جاذبه گردشگری بقعه تاریخی مالک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جاذبه گردشگری بقعه مالک در مرکز شهر سنقر و بر روی تپه ای قرار گرفته و از آثار ارزشمند این شهر و استان کرمانشاه است.

بقعه مالک بنایی برجی شکل با پلان هشت ضلعی است. طول اضلاع آن به ۵/۳ متر می رسد. در هر یک از اضلاع این آرامگاه، طاق نماها و قوس هایی جناغی‌شکل قرار گرفته که داخل آن ها به کمک طرح ها و نقوش هندسی آجرکاری شده است. بر روی لچکی قوس ها با کاشی فیروزه‌رنگ تزئیناتی دیده می شود. در طبقه پایینی بقعه مالک، سردابه ای با پوشش گنبدی قرار گرفته است. در این بخش از سنگ هایی تراش خورده استفاده شده، ولی قسمت بالایی آن با آجر بالا آمده است.

جاذبه گردشگری بقعه تاریخی مالک

مردم محل در قدیم از روی نا آگاهی این بقعه را به مالک اشتر سردار معروف حضرت علی (ع) نسبت میدادند . احتمال دارد این بقعه محل دفن یكی از مالكین بزرگ سنقر در زمان های دور باشد . در سالهای اخیر حفره ای كه در این بقعه بوجود آمده نظرها را به خود جلب کرد و پس از تحقیق معلوم گردید دخمه ای آجری و بند کشی شده در زیر آن قرار دارد .

در این محل 25 تابوت چوبی بدون تزئین بر روی یکدیگر قرار داشته است كه درون تابوت ها اجسادی طبق سنت اسلامی قرار گرفته بودند که به ایامی نزدیکتر از تاریخ بنای بقعه مرتبط بودند . تحقیقات حكایت داردكه از شیوه بنا میتوان آنرا به دوره تیموریان منسوب دانست چرا که در چند سال اخیر 8 تابوت دیگر مربوط به دوران تیموریان کشف شده است.

جاذبه گردشگری بقعه تاریخی مالک

گفتنی ها حكایت دارد در سال 1379فردی پس از مطالعه کتاب دیرین راجع به بقعه مالک متوجه میشود که در سر آرامگاه زنجیری به وزن 8 کیلوگرم از جنس طلا آویزان است . در آن سال ها به دلیل روشن کردن آتش در آرامگاه زنجیر طلا کاملا سیاه شده بود و در حالی كه کسی متوجه نشده فرد مذكور زنجیره را خارج کرده و میبرد هم اکنون نیز هم کسی از آن فرد ناشناس خبری ندارد. این مکان هم اکنون دارای یک در ورودی به طبقه فوقانی می‌باشد و راهی به طبقه زیرین یا سردابه در آن رویت نشده‌ است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید