جاذبه های سه قلعه، بهشت منجمان و كويرنوردان ايران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سه‌قلعه یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی در ایران است.شهر سه قلعه بهشت منجمان و كويرنوردان ايران در مركز بخش سه قلعه در محدوده سياسی شهرستان سرايان در شمال خراسان جنوبی واقع است و بيش از پنج هزار نفر جمعيت دارد.

سه قلعه سرايان به عنوان يكی از آسمان های زيبای دنيا شناخته شده كه با جاذبه های طبيعی بيابانی دارای قابليتی بالا برای فعاليت های نجومی است.

فاصله سه قلعه از 2 مسير دسترسی 37 كيلومتر است، شهر سه قلعه بهشت منجمان و كويرنوردان ايران در مركز بخش سه قلعه در محدوده سياسی شهرستان سرايان در شمال خراسان جنوبی واقع است و بيش از پنج هزار نفر جمعيت دارد.

سه قلعه

سابقه سكونت گزينی و وجه تسميه

با توجه به اطلاعات موجود سابقه سكونت گزينی در اين منطقه به قرن ها پيش می رسد، وجود 2 محوطه تاريخی « خازمين» و « خوشاب» در 2 كيلومتری جنوب شهر و آثار تاريخی موجود از گذشته پر افتخار اين سرزمين حكايت دارد.
شرايط توپوگرافي شهر به گونه اي است كه ارتفاع كمتر آن از مناطق همجوار شرايط را برای استفاده از منابع آب زيرزمينی به شكل قنات برای شهروندان مهيا كرده و در طول قرن های متمادی سه قلعه انبار غله خراسان جنوبی در آن روزگاران بوده است.
و چون غلات منطقه را تامين می كرده است به سرغله معروف بوده است و يا چون در مقايسه با سكونتگاه های اطراف معروف تر بود به سرقلعه مشهور شده است.
در روايتی ديگر به دليل جود سه قلعه كنار هم(خوشاب، خازمين و قلعه فعلی جنب ميدان امام حسين(ع)) به سه قلعه شهرت يافته است.
در كتاب تاريخ خراسان در سده های نخست هجری تاليف دكتر رئيس السادات در نقشه ای كه خراسان آن دوران را مطرح می سازد از سه قلعه ياد شده است.

قابليت های گردشگری

بی ترديد در زمينه طبيعی، كوير بكر و آسمان زيبای اين شهر در كشور شناخته شده است و نيازی به معرفی ندارد. اشكال كويری و فرسايش بيابانی مانند نبكاها، تپه های ماسه ای، كلوت ها يا پدلند و دق های رسی همراه با آرامش عجب و دوست داشتنی شب های بلند پاييز و زمستان كوير فراموش شدنی نيست.
به ويژه هنگامی كه با درخشش بی نظير ستاره ها در آسمان تاريك كه از تاريك ترين مناطق دنيا محسوب می شود همراه گردد.
با توجه به سابقه سكونت گزينی از قرن ها قبل در اين منطقه آثار بار ارزشی وجود دارد كه بيشتر متعلق به عصر صفوی است در اين ميان مشهورترين آثار تاريخي شهر شامل مسجد جامع، مسجد خواجه مينا، ارگ قلعه، ملا كاظم، آب انبار فاضل خان، احمد آقا، حاج عبدالله، خانه های حسام الديوان، هروی، رمضانی( مشهور به خانه ساعت)، جهانی ها، پيروز و …2 برج نگهبانی، بادگيرهای علی آقا، خسروی و …حمام قلعه، كامرود و قلعه تاريخی آن از جمله آثار ثبت شده يا در حال ثبت است كه برخی مرمت شده است.
مسجد جامع سه قلعه شاخص ترين اثر تاريخی اين شهر و متعلق به دوران صفوی است اين بنا شامل يك ايوان رفيع و يك شبستان ستون دار با ستون های حجيم، مربع شكل و 2 محراب زيباست كه با مصالح آجر، خشك خام و گچ ساخته شده است.

جاهای دیدنی سه قلعه

خانه عباس رمضانی

اين خانه در حال مرمت بوده و در داخل يكی از گذرگاه های بافت تاريخی شهر سه قلعه يكی از نمونه های اصيل معماری يعنی درون گرايی و حياط مركزی است.
بنا شامل سردر ورودی، هشتی، دالان، حياط، ايوان ها، مطبح، اتاق های دور تا دور اتاق بادگير و انبار است كه شاخصه اصلی بنا ساعتی است كه با ميزان نور و روشنايی اتاق زمان را مشخص می كند.

اقامتگاه بوم گردی راویج سه قلعه

اقامتگاه بوم گردی راویج در کویر سه قلعه سرایان، در روستایی به نام راویج واقع شده و با دارا بودن 4 اتاق 6 نفره (2 اتاق سنتی و 2 اتاق مدرن)، در مجموع گنجایش 24 مسافر را دارد. تمامی اتاق ها 20 متری و شامل توالت فرنگی و حمام هستند.

سه قلعه

اتاق های سنتی کف خواب و اتاق های مدرن دارای 1 تخت دبل و 2 تخت تویین بوده که در آن امکان اضافه کردن 2 تخت دیگر نیز وجود دارد. در این بوم گردی 2 آشپزخانه ی عمومی نیز جهت رفاه گردشگران با امکاناتی از قبیل یخچال و سینک ظرفشویی تعبیه شده که بصورت مشترک بین هر دو اتاق قرار گرفته اما در آن امکان آشپزی برای مهمانان وجود ندارد لذا مسافران می توانند در صورت تمایل غذاهای سنتی و محلی را سفارش دهند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید