه های فصلی از قبیل ، آلبالو، گیلاس ، زردآلو، به، توت و هلو سبز و قرمز می باشد که هلوی آن در کشور حرف اول را می زند و در تمام نقاط ایران به هلوی قلعه شاهی مشهور است.

دیدنی‌ها

قلعه تاریخی قلعه سفید

پارک ساحل ، پارک معلم ، بوستان خلیج فارس

مسجد تاریخی امام صادق در قلعه سفید

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید