پناهگاه حیات وحش سلکه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پناهگاه حیات وحش سلکه که از جاذبه های گردشگری شهر صومعه‌سرا است از یک سو به تالاب انزلی و سویی به مزارع حاشیه هندخاله و صوفیانده می‌پیوندد. سلکه بعنوان اولین مرکز بازدیدکنندگان علاقمند به حیات وحش در استان گیلان دنیایی را در مقابل شما به تصویر می کشد که متفاوت از مفاهیم روزمره است و سرعت انسانی شما را به یادتان می آورد . این منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله هزاران پرنده مهاجر را که در بدو پرواز، سرزمینهای دوردست را نشانه می گیرند بسوی خود می کشد و بسیاری از ادامه مهاجرت منصرف می کند.

سلکه در گویش محلی به معنای آبگیر می‌باشد و پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از تالاب‌های باارزش کشور است که محل سکونت تعداد زیادی از پرندگان مهاجر به خصوص انواع غازها به‌صورت سالانه محسوب می‌شود. آب و هوای مناسب و وجود مواد غذایی فراوان در تالاب و امنیت بالا از علل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر در این منطقه است.

در پناهگاه حیات وحش سلکه یک پاسگاه محیط‌بانی مجهز به یک مرکز بازدید وجود دارد که به‌عنوان نخستین مرکز بازدیدی علاقه‌مندان به حیات وحش به خصوص پرندگان در استان گیلان می‌باشد.

پناهگاه حیات وحش سلکه

مشخصات و شرایط جغرافیایی منطقه:

منطقه سلکه طی مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

پناهگاه حیات وحش سلکه با وسعت ۳۶۰ هکتار در قسمت جنوب شرقی تالاب انزلی در استان گیلان قرار دارد.

این منطقه بدلیل مهاجرت پرندگان در فصول زمستان یکی از مناطق مهم اکولوژیک جهت زمستان گذرانی پرندگان محسوب میشود.

حدود منطقه:

شرقا رودخانه تراب خاله، جنوبا حد شمالی اراضی زراعتی قراء هندخاله و صوفیانده، غربا رودخانه هندخاله و شمالا تالاب بندر انزلی.

پاسگاه محیط بانی سلکه حفاظت از این منطقه را بعهده دارد.

پوشش گیاهی:

پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش سلکه شامل گیاهان خشکیزی به طور عمده توسکا، بید، صنوبر، تمشک، علف هفت بند، سرخاب کولی، تاج ریزی و گیاهان آبزی شامل نیلوفر تالابی، تراپا، نی، لویی، اسپرغان، آلاله آبی، عدسک ها، تخت قورباغه، مریم آبی، بارهنگ آبی و … می باشد.

گونه های شاخص جانوری:

عمده پرندگان منطقه گونه های مهاجر آبی شامل: انواع قو، غاز، مرغابی ها از جمله سرسبز، گیلار، خوتکا، سرحنایی، اردک سیاه کاکل، اردک ارده ای، چنگر، چنگر نوک سرخ، انواع حواصیل، اگرت، گاوچرانک، چوب پا، آووست، ماهیخورک، پرستو، انواع گونه های شکاری مثل سنقر تالابی، عقاب تالابی، لیل و … میباشند.

پناهگاه حیات وحش سلکه

تعارضات و تهدیدات منطقه:

۵ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش سلکه تصرف شده است.

رخدادهای منطقه:

– در اتفاقی نادر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ تعداد ۲۶ قطعه فلامینگو در پناهگاه حیات وحش سلکه فرود آمدند.

– فرود بیش از ۶۰۰۰ قوی گنگ و فریادکش در تالاب های گیلان از جمله پناهگاه حیات وحش سلکه در زمستان ۱۳۹۱

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید