بنر هدر

معرفی جاذبه های نسیم شهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نسیم‌شهر مرکز بخش بوستان شهرستان بهارستان در استان تهران است. این شهر در ۱۵ کیلومتری جنوب‌غرب تهران قرار گرفته‌است.

آثار و بقايای كشف شده از  تمدن كهن ايران باستان با قدمت 7000 سال در شهرستان رباط كريم و مناطقی از بخش بوستان شامل تپه باستانی كلمه ، وجه آباد و حصارك منصوری كشف گرديده. و بقعه امامزاده حسن اسماعيل آباد و درخت كهن سال وجه آباد ، نشان از سابقه ديرين حيات و زندگی پيشينيان در اين منطقه می باشد . شايان ذكر است كاروانسراهای حاج كمال و قلعه سنگی در رباط كريم كه مربوط به دوره های قاجاريه و سلجوقيان می باشد به همراه دهها آثار باستانی نشان از قدمت ديرينه شهرستان رباط كريم دارد . نسيم شهر در جنوب غربی استان تهران از توابع شهرستان رباط كريم و در مركز بخش بوستان با وسعتی 3007 هكتار و مساحت طرح هادی 709 هكتار در مجموعه شهرداريهای استان تهران قرار دارد .

نسیم شهر اول دهکده ای کوچک بود اولین ساکن نسیم‌شهر، فردی به نام «اکبر حداد» بوده و به همین دلیل، این شهر تا سال ۱۳۷۴ خورشیدی به نام «اکبرآباد» شناخته می‌شد. در سال ۱۳۷۴ خورشیدی همزمان با ایجاد شهرداری، نام اکبرآباد به «مهاجرشهر» تغییر یافت. نهایتاً در سال ۱۳۷۸ خورشیدی و به دلیل عدم رضایت مردم از نام قبلی (مهاجرشهر)، با انتخاب شهروندان به نسیم شهر (نام فعلی) تغییر یافت.

معرفی جاذبه های نسیم شهر

تاریخچه نسیم شهر

نسیم شهر در گذشته شامل دو روستا به نامهای اسماعیل‌آباد و وجه آباد بوده که تقریباً از سی سال گذشته بعلت نزدیکی به تهران بزرگ، دارا بودن زمینهای مرغوب و ارزان قیمت و تقاضای فراوان برای ایجاد مسکن از مناطق مهاجرپذیر بوده و به خاطر توسعه شهری برای تأسیس شهرداری واجد شرایط شناخته شد و در حال حاضر شهرداری نسیم شهر دارای در جه ۶ می‌باشد و در حوزه حریم دو دهداری بنام‌های اورین –همدانک و خیرآباد وجود دارد که حدوداً در اواسط سال ۸۶ توسط دهیاری در محدوده قانونی روستاها خدمات ارائه می‌شود.

پستی و بلندی ها

در دامنه ارتفاعات جنوب كرج جائی كه تقسيمات شاخه اصلی البرز به دو شاخه فرعی جنوبی و شمالی تقسيم می شود دره رودخانه كرج كه جهت شمالی  جنوبی دارد حفر شده است از پای كوه كندوان مقابل دره رودخانه كرج كه جهت شمالی جنوبی دارد حفر شده است از پای كوه كندوان مقابل دره رودخانه چالوس اين دره عميق با دريافت شاخه های متعددی آغاز و سرانجام در جنوب به جلگه های آبرفتی پايكوه ختم می شود در قسمتهای ميان رشته های حنوبی دره بزرگ گردان رود با جهتی شمالی جنوبی حفر شده است كه اين رودخانه شور كه جهتی شرقی دارد در جريان ميباشد .

دومين عارضه مشخص و طبيعی جلگه های آبرفتی پايكوه و نهايتاً شروع كوير در ناحيه جنوبي اين منطقه می باشد كه به طرف ساوه و قم گسترش پيدا می كند . در ادوار گذشته در محل فعلی فلات  ايران تحولات زمين شناسی و كوهزايی در ايران انجام گرفته است در دوران دوم زمين شناسی تمام فلات ايران در زير آبهای عظيم چاله ناوديس بزرگ يعنی دريای تتيس قرار داشته است . حركات عظيم كوهزايی در رسوبات اين درياي عظيم از اواخر دوران دوم شروع شده است و در دوران سوم كوههای البرز كه در شمال شهريار قرار دارد به وجود آمده است . در طی دوران چهارم كه هم اكنون ادامه دارد ان می باشد اين كوهها در اثر عوامل مختلف فرسايش نظير باد ، آب و غيره و …. فرسوده شده و به صورت كنونی درآمده است .

مطالعه بارش منطقه :

در اين قسمت بارش منطقه را بررسی می كنيم همانطوريكه قبلاً ذكر شد آمار مربوط را در اختيار نداشته ايم و ميزان بارندگی سالانه منطثه نسيم شهر را از طريق آمار ايستگاه معرفی شده برآورده كرده ايم كه نزديك به واقعيت است .

نوسان بارندگی :

نوسان بارش سالانه حوضه مورد مطالعه در نمودار شماره 2 و جدول 3 به خوبی نشان داده شده است بارشهای ساليانه ضمن نوسان زياد يك سيكل تقريباً منظمی را دارا می باشند و در طی سالهای بررسی شده ( 80-50 ) سال بارش كمتر از ميانگين بارش سالانه را داشته است .

جاهای دیدنی نسیم شهر

امامزاده حسن (ع)

امامزاده حسن (ع) در جنوب  اسماعیل آباد (اسماعیل آباد فاتح) نسیم شهر واقع شده است ، بنای اولیه این امامزاده دارای پلان مدور و پوشش گنبدی کوتاه است که جلوه خاصی به آن بخشیده است. بقعه متبرکه امامزاده حسن (ع) که در ابتدای اسماعیل آباد واقع شده را می توان مرکز معنوی نسیم شهر دانست .

بنای اولیه امامزاده حسن (ع) دارای پلان مدور و پوشش گنبدی کوتاه بوده که بعداً یک شبستان مستطیل شکل و یک ایوان ستون‌دار در ضلع شرقی آن به صورت الحاقی به بنای اصلی اضافه شده است. بنا به اظهارات آگاهان محلی بنای اولیه امامزاده حسن (ع) حدود50 سال قبل توسط ساکنان روستای اسماعیل آباد ساخته شده ولی ساختمان‌های الحاقی درسال‌های اخیر احداث شده است.گلزار شهدای نسیم شهر نیز در جوار این بقعه متبرکه  واقع شده است .

ضریح مطهر این امامزاده سه سال قبل تعویض شد.

امامزاده لطیف (ع)

بقعه متبرکه امامزاده سید لطیف (ع) یکی از اماکن مقدس نسیم شهر است که در محله وجه آباد قرار گرفته است. این امامزاده از نسل امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر کاظم (ع) می‌باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید