آبشار بالی قایه از جاذبه های زیبا و گردشگری مراوه تپه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار بالی قایه از جاذبه های مراوه تپه در استان گلستان واقع شده است. آبشار ارتفاعی در حدود ۱۰ متر دارد و از دل دیواره ای سنگی سرازیر میشود. آبشار در محل برخورد به زمین آبگیر زیبایی خلق کرده است.

منطقه آبشار درون تنگه ای زیبا واقع شده که مناظر بسیار زیبایی دارد. در منطقه آبشار پوشش گیاهی انجیر وحشی، درخت مو، انار، تمشک و… قابل مشاهده است.

آبشار بالی قایه از جاذبه های زیبا و گردشگری مراوه تپه

رودخانه بالی قایه از چشمه‏ های روستای اوچران شروع و پس از ایجاد آبشار و عبور از روستاهای بالی قایه، چناران و قره ‏قل تپه  به رودخانه اترک می ریزد. مسیر ۱۷۰ کیلومتری مراوه تپه تا اینچه برون بهترین مسیری است که می ‌توانید رود اترک را ببینید. حدود هفت کیلومتر بعد از مراوه تپه، رود اترک از دور نمایان می ‌شود. البته در بیشتر این مسیر، دره‌ های عمیق فاصله رود تا جاده را پر کرده ‌اند و بیشتر باید به چشم‌ انداز رودخانه دل خوش کنید. در بعضی نقاط نیز می ‌توانید خودرو را پارک کرده و با احتیاط پایین بروید.

آبشار بالی قایه از جاذبه های زیبا و گردشگری مراوه تپه

مسیردسترسی به آبشار بالی قایه

برای دسترسی به این آبشار وارد جاده مراوه تپه به سمت کلاله شوید که پس از ۱۷ کیلومتر به روستای بالی قایه میرسید.بالی قایه به معنای کوه دارای عسل است. در حدود 200 متری روستا کوهی وجود دارد که کندوهای طبیعی عسل در آن بوده و نام روستا از آن گرفته شده است. ” بال ” در زبان ترکمنی به معنی عسل می باشد و ” قایه ” به معنی منطقه یا دره است. این روستا در فاصله ۴ کیلومتری روستای چناران و در مجاورت روستاهای آق امام، اوچران، سوجق و کمرلی واقع است.

آدرس روستای بالی قایه : گلستان، کلاله، روستای بالی قایه

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید