پناهگاه حیات وحش سرخانکل

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه حفاظت‌شده سرخانکل یا همان «تالاب سرخانکل» بخشی از تالاب انزلی به شمار می‌آید. اگر بخواهید بخشی از جاذبه‌ی اصلی انزلی را مشاهده کنید، خواه‌ناخواه به این تالاب خواهید رسید.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

مساحت این منطقه در حدود 24/1214 هکتار و محیط آن در حدود 14/17 کیلومتر بوده و در تاریخ 21/3/1381 مورد حفاظت قرار گرفت . این منطقه در مختصات چغرافیایی طول شرقی   ً18.3 َ27 ْ49 – ً26.4 َ24 ْ49 و عرض شمالی ً20.1 َ26 ْ37 – ً47.4 َ23 ْ37 قرار دارد . پناهگاه حیات وحش سرخانکل در غرب سلکه واقع شده که از طرف شمال به کانال ماهروزه و از طرف جنوب به روستاهای هندخاله ، سیاه درویشان و از طرف شرق به رودخانه هندخاله و از طرف غرب به رودخانه تازه بکنده محدود می باشد . منطقه مذکور پوشیده از آزولا ، سه کوله خیز ، لاله تالابی و نیزار می باشد که گونه غالب گیاهی آن را نی ، لوئی تشکیل میدهد.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

حیات وحش پناهگاه حیات وحش سرخانکل

از حیات وحش پناهگاه حیات وحش سرخانکل پرندگان مهاجر نظیر قو ، غاز ، چنگر و انواع مرغابیها ، طاووسک ، یلوه ، کاکایی نیز در این منطقه زمستانگذرانی می نمایند . منابع آبزی منطقه نیز دو نوع هستند ، ماهیان بومی عبارتند از : سوف ، هشترخان ، کپور ، سیم ، شوک ( اردک ماهی ) و ماهیان مهاجر از قبیل ماهی سفید ، سفید کولی و سیاه کولی .

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

عوامل تهدید کننده پناهگاه حیات وحش سرخانکل

به واسطه این که این منطقه بخشی از تالاب انزلی است و در بخش میانی آن واقع شده است و برای رسیدن به نیلوفرهای آبی باید از این مسیر عبور کرد ، عبور قایق های بسیار از این منطقه باعث نا امن شدن این مسیر برای پرندگان میشود و از عوامل آلودگی این محیط است.

این منطقه به علت شرایط خاص محل اصلی جوجه اوری و تخم گزاری پرستو های دریایی است. این پرندگان تخم گذاری را روی گیاهی به اسم سکوله خیز انجام میدهند. این گیاه نوعی گیاه آبزی است و یک سال عمر میکند. به خاطر عبور قایق های توریستی ثبات این گیاهان با مشکل مواجه شده است که جوجه آوری در این منطقه کم شده است.

علاوه بر موارد فوق آلودگی های بیوشیمیایی و همچنین زباله ها و کم شدن عمق آب و … از دیگر عوامل تهدید کننده این منطقه هستند. لازم به ذکر است که در تیر ماه 97 حدود 700 کیلوگرم زباله از تالاب بندر انزلی و این منطقه پاکسازی شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید