جاذبه های خضرآباد،خضرآباد یکی از کوچکترین شهرهای دنیا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

خِضرآباد شهری است در بخش خضرآباد شهرستان اشکذر استان یزد ایران. این شهر یکی از کوچکترین و در عین حال بکرترین شهرهای دنیا می‌باشد. این شهر از ۵۰ روستا تشکیل شده‌است که جمعیتی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر در آن ساکن می‌باشند. از مهم‌ترین روستاهای این شهر می‌توان به شرب العین (شورغین)، مزرعهٔ طاحونه (آسیاب)، مزرعهٔ میان، بوز، کذاب، درب رز، قوم آباد، مرزانک، تقویه اشاره نمود.

شهر خضر آباد با جمعیت 3982 نفر (از این مقدار 100 خانوار به طور دائم در این شهر ساکن می باشند) و با وسعت 1200 كيلومترمربع و 23 روستا از شهرهای ییلاقی با پتانسیل بالای گردشگری است.

بر اساس بررسی های كار شناسی، اين منطقه دارای طبيعت بكر بی نظيری در حوزه سرچشمه روستای هامانه است كه قابليت ايجاد كمپينگ يا مجتمع توريستی رادارد. اين منطقه دارای تنوع گياهی و جانوری است كه تاكنون مورد توجه قرار نگرفته است و از جمله گياهان دارويی آن  زيره كوهی، آويشن، انغوزه، گل زلفا، سياوشان، شاتره كوهی، گل ختمی و گل خواصی است كه با حمايت و سرمايه گذاری ظرفيت اشتغال زايی در اين منطقه افزايش خواهد يافت.

در انتهای اين محدوده غار طبيعی با قنديل های زيبا وجود دارد و طبق بررسی انجام شده آب روستای هامانه – در اين شهرستان – كمترين املاح را دارد و قابليت سرمايه گذاری به عنوان آب معدنی را دارا است.

می توان از درختان چنار روستای شرب العين با قدمت بيش از سیصد سال، چشمه آب قل كافی آباد، قلعه روستای كذاب، غار طبيعی روستای هامانه، چنار قديمی روستای طاحونه، آسياب آبي فعال روستاي هامانه، قلعه خضرآباد، برج هايیتاريخی منطقه، كوه مسجد، دشت گل لاله شرب العين، تعدادی آب انبار و … نام برد.

از جاذبه های تاريخی معنوی اين شهر امامزاده سيد كافی از نوادگان امام سجاد (ع) است كه زائرانی از سراسر استان به ويژه در پايان هر هفته جهت زيارت به اين مكان مقدس مراجعه می كنند.

مجتمع تفریحی و گردشگری چشمه بوز (bowz)

مجتمع تفریحی گردشگری چشمه بوز در بخش خضرآباد یزد واقع شده است. آقایان عظیمی و کمالی مدیریت دهکده توریستی بوز را بر عهده دارند. این مجتمع با مساحت ۷۰۰۰ مترمربع و با داشتن سالن و امکاناتی عالی، آماده برگزاری و پذیرایی از اردوهای مختلف و تفریحات خانوادگی می باشد.

دیدنی های خضرآباد،خضرآباد یکی از کوچکترین شهرهای دنیا

با توجه به اینکه اردوگاه چشمه بوز، در روستای زیبای بوز و به دور از شهر و دغدغه های آن قرار گرفته، به محیطی مناسب و دلنشین برای تفریح در فضایی پاک در همه ایام سال تبدیل شده است که توانسته علاوه بر ارگان ها و مدارس، همشهریان و مسافران زیادی را به سوی خود جذب و لحظات خاطره انگیزی را برای آن ها خلق نماید. خوب است بدانید این روستا به دلیل واقع شدن میان دو کوه مرتفع، از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای یزد می باشد که باغ های بسیاری با درختان میوه نظیر زردآلو، توت، شاه توت، سیب، گردو، بادام و … دارد.

دیدنی های خضرآباد،خضرآباد یکی از کوچکترین شهرهای دنیا

مجتمع گردشگری چشمه بوز یزد ، علاوه بر قرار گرفتن در دامنه کوه، یکی از باغ های سرسبز و زیبای خضرآباد را در برگرفته است که از این رو در این اردوگاه، شرایط برای کوهنوردی، بازی های دسته جمعی، گردش در باغی سرسبز، لذت چای آتیشی و غذاهایی خوشمزه که تماما با آتش طبخ می شوند، فراهم شده است.

آدرس : یزد، خضرآباد، داخل شهر خضرآباد، انتهای مزرعه بوز، مجتمع تفریحی و گردشگری چشمه بوز یزد

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید