جاذبه زیبای آبشار پیران (ریجاب)

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار پیران، ریژاو یا ریجاب یکی از بلندترین آبشارهای ایران با ارتفاعی حدود ۱۰۰ متر در میان دره ای عریض با انبوه درختان انجیر و زردآلو، در شهرستان سرپل ذهاب قرار گرفته است و علاوه بر هوای مطبوعی که در فضا ایجاد کرده، طبیعتی زیبا و بکر را پدید آورده است. در انتهای آبشار پیران روستایی با نام ژالکه و دره ای سرسبز قرار دارد که زیبایی خود را وام دار آبشار پرجوش و خروش پیران هستند.

اختلاف ارتفاع آبشار ریژاو در نقطه بالا و پایین طبقه‌ی سوم، براساس اندازه‌گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است. آبشار ریژاو آبشاری سه طبقه است که دو طبقه‌ی بالایی آن بسیار بلند و طبقه‌ی پایینی کوتاه‌تر است.

آبشار پیران (ریجاب)

طبقه‌ی سوم آبشار پیران در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی شود. در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد. از جمله جاذبه های این آبشار، صعود و سپس فرود کوهنوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است. به طوری که هر سال تعداد زیادی کوهنورد به این منطقه سفر می‌کنند تا این تجربه‌ی هیجان‌انگیز را از دست ندهند.

این آبشار نام خود را از روستای واقع در پایین دست خود گرفته است که در شمال شهر سر پل ذهاب واقع شده است. ریجاب تغییریافته‌ی کلمه “ریژآوو” به زبان کردی کرمانشاهی می باشد که “آوو” به معنی آب و “ریژ” به معنی ریختن می باشد بر این اساس آبشار پیران یا ریجاب یکی از چند آبشار بلند ایران و شاید بلندترین آبشار ایران است. به گفته‌ مهندس اسکندری (نویسنده‌ی کتاب آبشارهای ایران)، دو آبشار دیگر با ارتفاعی در همین حدود در کرمان وجود دارد که البته هنوز اندازه گیری دقیقی نشده‌اند: آبشار وروار و آبشار سرندکوه که همراه با آبشار لاتون، بلندترین آبشارهای شناخته شده‌ی ایران هستند.

آبشار پیران (ریجاب)

یکی از جذابیت های آبشار پیران این است که راه های دسترسی به آن به دو مورد تقسیم می شوند. اگر می خواهید آبشار را از پایین تماشا کنید، راه اول و اگر تمایل به مناظر چشمگیر بالای آبشار دارید، می توانید راه دوم را انتخاب کنید. از پایین آبشار سه طبقه آبشار قابل مشاهده است اما اگر از سمت بالا به آبشار رسیدید، احتمالا طبقه اول را که در میان درختان پنهان شده، نمی بینید. در ادامه راه های دسترسی به آبشار آورده شده است.

جاذبه های گردشگری منطقه

این منطقه جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی دارد كه یکی از آثار تاریخی بسیار مهم ایران به نام نقش صخره ای آنوبانی نی در آن واقع شده است، بابایادگار و زیارتگاه مقدس آن نیز در این منطقه می باشد. سراب اسکندر، مجموعه دیدنی و بسیار عجیب قلعه یزدگرد یادگار یزدگرد سوم بر بلندای کوه های صعب العبور دالاهو، قبرستان و مقبره ابودجانه از دیگر جاذبه های منحصر به فرد سرپل ذهاب و ریجاب می باشد.

بهترین زمان برای دیدن آبشار پیران

همه شما می دانید که غرب کشور جزو مناطق سرد و مرتفع می باشد. وجود رشته کوه های زاگرس و ارتفاعات باعث شده که فصل های زمستان و پاییز، زمان خوبی برای دیدن این آبشار محسوب نشوند. زیرا در این فصل معمولا بارش های برف و باران صورت می گیرد و هوا نیز سرد می باشد. پس می توان گفت که بهترین فصل های بازدید از آبشار پیران، بهار و تابستان هستند که علاوه بر آب و هوای متعادل، لذت تماشای سبزی درختان نیز در انتظارتان خواهد بود.

امکانات

در بخش راه های دسترسی به پارکینگی اشاره کردیم که در آنجا می توانید ماشین خود را پارک کنید و به آبشار بروید. پس از بابت ماشین خیالتان راحت باشد. هزینه بسیار مختصری نیز در این منطقه به عنوان ورودی در نظر گرفته شده است.

همچنین آلاچیق هایی در این جا وجود دارند که می توانید قبل یا بعد از دیدن آبشار پیران، در آن ها استراحت کنید و یک پیک نیک نیم روزه داشته باشید.

شما می توانید برای اقامت به شهر کرمانشاه و دیگر شهرهای اطراف بروید و یا اگر تجهیزات لازم برای کمپینگ را دارید، در دل طبیعت بمانید و از هوای تازه و طبیعت زیبای اطراف نهایت استفاده را ببرید.

اگر به این منطقه سفر کردید لذت آب تنی در پایین ترین نقطه ی آبشار را تجربه کنید.دسترسی: مسیر نخست روستای پیران در ۱۰ کیلومتری سرپل ذهاب است که شما را به پای آبشار می برد و مسیر دیگر روستای ژالکه در منطقه ریجاب می باشد. از روستای پیران، جاده خاکی ناهمواری به سمت آبشار وجود دارد که کمتر از ۲کیلومتر درازا دارد و در انتهای آن، محلی به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است.

از محل پارکینگ تا پای آبشار ۲ کیلومتر پیاده روی سبک پیش رو دارید که بخشی از مسیر به شکل مناسبی سنگ فرش شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید