بنر هدر

منطقه حفاظت شده نواکوه (قلاجه) اسلام آبادغرب

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه حفاظت شده قلاجه بین استان های ایلام و کرمانشاه واقع است و یکی از جاذبه های طبیعی شهراسلام آبادغرب در استان کرمانشاه می باشد.

منطقه حفاظت شده قلاجه دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است، وجود جنگلهای وسیع و با ارزش بلوط ایرانی از ویژگیهای بارز منطقه محسوب می شود.

مشخصات کم‌نظیری مانند وجود گونه‌های متفاوت گیاهان چوبیبه همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و مانند آن‌ها این قابلیت را پدیدآورده که این اراضی همچون موزه‌ای زنده برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. بخشی از گردشگران خارجی این منطقه، گیاه‌شناسانی هستند که برای دیدن گونه‌های نادر گیاهی موجود در جنگل‌های زاگرس به ایران می‌آیند و دسته دوم، گردشگران عمومی هستند.

منطقه حفاظت شده نواکوه (قلاجه) اسلام آبادغرب

از گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل و بز، گرزه مار، مار کوتوله پارسی، یله مار، دلیجه، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول را نام‌برد. همچنین سایت احیاء گوزن زرد ایرانی در جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده قلاجه در استان کرمانشاه، توسعه می‌یابد.

جهت تحقق این موضوع مهم این سازمان با بهره‌گیری از مطالعات علمی و تجربیات صورت گرفته در ایران و سایر کشورهای جهان نسبت به تدوین برنامه مدیریتی برای گونه‌های شاخص حیات وحش کشور اقدام می‌نماید؛ لذا با توجه به اینکه یکی از گونه‌های مهم شاخص و بومی کشور گوزن زرد ایرانی (cervus dama mesopotamica) می‌باشد؛ و با نظربه اهمیت گونه و مقاومت بالای آن در تحمل شرایط سخت محیطی (تحمل دمای ۵۰ درجه و برودت ۲۵-درجه سانتیگراد) و تکثیر موفقیت‌آمیز آن در جزیره اشک، دشت ناز و میانکتل فارس و تراکم گوزن در این زیستگاه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست برنامه مدیریت گوزن زرد را در اولویت قرار داده‌است.

منطقه حفاظت شده نواکوه (قلاجه) اسلام آبادغرب

پیش از این در استان کرمانشاه، طرح مطالعه بررسی سایت احیاء وتکثیر گوزن زرد در سال ۱۳۸۶ شروع شده و با مطالعه چند منطقه آغاز شده‌است، نهایتاً منطقه داربادام در داخل منطقه حفاظت‌شده قلاجه و در محور جاده اسلام آبادغرب- گیلانغرب در فضای کوچک و کمتر از ۱۰ هکتار، به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی و در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسید که بدنبال آن زیر ساختهای لازم در سایت از جمله فنس کشی، تجهیز پاسگاه و تأمین نیروی انسانی لازم به انجام رسید تا اینکه با پیگیری‌های لازم و حمایت سازمان محیط زیست ایران در سال ۱۳۹۱ تعداد ۶ رأس گوزن زرد از مناطق دشت ناز ساری و منطقه حفاظت‌شده دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد پس از زنده‌گیری به سایت داربادام انتقال یافتند که گوزنهای موجود در حال حاضر در وضعیت مطلوبی بسر می‌برند؛ لذا با توجه به مطلوبیت این منطقه از لحاظ شرایط زیستگاهی این اداره کل در نظر دارد با حمایت مسئولین استان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به افزایش وسعت این سایت تا مرز ۶۰ هکتار و افزایش تعداد گوزنها نیز، در سایت اقدام نماید.

هدف اصلی از انتقال گوزن زرد به مناطق محصور در وهله اول: تکثیر جمعیت این حیوان به منظور جلوگیری از انقراض نسل گونه در ایران و سپس رهاسازی، احیاء آن و بازگشت در زیستگاه‌های اصلی (مناطق زاگرس و خوزستان) بوده‌است.

منطقه حفاظت‌شده قلاجه طی مصوبه شماره ۱۸۸ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۷۸/۱۰/۱۵ به عنوان منطقه حفاظت‌شده قلاجه به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید