جاذبه طبیعی تنگ تامرادی یاسوج

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تنگ تامرادی در ۵۵ کیلومتری غرب یاسوج، در جاده‌ی یاسوج-سپیدار قرار دارد.تنگ تامرادی یکی از جاذبه های طبیعی یاسوج است. در تنگ تامرادی طبیعتی بکر و بی‌نظیر با آبشارهای زیبا قرار دارد که هر گردشگری را مجاب می‌کند که سختی سفر به این منطقه را به جان بخرد و حداقل چند ساعتی، میهمان آرامش و زیبایی طبیعت آن باشد. در گذشته دسترسی یه تنگ تامرادی و روستای آن، سخت بود اما امروزه با جاده‌سازی، کمی آسان‌تر شده است. به دلیل حضور یکی از طایفه‌های بزرگ ایل بویراحمد به نام تامرادی، نام این تنگه را تامرادی گذاشته‌اند. در فصل بهار و تابستان، این تنگه آب و هوایی بسیار مطلوب دارد و علاوه بر زیبایی‌های طبیعی آن، می‌تواند مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان باشد.

جاذبه طبیعی تنگ تامرادی یاسوج

در این تنگه، ۴ آبشار وجود دارد که آن‌ها بین ۸ تا ۱۵ متر متغیر است و یکی از دلایل اصلی زیبایی طبیعت منطقه به شمار می‌روند. البته در این منطقه آبشاری به طول ۵۰ متر هم وجود دارد که دسترسی به آن بسیار دشوار است و می‌توان آن را از کنار جاده تماشا کرد. در کنار غارها که به گذرگاه آب تبدیل شده‌اند، حوضچه‌هایی قرار دارد که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. برخی از این غارها، محل آشیانه‌ی پرندگانی همچون پرستو است. جنگل‌های بلوط و طبیعت سرسبز اطراف، تنگ تامرادی را به بهشتی خفته در سرزمین‌مان تبدیل کرده که شاید بسیاری از وجود آن بی‌خبرند. اطراف این تنگه را کوه‌های زرآور و ساورز فرا گرفته که زیستگاه حیواناتی همچون کبک، سنجاب و حتی خرس است. در ورودی تنگه و در مجاورت روستای حسین‌آباد، مقبره و آثاری به جا مانده از دوران هخامنشی هم دیده می‌شود.

جاذبه طبیعی تنگ تامرادی یاسوج

فلسفه نامگذاری تنگ تامرادی

فلسفه ی نام گذاری جاذبه تنگ تامرادی مطابق با گفته هایی که در این مورد نیز وجود دارد، به این صورت بوده که به دلیل حضور یکی از طایفه های بزرگ ایل بویراحمد در این منطقه که نامش تامرادی بوده نیز این ناحیه به این نام تاکنون نامگذاری شده است.

بهترین زمان سفر به تنگ تامرادی

با توجه به این که شهر یاسوج دارای آب و هوای تقریبا سردسیری است، برای سفر به این شهر بهترین زمان می تواند بهار و تابستان باشد، چرا که شرایط آب و هوایی در این منطقه بسیار معتدل و با ثبات است و مسافران می توانند با خیال راحت در این منطقه به تفریح و گذراندن اوقات فراغتشان بنمایند. اما با شروع فصول سرما، دمای هوا به شدت کاهش می یابد و سرمای سختی بر منطقه حاکم می شود.

جاذبه طبیعی تنگ تامرادی یاسوج

جاذبه های طبیعی در تنگ تامرادی

آبشارها و حوضچه ها

با توجه به جاذبه ای بارز و تماشایی که در تنگ تامرادی وجود دارد، آبشارهایی که در وجود دارند از مهمترین قسمت های این مجموعه ی تفریحی به شمار می روند. بلندترین آبشاری که در منطقه تنگ تامرادی وجود دارد نیز بیش از ۵۰ متر ارتفاع دارد و بقی آبشارهای این منطقه که حدود ۴ عدد می شوند نیز با ارتفاع های ۸ الی ۱۰ متری در مرتبه های بعدی این مجموعه قرار دارند. در پای هر یک از این آبشارها حوضچه هایی نیز به چشم می خورند که با سقوط آب در آنها موسیقی دلنوازی نواخته می شود.

غارها

علاوه بر آبشارهای متعددی که در این مجموعه وجود دارد، غارهای هیجان انگیزی هم هستند که از میان آنها آب می گذرد و با وجود آن ها در هر لحظه قطره ی آبی از سقف ممکن است بر روی صورت شما بچکد.

چشمه بلوط عسلی

با توجه شرایط آب و هوایی مناسبی که در این منطقه برقرار است، در حوالی آن قسمتی وجود دارد که می تواند به عنوان یکی از معروف ترین مناطق ییلاقی و تفرجگاهی در آن منطقه باشد. این محله در کنار چشمه ای به نام «بلوط عسلی» شکل گرفته است. این چشمه، حوضچه های طبیعی بسیاری را در دل خود دارد و گردشگران را به این منطقه می کشاند.

جنگل بلوط

به اندازه شرایط آب و هوایی در تنگ تامرادی خوب است که درختان بلوط زیادی در این منطقه رشد کرده اند و این محدوده را به جنگلی دیدنی از بلوط های سرسبز نیز تبدیل کرده است.

مسیر دسترسی
از یاسوج باید در جاده بابا میدان و به سمت گچساران حرکت کنید. با گذشت 25 کیلومتر از یاسوج به سه راهی سپیدار می رسیم و با خروج از جاده بابا میدان، به سوی سپیدار راهی می شویم. جاده از میان دشت هموار به سوی گردنه های کوهستانی می رود. 10 کیلومتر جلوتر سه راهی دیگری وجود دارد که ما را به سمت تنگ تامرادی می برد. از اینجا به بعد جاده پر پیچ و خم می شود و از میان جنگل بلوط عبور می کند. کم کم ارتفاع بیشتری می گیریم و در پایین دست دره ها و تنگ های بیشتری نمایان می شود. ناهمواری های کوهستان و دیواره های بلند و دره های عمیق بر زیبایی های مسیر می افزاید. سرانجام جاده به میان تنگ و محل عبور آب می رسد. اینجا همانجایی است که باید از ماشین جدا شد و به سمت آبشارهای تنگ تامرادی رفت.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید