جاذبه گردشگری پارك ملى گلستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از مهمترین گردشگاه هاى مینودشت مى توان به پارك ملى گلستان كه نخستین پارك ملى ایران محسوب مى شود اشاره كرد. این پارك كه در مسیر جاده مشهد قرار گرفته باعث شده كه تمام مسافران را براى استراحت به اینجا بكشاند.

این پارک در بین جاذبه‌های طبیعی و توریستی استان گلستان منحصر به فرد است و زائران حرم امام رضا (ع) و مسافران نوروزی پس از عبور از منطقه کویری استان خراسان شمالی با حضور در این طبیعت زیبا به آرامش می‌رسند.

وجود مناطق جنگلی و استپی، پارک‌های ملی و طبیعی، آبشارهای زیبا و منحصر بفرد طبیعی در این منطقه، خلقت بی‌نظیر و بی‌بدیل آفریدگار توانا را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشاند.

وجود پارک ملی گلستان با اقلیم‌های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم اندازهای طبیعی به لحاظ دست نخوردگی جوامع زیستی، گیاهی و جانوری و اکوتوریسم های طبیعی به عنوان میراث طبیعی و تنوع ژنتیکی از اهمیت زیادی از نظر محققان و دانش‌پژوهان محسوب می‌شود.

پارک ملی گلستان با حدود 92 هزار هکتار مساحت در 30 کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع شهرستان مینودشت قرار دارد.

پارک ملی گلستان در سال 1977 میلادی به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب شد و در شبکه ذخیره‌گاه‌های زیست کره جهان به دلیل شرایط و موقعیت خاص این گونه مناطق منحصر به فرد به شمار می‌آید.پارک ملی گلستان از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی جهان به شمار می‌رود.

پارک ملی گلستان منطقه‌ای است که در آن یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان و بیش از نیمی از پستانداران کشور را به تنهایی در خود جای داده است.پارک ملی گلستان از نظر طبقه‌بندی اقلیمی، دارای 3 اقلیم متفاوت خشک، نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب است، به همین دلیل این پارک پوشش گیاهی متنوع از استپی خشک تا جنگل‌های انبوه دارد.

وجود کوهها و دره‌های مختلف در این پارک به زیبایی و چشم اندازهای دیدنی این بوستان افزوده است، مهمترین کوهها و دره‌های این بوستان را می‌توان ارتفاعات قره قون، تنگه گل، شاخا، یکه قدم، المه، قره قاشلی، قوفی قورچی و … و دره ‌های آلمه آق سو، آلی دالی، آدنس، حمشیدآباد، قزقلعه، آلوباغ، خشک و … نام برد.

در این پارک زیبا آبشارهای زیبایی وجود دارد که مسافران در کنار آبشارها و رودخانه‌های آن به استراحت می‌پردازند.

جاذبه گردشگری پارك ملى گلستان

جغرافیا و شرایط اقلیمی پارک ملی گلستان

گلستان، بزرگترین پارک طبیعی ایران است. مساحت آن در برخی منابع بیش از ۹۱ هزار هکتار و در برخی منابع ۸۷۴۰۲ هکتار ذکر شده‌است. محیط پارک حدود ۱۹۸ کیلومتر است. حد غربی پارک ملی گلستان از روستای تنگراه در استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در روستای رباط قره‌بیل واقع در استان خراسان شمالی پایان می‌یابد. بیشتر پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.
اختلاف ارتفاع در پارک حدود ۲۰۰۰ متر است (از ۲۴۱۱ متر تا ۴۰۰ متر از سطح دریا) که همین طیف ارتفاعی تنوع زیستگاه‌ها و ریزبوم‌های متعددی را ایجاد کرده‌است. میانگین بارندگی در مناطق مختلف این جنگل هم از حدود ۷۰۰ میلیمتر تا ۱۵۰ میلیمتر در سال متغیر است.آبشار آق سو و آبشار جنگل گلستان با ارتفاع ۷۰ متر و آب‌دهی ۳۰ لیتر بر ثانیه از آبشارهای معروف این پارک‌اند.
همچنین در این پارک رودخانه‌های متعددی جریان دارد و بیش از ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شده‌است که مهمترین آنان را می‌توان رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه‌های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی نام برد.
از نظر اقلیمی پارک ملی گلستان در بخش غربی از آب و هوای نیمه مرطوب و معتدل، در بخش جنوبی آب و هوای سرد و خشک و در بخش شرقی نیز از آب و هوای سرد و نیمه خشک با اختلاف بارندگی سالانه بین 150 تا 1000‬ میلی متر برخوردار است.

جاذبه گردشگری پارك ملى گلستان

امکانات رفاهی – گردشگری

پارکینگ ها و کمپینگ هایی جهت استراحت و اقامت شبانه در پارک ملی گلستان ایجاد شده است که امکان دسترسی به آن ها آسان و نیز از برخی جنبه های اساسی تفرجگاهی مانند ملاحظه مناظر زیبا و بدیع، امکان مشاهده انواع پرندگان و حیوانات حایز اهمیت است. این پارکینگ ها حداقل وسایل و تجهیزات تفرجگاهی از قبیل میز و نیمکت، اجاق، زباله دانی و سرویس های بهداشتی را دارند. ساختمانی به منظور ارایه اطلاعات، نمایش فیلم ها و اسلایدهای مربوط به منطقه و نیز بیان مسایل زیست محیطی ایجاد گردیده است.البته در محل پارک ملی گلستان، مامورین سازمان حفاظت محیط زیست جهت ارایه اطلاعات و راهنمایی های لازم در خدمت هم میهنان عزیز و جهانگردان هستند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید