تالاب بین‌المللی امیر کلایه ، تالابی زیبا در استان گیلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تالاب بین‌المللی امیر کلایه یکی دیگر از تالاب‌های دیدنی و زیبای استان گیلان و از جاهای دیدنی لاهیجان است که با وسعتی معادل ۱۲۳۰ هکتار و عمق متوسط ۱٫۸۵ متر در ناحیه شمالی لاهیجان واقع شده است.تالاب طبیعی امیرکلایه به دلیل قرار گرفتن در روستای امیرکلایه به همین نام در این استان خوانده می شود. در سال ۱۳۵۴ این اکوسیستم در کنوانسیون رامسر به دلیل جاذبه ها و ویژگی هایی مهمی که دارد، با نام تالاب امیرکلایه در فهرست تالاب‌های بین‌المللی قرارگرفته است. تالاب امیر کلایه در استان گیلان به این دلیل که یک محیط طبیعی برای زندگی جانداران آبزی و همچنین پناهگاهی برای حیات وحش است و تحت نظارت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالاب‌های استان گیلان، این است که این تالاب از معدود محیط‌های تالابی آب شیرین است که به فاصله یک کیلومتری دریا قرار دارد.

تالاب بین‌المللی امیر کلایه

تفریحات تالاب امیر کلایه لاهیجان

مانند هر تالاب دیگری که در استان گیلان و کشور وجود دارد تفریحاتی برای خانواده ها و گردشگرانی که به این منطقه می آیند فراهم شده است. از قایق سواری در تالاب گرفته تا ماهیگیری و … . شما بعد از مراجعه به این تالاب میتوانید از طبیعت بکری که در اطراف این تالاب وجود دارد نیز دیدن بفرمایید. این مکان یکی از مناسب ترین جا ها برای گذران آخر هفته و خلاصی از شلوغی شهر است.

تالاب بین‌المللی امیر کلایه

بهترین زمان مراجعه به تالاب امیر کلایه

هر زمانی که شما برای آمدن به استان گیلان انتخاب کنید میتوانید از مکان های منحصر به فرد این استان دیدن بفرمایید. امکان بازدید از این تالاب نیز در تمام فصول فراهم است اما برای استفاده از امکانات و تفریحاتی که در بالا تر به آن اشاره شد بهترین زمان اردیبهشت ماه تا مرداد ماه است. در باقی فصول سال به علت باران های بسیاری که در این منطقه می بارد بازدید از این تالاب را با مشکلات رفت و آمد مواجه میکند.

پوشش گیاهی 

پسته دریایی که در زبان محلی به آن ثعله به اقلی می‌گویند یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می‌روید و محصول آن لاله تالابی است.این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت‌های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر زیبایی‌های طبیعی تالاب، نیلوفر آبی سفید است، این تالاب در زمستان‌ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است.

تالاب بین‌المللی امیر کلایه

زندگی جانوری منطقه
خزندگان: خزندگانی که در این تالاب و حوزه آبزیان آن زیست می ‌کنند، عبارتند از: الف) مارها: شامل مار آبی (Natriu natrix) و لوس مار (Oligodon Taeniolatus) ب) سوسمار: چندین گونه از سوسمارها در اطراف تالاب زندگی می‌ کنند، ولی مطالعاتی بر روی آ‌نها صورت نگرفته است.
دوزیستان تالاب: شامل سه گونه قورباغه از جنس Rana (قورباغه سبز) و Hyla Arborea (قورباغه درختی) می ‌باشد. لاک‌ پشت‌ها: از خانواده Emydidae، شامل لاک ‌پشت برکه‌ای (Mauremys Caspica) و لاک‌ پشت خزری(Emys Orbicularis)
پستانداران: مشاهدات نشان می ‌دهد که در تالاب و اراضی اطراف آن، شغال (Canis Aureus) و شنگ یا سمور آبی (Lutra Lutra) به فراوانی یافت می ‌شود و گربه جنگلی (Felis Chaus) و تشی (Histrix Indica) نیز دیده شده ‌اند.
آبزیان: شامل ماهیان موجود در تالاب می‌ باشد. 11 گونه ماهی  در تالاب  مشاهده  شده است که با ارزش ترین آنها اردک ماهی، سوف حاجی  طو فان، سیم، کپور، لای ماهی، کلمه انول (کورا)، ماهی سیم پرک، کاهی کپور، ماهی حوض وحشی، ماهی سرخ باله، ماهی ریز نقره‌ای، اسبله، گامبوزیا، رفتگر ماهی خاردار، سوزن ماهی، اردک ماهی، گاو ماهی مرمری، نه خاره اشاره  نمود
قابل توجه اینکه تالاب امیر کلایه یکی از مهمترین ذخیره گاههای ماهی با اسم علمی  Tinca می باشد  که در نوع  خود بی نظیر  است.
پرندگان تالاب: تا کنون  در این تالا ب 133 گونه  پرنده  شناسایی شده  که از ز یبا ترین گونه پرندگان می توان به کشیم کوچک، کشیم گردن سیاه، باکلان بزرگ، باکلان کوچک، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، غاز خاکستری،اردک گیلار، اردک ارده ‌ای، اردک خوتکا، اردک سرسبز، اردک فیلوش، اردک نوک پهن، اردک تاج ‌دار، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، اردک سیاه کاکل، یلوه آبی، چنگر نوک سرخ، طاووسک، چنگر، خروس کولی، خروس کولی دم سفید، پاشلک معمولی، پاشلک کوچک، کاکایی دریای خزر، کاکایی سر سیاه، سنقر تالابی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب خالدار بزرگ، عقاب خالدار کوچک اشاره نمود.

تالاب بین‌المللی امیر کلایه

دسترسی به تالاب امیر کلایه

برای دسترسی به تالاب امیرکلایه در استان گیلان اگر می خواهید با اتومبیل شخصی به این منطقه بروید باید حدود ۳۳۰ کیلومتر از تهران به سمت گلان حرکت کنید و سپس در فاصله ی ۴۲ کیلومتری شرقی به لاهیجان به این تالاب دسترسی پیدا کنید.

اما اگر می خواهید که با وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس‌ به این جاذبه ی طبیعی سفر کنید باید با اتوبوس های مستقیم تهران-لاهیجان به لاهیجان بروید. از لاهیجان هم به راحتی می‌توانید برای تالاب ماشین کرایه کنید.

آدرس: گیلان، سی و شش کیلو متری شمال شرق لاهیجان، تالاب امیر کلایه

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید