بنر هدر

معرفی امامزاده روشن آب

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

امام‌زاده روشن‌آب مدفن دو فرزند «امام موسی کاظم» است که در کیلومتر ۱۵ جاده گرگان به مازندران واقع شده است.این بنا در حدود ۱۵ ‪کیلومتری بین مسیر گرگان به کردکویدر نزدیکی روستای سرکلاته کفشگیری و دورود محله در وسط باغ مشجر و قبرستانی به همین نام قرار دارد. امامزاده روشن آب از جاهای مذهبی گرگان محسوب می شود.

نام قبلی این امامزاده روشنوا می‌باشد.مقبره این امامزاده متعلق به عبداله از بستگان امام موسی كاظم (ع) است.

قدمت بنای زیبای این امام‌زاده به قرن نهم هجری باز می‌گردد و در بنای این مسجد دقت و مهارتی به کار رفته که بسیار چشم نواز است.

بنای امامزاده به صورت برجی بلند و چند وجهی شامل رواق چهار گوش و گنبد ساقه دار مدور می‌باشد. پایین‌تر از گنبد مدور بام سفال پوش امامزاده است. در این امامزاده مقبره برادران امام رضا (ع) به نامهای ابراهیم و محمد وجود دارد درهای آن از چوب كاج و با آیات قرآن به صورت زیبایی كنده‌كاری شده بود ولی در حال حاضر اثری از آن نیست.

در گذشته روز چهاردهم فروردین ماه هر سال در محوطه امامزاده مراسم باشكوهی برگزار می‌شد. در این روز جمعیت زیادی از شهرستان‌های كردكوی و گرگان برای گردش و زیارت در این محل تجمع می‌نمودند و مراسمی از قبیل اسب سواری، كشتی گیری و بازار روز دایر می‌گشت.

معرفی امامزاده روشن آب

قدیمی‌ترین وقف‌نامه موجود در استان گلستان متعلق به امامزاده عبدالله و فضل‌الله روشن‌آباد است. این وقف‌نامه در ماه ذیقعده سال ۹۰۰ هجری قمری بوده و واقف آن «امیر سید رضی‌الدین» است. در کنار این امامزاده مدفن علما (از جمله مقبره روشنی یساقی) و شهدای اطراف نیز وجود دارد.

بنای امامزاده به ثبت آثار ملی رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید