تفريحات خنک برای فرار از گرمای تابستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تابستان با گرمایش امان خیلی‌ها را بریده و بسیاری علاوه بر درگیری‌های زندگی شهری، از این گرما کلافه و فراری‌اند. تعطیلی مدرسه‌ها در تابستان این فرصت را به خانواده‌ها می‌دهد تا سفرهای بیشتری داشته باشند.

سوال اما اینجاست که در این گرما به کجا می‌توان سفر کرد؟

غار دانیال

برای فرار از گرمای تابستان مسیر چالوس را در پیش بگیرید و به سمت تنکابن بروید. بعد از نمک‌آبرود به متل‌قو می‌رسید و از آنجا با پشت‌ سر گذاشتن ٥کیلومتر به روستای دانیال و غارش می‌رسید. در این غار با آب یخ، دسته‌های خفاش‌ها و شکل‌های عجیب‌وغریب چندمیلیون ساله‌روبه‌رو می‌شوید. غار دانیال جان می‌دهد برای تابستان.

تفريحات خنك برای فرار از گرمای تابستان

پارک زیبای ائل گلی

تبریز برای سفرهای تابستانی دارای آب و هوایی بهاری است. برای سفر در مرداد ماه حتما این شهر را جزو مقاصد خود قرار دهید. اگر به تبریز سفر کردید حتما از پارک زیبای ائل گلی دیدن کنید. این پارک دارای استخر، کاخ ایل گلی، شهر بازی، پیست اسکی و فضای سبز است. شما علاوه بر گشت و گذار در این پارک می‌توانید در استخر ائل گلی نیز سوار قایق شوید و در هنگام پیاده روی در فضای سبز این پارک از منظره‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید. در مسیر تبریز از روستای صخره‌ای کندوان نیز دیدن کنید. تالاب قره قشلاق و منطقه حفاظت شده ارسباران نیز از مقاصد عالی‌ای هستند که در سفر به آذربایجان شرقی باید از آن دیدن کنید.

تفريحات خنك برای فرار از گرمای تابستان

آبشار اسپه‌او 

آبشار «اسپه‌او» را به آب سفید هم می‌شناسند. این آبشار یکی از مقاصد سفرهای فصل گرماست که در روستای پاسند شهرستان بهشهر قرار گرفته است. منطقه‌ای جنگلی که شما را به آبشار زیبای اسپه‌او می‌رساند و در مسیر، پا گذاشتن در آب رودخانه می‌تواند خستگی راه را از تنتان بیرون کند. پلکانی و کاسه‌ای بودن این آبشار از جذابیت‌های ظاهری‌اش است. آبشاری که بیش از ٣٠متر ارتفاع دارد و از دل کوه سیاخانی سرچشمه می‌گیرد، البته در مسیر رسیدن به این آبشار می‌توانید از ییلاق یخکش و مجموعه عباس‌آباد بهره ببرید.

تفريحات خنك برای فرار از گرمای تابستان

زاگرس یک مکان عالی برای فرار از گرما

اگر از گرما خسته شده‌اید به منطقه تابستانی زاگرس سفر کنید. شهرکرد دارای ۳ آبشار مشهور به نام؛ آبشار دره عشق، آبشار تونل کوهرنگ و آبشار آتشگاه لردگان است. علاوه بر این شهرکرد دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی از جمله کتیبه‌های سنگی رخ، قلعه دزک، مسجد جامع هرچگان و پارک‌های جنگلی و غارهایی همچون غار سراب، پیر غار، غار خراجی و غاز منج است. شما همچنین می‌توانید به چشمه برم، چشمه سیاسرد، چشمه مولا و سرداب و چشمه کوهرنگ که در بالا اشاره شد، بروید. اگر عاشق طبیعت گردی هستید و می‌خواهید به جایی با مقاصد متفاوت بروید حتما چهار محال و بختیاری دیدن کنید.

تفريحات خنك برای فرار از گرمای تابستان

دریاچه سقالکار  

گیلان به دلیل داشتن دریاچه‌های فراوان می‌تواند مقصد تابستانی مسافران باشد. دریاچه سقالکار یکی از این دریاچه‌های زیباست که تنها ١٥دقیقه با رشت فاصله دارد، البته با خودرو. با سفر به سقالکار شما می‌توانید از جنگل‌های فراوان اطراف این دریاچه‌ هم بهره‌مند شوید؛ دریاچه‌ای که در گذشته پرندگان مهاجر مانند لک‌لک‌ها به آنجا می‌آمدند و از آن آب می‌خوردند. یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، ویلایی در وسط سد است که در فصول مختلف با توجه به میزان بارش در آب فرو می‌رود؛ ویلایی نمادین که قابل سکونت نیست و گاهی تا سقف در زیرآب می‌رود.

تفريحات خنك برای فرار از گرمای تابستان

آبشار و جنگل پلنگ‌دره

استان مازندران هم می‌تواند برای سفرهای تابستانی مناسب باشد چون جنگل و آبشار پلنگ‌دره را در دل خود جای داده است؛ یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت‌گردی این استان که حدود ١٣کیلومتر زمان می‌برد تا به آن برسید. آبشار پلنگ‌دره در شمال‌شرقی شهر شیرگاه قرار دارد و یکی از زیباترین مکان‌های این شهر به حساب می‌آید؛ رودخانه‌ای زلال و زیبا با آبشار ٨متری که آبش به حوضچه سنگی می‌ریزد. یکی از جاذبه‌های جنگل پلنگ‌دره چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای زیبا و کم‌عمق است. یکی از ویژگی‌های دیگر آن این است که در آن از جانور درنده خبری نیست و با خیال راحت می‌توانید دوچرخه‌سواری کنید.

تفريحات خنك برای فرار از گرمای تابستان

آبشار ترز

برای فرار از هیاهوی زندگی شهری، منطقه سوادکوه و آبشار ترز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. آبشاری نزدیک روستای قرآن‌تالار که یکی از مقاصد بکر و کمتر شناخته شده برای طبیعت‌گردهاست و در دل جنگل ترز قرار دارد و از نواحی مرتفع منطقه لفور است. این آبشار ١٨ متر ارتفاع دارد و جزو آبشارهای آهکی است. درواقع رسوب‌گذاری آهک بستر این آبشار را به وجود آورده و غار آهکی کوچکی هم در پایین آن شکل داده است. در مسیر رسیدن به این آبشار شما از میان جنگل‌های هیرکانی و از کنار رودخانه می‌گذرید؛ جنگلی که از درختان راش، انجیلی، ازگیل و … تشکیل شده است.

تفريحات خنك برای فرار از گرمای تابستان

 دریاچه آویدر

یکی دیگر از جاذبه‌های شمال ایران دریاچه آویدر است. دریاچه‌ای در ٣٠کیلومتری شرق نوشهر در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان که در نتیجه احداث سد خاکی ایجاده شده  و به نام‌های دریاچه، سد آویدر و سد صلاح‌الدین شناخته می‌شود. محوطه اطراف دریاچه پوشیده از درخت است و منظره جنگلی زیبایی را به وجود آورده. آویدر محل زندگی گونه‌های مختلف ماهی است، اگر به ماهیگیری علاقه دارید، می‌توانید از این دریاچه بهره ببرید. اسب‌سواری و قایق سواری هم یکی دیگر از تفریحات این دریاچه است. یکی دیگر از ویژگی‌های کم‌نظیر این دریاچه وجود یک جزیره سبز در میان آب است، البته مسیرهای پاکوب اطراف دریاچه امکان دوچرخه‌سواری را فراهم آورده است.

تفريحات خنك برای فرار از گرمای تابستان

ارومیه

این شهر از دو بخش کوهستانی در شمال و غرب و دشتی وسیع در جنوب و شرق تشکیل شده و دارای پنج بخش به نام‌های انزل، سیلوانا، صومای برادوست، نازلو و بخش مرکزی است. ارومیه از شمال به سلماس، از غرب به کشور ترکیه و از جنوب به اشنویه و نقده محدود می‌شود. دریاچه ارومیه نیز حدفاصل دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرارگرفته است.

تفريحات خنك برای فرار از گرمای تابستان

ارومیه با قرارگیری بر سر راه‌های تجارتی، به عنوان گمرکی برای صادرات و واردات کالا از ایران به دیگر نقاط و بالعکس بوده است. ارومیه محلی برای خرید و فروش محصولات کشاورزی و عشایری مردم اطراف این شهر است. نوع محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی مخصوصاً شهر ارومیه باعث شده که این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. باغ‌های گسترده انگور و سیب این استان از شهرت خاصی نسبت به شهرستان‌های دیگر برخوردار است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید