جاذبه های زیبا و گردشگری ربط

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر ربط در فاصله 190 کیلومتری از شهر ارومیه واقع شده است. شهر ربط در آمارگیری سال 1385 دارای جمعیت 12300 نفری بوده است. شهرک صنعتی ربط یکی از فعال‌ترین شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی می باشد.

این شهر محل عبور کاروانهای باری از شهرهای اربیل و سلیمانیه کردستان عراق می باشد.مردم ساکن در این شهر بیشتر از عشایر گورک – ملکاری -بریاجی و منگور هستند و به زبان کردی سورانی و با با لهجه مکریانی صحبت می کنند.

این شهر خواستگاه یکی از بزرگترین تمدن‌ها و شهرهای باستانی در جنوب دریاچه ارومیه بنام مانایی‌ها می باشد.

تاریخچه ربط به حضور قوم مانا که برای اولین بار در سال 843 قبل از میلاد در میان متون آشوری ظاهر می شود بر می گردد . دولت مانا در اوج قدرت خود حوضه ی جنوبی و شرقی دریاچه ارومیه منطقه میانه و دره قزل اوزن را در اختیار داشته و پایتخت اصلی آن این برتو نام داشت از مهمترین محوطه های منسوب به مانا می توان به حسنلو – زیویه ، قلایچی و ربط اشاره کرد – دولت مانا در سالهای پایانی قرن 7 قبل از میلاد با افزایش قدرت دولت ماد به قلمرو این پادشاهی الحاق شد و برای آخرین بار در سال 593 قبل از میلاد از آن بعنوان تابع دولت ماد یاد می شود . با توجه به نوشته ها و نقوش حک شده بر روی آجرهای با ابعاد مختلف (30×30 – 40×40) (33×33) کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که قطعه ربط 2 مربوط به دوران مانا بود ، و پایتخت موصاصیر می باشد و معبد مهم و مورد احترام اورارتوئی و گاهی آشوری و مانا به نام خدای هالدینی (خالدینی) نیز در آن قرار دارد – محوطه این تپه حدود 50 هکتار و قطعه های زیادی نیز بعنوان دژهای محافظ این شهر مهم و باستانی در اطراف آن قرار دارد . شهر ربط در دورانهای مختلف بعد از حکومت مانا در دوران مادها – هخامنشی ها و ساسانیان نیز یک شهر و مرکز مهم بوده که قبل از اسلام نام آن رپیتوا یعنی الهه خورشید و تابستان بوده و در زمان حمله اسلام نیز دارای پادشاهی بنام قیروان بوده و مردمان آن آتش پرست بوده اند که در مقابل لشکریان اسلام شکست خورده و به اسلام گرویده اند بعد از اسلام نام این شهر رباط بوده و بعداً به ربط تغیر یافته است . و هم اکنون نیز این شهر یکی از مناسبترین محل در منطقه برای توسعه شهری بوده و در محلی استراتژیک و مناسب از هر جهت قرار گرفته است .

جاذبه های زیبا و گردشگری ربط

از آثار دیدنی و مناطق گردشگری می توان به جنگلهای انبوه و زیبای اطراف شهر که در نوع خود بی نظیر ترین تفرجگاه طبیعی محسوب می گردند و چمشه آب معدنی گروان با منظره منحصر بفر خود می باشد .

همچنین وجود آثار باستانی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد مسیح که شامل چندین محوطه به مساحت حدود ۵۰ هکتار می باشد می توان در جذب گردشگران و علاقه مندان نقش مهمی را داشته باشد.

اقامتگاه بومگردی کردبوم کاشانه

اقامتگاه بوم گردی کردبوم کاشانه در روستای لیلانه شهر ربط، شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

این اقامتگاه که در گذشته خانه یکی از اهالی این روستا بوده هم اکنون بعد از سپری کردن مدتی جهت مرمت و بازسازی به اقامتگاهی سنتی برای گردشگران به همان سبک سنتی و محلی قدیمی خود بدل شده است و همه ساله در فصول مختلف پذیرای گردشگران و علاقه مندان به زندگی روستایی است.

جاذبه های زیبا و گردشگری ربط

خدمات اقامتگاه 

هر سوئیت شامل دو اتاق ، آشپزخانه مجهز، پذیرائی بزرگ، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی می شود.

– صبحانه، ناهار و شام با هماهنگی قبلی سرو می شود.

– امکانات: تلویزیون، آشپزخانه، یخچال، اجاق گاز، مبلمان در اتاق

– گشت با هماهنگی قبلی با اقامتگاه

– سرو غذاهای محلی

– ترانسفر با هماهنگی قبلی و هزینه جداگانه

– پذیرش 24 ساعته

– سیستم گرمایش و سرمایش: نفتی، گازی و چوبی

راه های دسترسی

با اتومبیل شخصی و اتوبوس تا درب اقامتگاه مسیر عبور وجود دارد.

با قطار : تا مهاباد قطار دارد و از مهاباد تا اقامتگاه ۱.۵ ساعت راه است

با هواپیما:تا ارومیه و از ارومیه تا اقامتگاه ۳ ساعت راه است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید