جاذبه تاریخی پل خشتی نیاکو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پل نیاکو بر سر راه لاهیجان به رشت واقع شده است . جاده اى که از لاهیجان به حاجى آ باد و باز کیا گوراب امتداد مى یابد و در رو ستاى باز کیا گوراب به سه شاخه تقیسیم می شود اولى بطرف سیاهکل و دومى به تجن گوکه و کیسم و رشت و سومى به نیاکو و آستانه و لولمان و کوچصفهان و رشت مى رود. این پل در مسیر سوم و نزدیک آبادى نیاکو بنا شده است طول پل ۵۰ متر واز دو چشمه کوچک تشکیل شده است ارتفاع پل از سطح رودخانه تا بلند تر ین نقطه آن ۶ متر است. پل  آجری نیاکو احتمالا مربوط به دوره صفویه است.

این پل که از جاذبه های تاریخی آستانه اشرفیه است ، در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه تاریخی پل خشتی نیاکو

پل تاریخی نیاکو در یکی از مسیرهای فرعی و بر راه قدیمی لاهیجان به نیاکو، جسیدان و آستانه اشرفیه که در انتها به رشت ختم می شود، ساخته شده است. این پل در محدوده نیاکو به بازکیاگوراب بر روی یکی از شاخه های شمرود احداث شده است . در ساخت آن آجر ، سنگ و ملات ساروج به کار رفته است .
پل نیاکو دارای یک دهانه بزرگ و 3 دهانه کوچک در جوانب دهانه اصلی است. عرض دهانه ی بزرگ 2/17 متر، ارتفاع آن از نوک جناقی طاق تا کف، 60/5 متر و ارتفاع طاقهای کوچک 2متر و 4/1 متر و عرض آنها8/2 ، 8/3 و 5/2 متر است . سه دهانه کوچک استحکام بیشتری به بنای پل می بخشد . ارتفاع کلی پل تا سطح رودخانه حدوداً 5/6 متر، عرض پل 8/5 متر، عرض عابرروی پل 7/4 که با قلوه سنگها فرش شده، عرض جانپناه و سطح پل 40 سانتی متر است . آجرهای به کار رفته در پل 5×20×20 و 4×17×17 سانتی متر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید