بنر هدر

گردشگری در روستای شاهکوه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای زیبای شاهکوه گلستانی ناشناخته در استان گلستان است. این روستای تاریخی و بی‌نظیر در مرز سمنان و گلستان در ۶۵ کیلومتری جنوب‌شرق گرگان واقع شده است. روستای تاریخی شاهکوه یکی از جاذبه های گردشگری شهر گرگان در استان گلستان است و جنگل چند میلیون ساله ابر که سفر در میان ابرها را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد، نزدیک به این روستا قرار گرفته است.

روستای شاهکوه نام خود را از ارتفاعات اطراف گرفته‌است و قدمتی دیرینه دارد این روستا در گذشته، در مسیر جاده اصلی و شاهراه ارتباطی بین خراسان بزرگ و شاهرود بوده‌است.

با توجه به زمستان سرد و بارش برف سنگین در روستا، در فصل زمستان نیمی از جمعیت روستا، به شهرهای گرگان و اطراف کوچ قشلاقی می‌کنند. درآمد اکثر مردم روستای شاهکوه از فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‌شود. تعدادی از مردم نیز در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.

گردشگری در روستای شاهکوه

روستای کوهستانی شاهکوه با بافت مسکونی متراکم در شیب ملایمی استقرار یافته‌است. دارای بافت معماری خاص و زیبایی می باشد.ساخت واحد های معماری در آن بر اساس شیب منطقه شکل گرفته است تا حداکثر بهره گیری را از محیط طبیعی خود دریافت نماید. اکثر خانه ها در دو طبقه ساخته شده است و مصالح عمده آن از خشت خام، چینه گل،کاهگل و چوب اورس و سنگ می باشد. خانه هایی که در طبقات پایین قرار گرفته اند عمدتا زمستان نشین و خانه هایی که در طبقات بالاا واقع شده اند به دلیل حداکثر استفاده از محیط طبیعی و کوران هوا در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. در این خانه ها اتاق ها در کنار هم قرار گرفته اند و در جلوی اتاق های طبقات فوقانی تراس های چوبی تعبیه شده است که علاوه بر ارتباط دهی بین اتاق ها، مکانی برای چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبای منطقه محسوب می شود.پوشش خارجی بناها تخت و با کاهگل می باشد.

گردشگری در روستای شاهکوه

کوه نیمه جنگلی و بسیار زیبای سرلیسه در ۵ کیلومتری شمال غربی روستا، با ارتفاع ۲۹۱۰ متر یک مقصد طبیعت گردی است و کوهنوردان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.

رشته کوه گاوکشان در ۶ کیلومتری جنوب غربی روستا واقع شده و با ارتفاع ۳۸۱۳ متر یکی از بلندترین ارتفاعات استان و سرچشمه رودهای سرتنگه، چهارده و آب ترودبان است.

دامنه‌های شمالی این کوه به شهرستان گرگان و دامنه‌های جنوبی آن به شهرستان‌های شاهرود و دامغان مشرف است. یخچال‌های طبیعی رشته کوه‌های گاوکشان، بر زیبایی و جذابیت ارزش‌های گردشگری ورزشی این روستا افزوده‌است.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا می‌توان به چشمه‌های متعدد و زیبای اطراف روستا و حواشی سرسبز و دیدنی زرد چشمه، چشمه سار، سرخ چشمه، سنگ چشمه، استل سر و شلیار اشاره کرد. رودخانه فصلی رودبار دله در جنوب روستا، رستنگاه درختان ارس در ارتفاعات اطراف، بر جلوه‌های زیبای طبیعت روستا می‌افزاید.

گردشگری در روستای شاهکوه

آرامگاه امامزادگان یوسف و حسین از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) که به امامزاده غائب معروفند، در شمال روستا واقع شده‌است. این آرامگاه ساده اتاقی کوچک است که از خشت و گل و سقفی چوبی ساخته شده‌است. کاروانسراهای قزلق و رباط سفید آثار تاریخی برجسته نزدیک این روستا است. این کاروانسرا در ۴ کیلومتری شمال روستای چهارباغ و در مسیر راه دهانه قزلق به شاهکوه قرار دارد.

خانه تاریخی گرگان

در سال ۱۳۹۵ یک خانه تاریخی در روستای شاهکوه در گرگان به ثبت ملی رسید و این خبر بسیار خوبی برای این روستای زیبا و دیدنی در استان گلستان بود. خانه تاریخی خواجوی که متعلق به دوره پهلوی است در استان گلستان شهرستان گرگان بخش مرکزی دهستان استرآباد جنوبی روستای شاه‌کوه سفلی در خواجه محله واقع شده است. اگر به شاهکوه سفر کردید، بازدید از این خانه تاریخی را توصیه می کنیم.

گردشگری در روستای شاهکوه

پوشاک مردم روستا از لباس‌های معمولی و رایج تشکیل شده‌است، ولی میانسالان و کهنسالان روستا، از لباس محلی استفاده می‌کنند. مردان روستا معمولاً کلاه‌های پشمی و نخی بر سر می‌گذارند و زنان نیز، از لباس‌های محلی مازندرانی شامل دامن‌های پرچین، پیراهن بلند، شلوار، نیم تنه و روسری استفاده می‌کنند. غذاهای محلی روستا مشتمل بر انواع آش، آبگوشت، کباب و انواع خورش‌ها است. مواد لبنی شیر، پنیر، ماست و کره از غذاهای مکمل روستاییان می‌باشد.

این روستا از طریق شهر گرگان، با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید