بنر هدر

جاذبه های گردشگری و دیدنی ایور

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر ايور در سه كيلومتری شهر گرمه (مركز شهرستان گرمه) در استان خراسان شمالی قرار دارد . ایور دارای پيشينه تاريخی ممتازی است.  هنوز بقايای سردابه هايی كه مربوط به دوران پيش از اسلام است ، در گوشه و كنار آن ديده می شود.

مردم اين شهر بسيار خونگرم و مهمان نواز بوده و شغل های متعددی در اين شهر وجود دارد . شغل جمعيت زيادی كشاورزی و دامداری بوده كه غالباً كشاورزان به كشت پنبه ، گندم ، جو، پياز و … می پردازند .

شهر ایور به‌طور همه گیر با توجه به میزان بارندگی‌های سالانه وابسته سرزمینهای خشک می‌باشد و آب و هوای سرد و خشک و نیمه بیابانی دارد. در این منطقه رودخانه همیشگی دیده نمی‌شود و کشاورزی این سرزمین وابسته آبیاری با قنات است.

در اين شهر بيش از 120 فرهنگی وجود دارد ارتفاع دارد و در سه كيلومتری مر كز شهرستان (گرمه جاجرم) واقع است.ايور در غرب شهر گرمه و شمال غرب جاجرم قرار دارد. وقعيت طبيعی: تپه ای كوهها:

1. كوه كمر ايور به ارتفاع 1595 متر در يك كيلومتری ايور واقع است.
2. كوه ايور به ارتفاع 1595 متر در يك كيلومتری ايور واقع است.
3. كوه دزد لو به ارتفاع 1482 متر در 10 كيلو متری شمال غربی ايور قرار دارد.
4. كوه اوزون به ارتفاع 2164 متر در 21 كيلومتری شمال شرق ايور واقع است.
5. كوه سرخ زو به ارتفاع 1590 متر در 7 كيلومتری شمال غرب ايور واقع است.
رودخانه: رودخانه كال شور جاجرم از 17 كيلومتری جنوب غربی شهر می گذرد.

محصولات عمده كشاورزی: گندم ، پنبه ، جو ، زيره چغندرقند و پيازاست و نوع كشت محصولات فوق نيز آبی می باشدكه از راه چند رشته قنات كه قدمت تاريخی با ارزشی دارند تامين می شود.
محصولات عمده باغی: انگور ، الو ، زردآلو و انار..
گياهان دارويی: خاكشير ، پياز كوهی ، قارچ ، درمنه تركی ، شاطره ، گل زرد ، كاكوتی ، شاخ گاو ، كلپوره ، زيره كوهي.
گياهان صنعتی: قاسنی و گون.
گياهان علوفه ای: آدور (خارشتری) ، درمنه‌، تلخه ، دم اسی ، شور ، علف نرمه ، جاز، زاروق ، اسپند ، قيلاق ، سراج ، پوك ، شور ، چشمك ، جام در ، زول بره.
گونه های درختی و درختچه ای : گز ، تاغ ، قيچ ، اُشرون ، اُرس.
صنايع دستی: قالی بافی ، كلاه كركی ، جوراب بافی ، چادرشب بافی و ..

از چشم‌اندازهای ایور می‌توان از مسجد جامع، امامزاده و سردابه‌های تاریخی را نام برد.

مسجد جامع ايور

مسجد جامع ایور یکی از آثار ارزشمند مذهبی-تاریخی شهرستان گرمه قلمداد می‌شود که در دوره صفوی ساخته شده‌است. این مسجد کوچک با الگوی ساختمانی گذشتگان و چینه‌های خشت و گل ساخته شده و سقف آن با مجموعه‌ای از قوسهای ضربی پوشش یافته‌است. در وسط بنا چهار ستون درشت چهارگوش وجود دارد که پایه‌های گنبد بزرگ مرکزی بر روی آن‌ها قرار گرفته‌است.

اين مسجد هم اكنون در كنار ديگر مساجد تازه ساخت شهر پررونق است و با گذشت ساليان متمادی هنوز هم مانند نگينی در وسط شهر می درخشد.

جاذبه های ایور

شماره ثبت در فهرست نشانه‌های ملی: موقعیت: شهرستان گرمه، شهر ایور

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید